V ZEMĚPISE PRAKTICKY JINAK II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
Advertisements

Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Environmentální výchova pro základní školu
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Rok s kocourkem Matyášem
Strukturované učení PROJEKT EU
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Systém kurikulárních dokumentů
ROZVÍJEJÍCÍ AKTIVITY V PROCESU VÝUKY V PRAXI
PROJEKT 5.ročník - anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: Rok – měsíce – dny.
Strom přátelství Ročník: 3. ročník Autor: Kateřina Holaňová
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
Afrika orientace na mapě VY_32_INOVACE_Ze z 2
Základní škola T. G. Masaryka, Studénka ředitelka školy: Mgr. Alena Dvorská počet žáků 291, počet pedagogických pracovníků 20 součásti školy: škola, školní.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Stokorcový les Časový rozsah: 17 hodin – 2 hodiny – sledování filmu na interaktivní tabuli 1 hodina – četba příběhu + prohlížení materiálů od žáků 4 hodiny.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
KARTOGRAFIE = nauka o mapách Mapa - zmenšený, zjednodušený
Vzdělávání pedagogů v oblasti prevence úrazů dětí
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se způsobem zaznamenávání nadmořské.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tvar, velikost a pohyby Země
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Člověk a příroda Zeměpis Praktický zeměpis Měřítko mapy 4 VY_32_INOVACE_07 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Česká republika: vodstvo
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
Vyučovací formy-výuka v bloku
Didaktika geografie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA T. G. MASARYKA
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
Teorie a metod. výchovy ke zdraví 2
Purkyňovo gymnázium Strážnice
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV:VY_32_INOVACE_02A_03_OBSAH MAPY TEMA:Přírodní obraz Země.
KLÍČ Klíčové kompetence v počátečním vzdělávání Barbara Čechová Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
Úvodní konference projektu Kreativní a kompetentní učitel CZ.1.07/1.3.06/ Třeboň, 7. září 2010.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Vít Richter (využití podkladů kol. P. Mazáčové a L. Nivnické)
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Rok s kocourkem Matyášem
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Mapa buzola
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
SYDNEY.
Poznej svůj region Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Název projektu: „NEBOJME SE TECHNIKY" výukové programy pro rozvoj technické gramotnosti žáků ostravských.
MAP rozvoje vzdělávání v ORP Kralupy nad Vltavou
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Transkript prezentace:

V ZEMĚPISE PRAKTICKY JINAK II Seminář V zeměpise prakticky jinak II je volným pokračováním loňského pracovního semináře. Nabízené aktivity nejdříve připomenou důležitost vytvářet v žácích myšlenkové programy využitelné pro život a následně poodkryjí možnosti, jak uchopit region školy pro vytváření geografických kompetencí. Programem nás budou provázet mapy, časopisy, geografické pomůcky i internetové programy a náměty pro odbornou činnost do zeměpisných seminářů nebo kroužků. Mgr. Jiří Vorlíček

V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 Úvodem Zeměpisné vzdělávání 1. Bezprostřední výuka (primární) Praktická činnost se zapojením smyslů. prostorová a časová výuka domov a blízký region zeměpisné vycházky s využitím mapy 2. Zprostředkovaná výuka (sekundární) Výuka ve třídě s pomůckami. mapa, atlas, náčrt další grafické objekty (obrazy, fotografie…) sbírkové materiály pokus a ruční práce dramatizace

Program Všechno začíná domovem Jsme součástí prostoru Zeměpisná vycházka Zeměpisné myšlení Vybrané metody Reflexe – dovednosti pro život

Všechno začíná domovem Úvod do činného zeměpisu Probuzení zvídavosti Modelování Mapování

V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 Zakreslit obce, ze kterých přijíždí účastníci. Induktivně popsat reliéf regionu. Pak 3D model.

Komponenty mapy: Název Měřítko Legenda Vlastní mapa Tiráž

Jsme součástí našeho prostoru Aby mozek věděl o svých bílých místech a člověk věděl, že je součástí mapy Trojrozměrná mapa Mentální mapa Slepá mapa Prostorová mapa Myšlenková mapa www.kartografiehp.cz/mapy.php?sekce=7

Orientace ve světě začíná domovem Zeměpisná vycházka Orientace ve světě začíná domovem 1. krok: Rozvoj všímavosti 2. krok: Zeměpisné vycházky 3. krok: Zeměpisné exkurze 4. krok: Terénní cvičení

1. krok: Rozvoj všímavosti přípravná fáze k zeměpisným vycházkám založena na rozvíjení všímavosti zeměpisných jevů kolem sebe při každodenních činnostech hlavní zásadou je: Koukej se kolem sebe, když někam jdeš! náměty: pozorování času a místa východu a západu Slunce pozorování času východu Měsíce, proměny tvaru Měsíce velikost těchto objektů nad obzorem a v zenitu všímat si délky svého stínu v ročních obdobích pozorování souhvězdí v ročních obdobích na které straně svahu se déle drží sníh atd.

2. krok: Zeměpisné vycházky V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 2. krok: Zeměpisné vycházky nejdříve na blízký kopec (kostelní věž), pak na kopec vzdálený činnosti se odvíjejí podle záměru vycházky Činnost před vycházkou Činnost při vycházce Činnost na místě Činnost po vycházce

2. krok: Zeměpisné vycházky Příklady tématicky zaměřených vycházek: Astronomické pozorování Fyzický zeměpis Antropogeografické zkoumání

3. krok: Zeměpisné exkurze 4. krok: Terénní cvičení

Pěstování citu a intelektu Zeměpisné myšlení Pěstování citu a intelektu Cestopisy a reportáže Čítárna Časopisy Úvahy a eseje Referáty

a) Cestopisy a reportáže Zeměpisné myšlení a) Cestopisy a reportáže Čtení cestopisů a vyhledáváním v mapě Psaní reportáží Psaní deníků http://ambersworld.blog.cz/0612/lotr-mapy-stredozeme

Zeměpisné myšlení b) Čítárna, noviny do hodin Vymysli 3 klíčové výrazy, pod kterými by byl článek zařazen v knihovně (internetu) Vytvoř větu o 27 slovech pro otištění v novinách Shrň obsah článku do jedné věty, která bude na teletextu nebo ve Snídani s Novou Přetvoř text tak, jak by byl otištěn v Blesku www.rcceurope.com/radek_chalupa/

Zeměpisné myšlení c) Časopisy Název článku Autor textu Autor fotografií Charakteristika jednou větou Co je pro tebe nové (co stojí za zapamatování) Co bys udělal na místě v této situaci Co by zaujalo ostatní Tvůj názor na toto téma Klíčová slova Slovní hodnocení článku a fotografií c) Časopisy Rozvoj zvídavosti, touhy cestovat a objevovat Nedokončené věty Myslím si, že… Nesouhlasím s tím, že… Mám takový dojem… Určitě vás překvapí… Pracovní listy

Zeměpisné myšlení d) Úvahy a eseje Evokační metody (brainstorming, sněhová koule, myšlenková mapa, tabulka VCH, kostka Vhodný výběr názvu Evokační charakteristika Předem známá kritéria hodnocení http://pdf.uhk.cz/uppe/dalsi_cinnost/fotoalbum/07_04_myslenkova_mapa/myslenkova_mapa1.htm

V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 Zeměpisné myšlení e) Referáty Cestovní kancelář Výstupy: plakát, propagace Hodnocení učitele: plakát (povinné prvky; kreativita), mluvený projev (propagace) Hodnocení spolužáků: zaujalo mě, pamatuji si, oceňuji Příspěvek na konferenci Dokument, prezentace obsah, poutavost, projev Hádej místo

Podpora zeměpisného myšlení V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 Podpora zeměpisného myšlení Další prvky podporující zeměpisné myšlení Obrazy Vybavení učebny, chodby, zahrady Pokusy Dramatizace Kreslení a mapování Psychologické sblížení

Závislost čili globalizace Pěstování globálního myšlení Simulační hry Rwanda a Uganda Diskusní hry Parlament, rozbor videa, Spíš ano – spíš ne Osvěta Svět v nákupním košíku, Adopce na dálku, Fair Trade

Náměty alternativních metod Vybrané metody Náměty alternativních metod Zeměpis v knihovně Domácí a pracovní skupiny Souboj týmů Bloková výuka Kolotoč VODSTVO Zálivy, průlivy, moře Mořské proudy Přístavy Řeky, jezera, nádrže

Bloková výuka Na pustém ostrově, Nahoru na horu Evokace ● Načerpávání informací ● Reflexe Mapování ostrova Měřítko, orientace legenda mapy Pojmenování míst Průzkum hory Deník trosečníků www.musculus.cz/programy.html

Dovednosti pro život Chcete učiti dítě zeměpisu a pořizujete mu zeměkoule, nebeskoule a mapy. Jaká to pořízení! K čemu to zobrazení? Proč nepočínáte tím, abyste mu ukázali předmět sám. Město, v němž Emil bydlí, venkovský dům jeho otce, od těch počíná jeho zeměpis; po té následují místa, jež mezi oběma leží, pak řeky v sousedství, konečně se ukazuje silnice a způsob orientovati se. J. Rousseau: Emil

V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 Mgr. Jiří Vorlíček Gymnázium a SOŠ Moravské Budějovice e-mail: vorlicek.jiri@gymsosmb.cz mob.: 721 485 185 www.zemepis-vorlicek.estranky.cz