Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky Obhajoba diplomové práce
Hlavní cíl Klíčové otázky Prozkoumat a zhodnotit, jak český vzdělávací systém reaguje na společenské změny spojené s rostoucí rozmanitostí společnosti. Klíčové otázky Zohledňuje vzdělávací politika státu cizince a příslušníky menšin? Jak jsou žáci a studenti v české škole seznamováni s tématy, které souvisí s multikulturalismem a globalizací? Jaký obrázek o minulosti a současnosti české společnosti vytváří české školní učebnice? Existují v jiných zemích přístupy a konkrétní řešení, která by se dala aplikovat v českém prostředí?
Metodologie obsahová analýza učebnic analýza dokumentů dotazníkový výzkum
Základní rozvržení práce Teoretická východiska Analýza učebnic Občanská výchova a základy společenských věd Dějepis Český jazyk - literatura Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Případová studie – studenti pedagogiky Komparace
Závěry práce Český vzdělávací systém je monokulturní Převažuje úzké pojetí multikulturního vzdělávání Na multikulturní realitu nejsou dostatečně připravováni budoucí pedagogové Velké množství školních učebnic reprodukuje kulturní stereotypy
Doporučení Reforma profesní přípravy učitelů Rozvoj inkluzivního školství Investice do výzkumu a do rozvoje metodických materiálů Změna koncepce zpracování učebnic – „různorodost je normální“
Děkuji za pozornost.