CLIL Content and Language Integrated Learning Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka
Přednosti metody CLIL Mnohostrannost metody CLIL přináší celou řadu výhod: rozvíjí mezikulturní poznání a porozumění rozvíjí mezikulturní komunikační dovednosti zlepšuje jazykové znalosti a ústní komunikační schopnosti rozvíjí mnohojazyčné zájmy a postoje nabízí možnost studia předmětu z různých úhlů pohledu umožňuje studentům větší kontakt s cílovým jazykem nevyžaduje vyučovací hodiny navíc ostatní předměty spíše doplňuje, nekonkuruje jim diverzifikuje metody a formy vyučovací praxe zvyšuje motivaci a sebedůvěru studentů jak v jazyce, tak ve vyučovaném předmětu
Co je CLIL: Zkratka pro Content and Language Integrated Learning , což v překladu znamená Integrovaná výuka obsahu a jazyka. Jde o postupné zavádění anglického jazyka do nejazykových předmětů, přičemž se využívá především lexikální přístup, t.j. obohacování slovní zásoby z různých tematických okruhů. Metoda CLIL neznamená bilingvní výuku, ale může se stát jejím předstupněm. Žáci budou i nadále zkoušeni a hodnoceni v českém jazyce.
Proč CLIL: V současnosti se studenti vysokých škol běžně setkávají se studijními materiály v cizích jazycích, především v angličtině, a rozšiřují se možnosti studia i dalšího uplatnění v zahraničí. Potřeba dovednosti pracovat cizojazyčně je tedy stále naléhavější. Cílem výukové metody CLIL je rozvíjet jazykové kompetence v rámci reálných komunikačních situací, inovovat metody a formy výuky, zvýšit motivaci studentů a rozvíjet jejich bilingvní schopnosti.
CLIL ve světě: Metoda CLIL vznikla v 90. letech 20. století ve Finsku. V současné době ji v různém rozsahu využívají v mnoha státech EU, např. v Německu, Rakousku, Španělsku, Turecku, na Kypru aj. V České republice je neformálně využívána na 9% škol.
Projekt je zaměřen na podporu výuky formou metody CLIL, která spočívá ve společné výuce předmětu a cizího jazyka, žák se učí cizímu jazyku a obsahu předmětu zároveň. V ČR není metoda CLIL příliš známá a využívaná, ačkoliv přínos této metody pro výuku cizího jazyka je nesporný.
Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka (CLIL) představuje výuku školního předmětu prostřednictvím jiného jazyka než je jazyk mateřský. Metoda CLIL zahrnuje krátké několikaminutové i delší aktivity v cizím jazyce praktikované v nejazykových předmětech jako je např. zeměpis, dějepis, matematika, tělesná výchova atd. Znalost cizího jazyka v odborných hodinách už není cílem, ale nástrojem pro dosažení dalších cílů, (znalost obsahu, předmětu, učiva, klíčové kompetence) kterým je především znalost obsahu učiva.
Podstatou metody je, že si žák osvojuje nové znalosti v „nejazykovém“ předmětu a přitom přichází do styku s cizím jazykem, používá ho a učí se ho. S metodou CLIL může začít učitel na takové úrovni, která odpovídá znalostem žáků v dané třídě, minimální základní znalost jazyka je dostačující. Pokud je učivo obtížné, je možné zvolit postup, kdy jsou základy učiva a důležité pojmy vyloženy nejprve v ČJ a následně učitel může pokračovat s příslušnou aktivitou v cizím jazyce. Použití metody CLIL ve výuce je vhodné pro pedagogy, kteří jsou aprobovaní jazykáři a zároveň vyučují nejazykový předmět, nebo pro učitele, kteří vyučují nejazykové předměty, ale mají znalost cizího jazyka na úrovni B1. Využívání dané metody nevyžaduje účast dvou učitelů v průběhu vyučovací hodiny. Metoda CLIL se může používat jak v předmětu odborném nejazykovém, tak i v předmětu cizího jazyka.
Významným přínosem používání metody CLIL je skutečnost, že žákům vznikne více příležitostí přijímat a zároveň i prakticky používat cizí jazyk. Neučí se tedy cizí jazyk „na potom“, ale mohou ho ihned použít. Žáci pracují v cizím jazyce usilovněji a snaží se porozumět. V neposlední řadě tímto způsobem roste postupně žákům sebevědomí při používání cizího jazyka, protože si v reálných situacích během vyučovací hodiny procvičují aktivní mluvení a porozumění v cizím jazyce.