V ZEMĚPISE PRAKTICKY JINAK II Seminář V zeměpise prakticky jinak II je volným pokračováním loňského pracovního semináře. Nabízené aktivity nejdříve připomenou důležitost vytvářet v žácích myšlenkové programy využitelné pro život a následně poodkryjí možnosti, jak uchopit region školy pro vytváření geografických kompetencí. Programem nás budou provázet mapy, časopisy, geografické pomůcky i internetové programy a náměty pro odbornou činnost do zeměpisných seminářů nebo kroužků. Mgr. Jiří Vorlíček
V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 Úvodem Zeměpisné vzdělávání 1. Bezprostřední výuka (primární) Praktická činnost se zapojením smyslů. prostorová a časová výuka domov a blízký region zeměpisné vycházky s využitím mapy 2. Zprostředkovaná výuka (sekundární) Výuka ve třídě s pomůckami. mapa, atlas, náčrt další grafické objekty (obrazy, fotografie…) sbírkové materiály pokus a ruční práce dramatizace
Program Všechno začíná domovem Jsme součástí prostoru Zeměpisná vycházka Zeměpisné myšlení Vybrané metody Reflexe – dovednosti pro život
Všechno začíná domovem Úvod do činného zeměpisu Probuzení zvídavosti Modelování Mapování
V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 Zakreslit obce, ze kterých přijíždí účastníci. Induktivně popsat reliéf regionu. Pak 3D model.
Komponenty mapy: Název Měřítko Legenda Vlastní mapa Tiráž
Jsme součástí našeho prostoru Aby mozek věděl o svých bílých místech a člověk věděl, že je součástí mapy Trojrozměrná mapa Mentální mapa Slepá mapa Prostorová mapa Myšlenková mapa www.kartografiehp.cz/mapy.php?sekce=7
Orientace ve světě začíná domovem Zeměpisná vycházka Orientace ve světě začíná domovem 1. krok: Rozvoj všímavosti 2. krok: Zeměpisné vycházky 3. krok: Zeměpisné exkurze 4. krok: Terénní cvičení
1. krok: Rozvoj všímavosti přípravná fáze k zeměpisným vycházkám založena na rozvíjení všímavosti zeměpisných jevů kolem sebe při každodenních činnostech hlavní zásadou je: Koukej se kolem sebe, když někam jdeš! náměty: pozorování času a místa východu a západu Slunce pozorování času východu Měsíce, proměny tvaru Měsíce velikost těchto objektů nad obzorem a v zenitu všímat si délky svého stínu v ročních obdobích pozorování souhvězdí v ročních obdobích na které straně svahu se déle drží sníh atd.
2. krok: Zeměpisné vycházky V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 2. krok: Zeměpisné vycházky nejdříve na blízký kopec (kostelní věž), pak na kopec vzdálený činnosti se odvíjejí podle záměru vycházky Činnost před vycházkou Činnost při vycházce Činnost na místě Činnost po vycházce
2. krok: Zeměpisné vycházky Příklady tématicky zaměřených vycházek: Astronomické pozorování Fyzický zeměpis Antropogeografické zkoumání
3. krok: Zeměpisné exkurze 4. krok: Terénní cvičení
Pěstování citu a intelektu Zeměpisné myšlení Pěstování citu a intelektu Cestopisy a reportáže Čítárna Časopisy Úvahy a eseje Referáty
a) Cestopisy a reportáže Zeměpisné myšlení a) Cestopisy a reportáže Čtení cestopisů a vyhledáváním v mapě Psaní reportáží Psaní deníků http://ambersworld.blog.cz/0612/lotr-mapy-stredozeme
Zeměpisné myšlení b) Čítárna, noviny do hodin Vymysli 3 klíčové výrazy, pod kterými by byl článek zařazen v knihovně (internetu) Vytvoř větu o 27 slovech pro otištění v novinách Shrň obsah článku do jedné věty, která bude na teletextu nebo ve Snídani s Novou Přetvoř text tak, jak by byl otištěn v Blesku www.rcceurope.com/radek_chalupa/
Zeměpisné myšlení c) Časopisy Název článku Autor textu Autor fotografií Charakteristika jednou větou Co je pro tebe nové (co stojí za zapamatování) Co bys udělal na místě v této situaci Co by zaujalo ostatní Tvůj názor na toto téma Klíčová slova Slovní hodnocení článku a fotografií c) Časopisy Rozvoj zvídavosti, touhy cestovat a objevovat Nedokončené věty Myslím si, že… Nesouhlasím s tím, že… Mám takový dojem… Určitě vás překvapí… Pracovní listy
Zeměpisné myšlení d) Úvahy a eseje Evokační metody (brainstorming, sněhová koule, myšlenková mapa, tabulka VCH, kostka Vhodný výběr názvu Evokační charakteristika Předem známá kritéria hodnocení http://pdf.uhk.cz/uppe/dalsi_cinnost/fotoalbum/07_04_myslenkova_mapa/myslenkova_mapa1.htm
V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 Zeměpisné myšlení e) Referáty Cestovní kancelář Výstupy: plakát, propagace Hodnocení učitele: plakát (povinné prvky; kreativita), mluvený projev (propagace) Hodnocení spolužáků: zaujalo mě, pamatuji si, oceňuji Příspěvek na konferenci Dokument, prezentace obsah, poutavost, projev Hádej místo
Podpora zeměpisného myšlení V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 Podpora zeměpisného myšlení Další prvky podporující zeměpisné myšlení Obrazy Vybavení učebny, chodby, zahrady Pokusy Dramatizace Kreslení a mapování Psychologické sblížení
Závislost čili globalizace Pěstování globálního myšlení Simulační hry Rwanda a Uganda Diskusní hry Parlament, rozbor videa, Spíš ano – spíš ne Osvěta Svět v nákupním košíku, Adopce na dálku, Fair Trade
Náměty alternativních metod Vybrané metody Náměty alternativních metod Zeměpis v knihovně Domácí a pracovní skupiny Souboj týmů Bloková výuka Kolotoč VODSTVO Zálivy, průlivy, moře Mořské proudy Přístavy Řeky, jezera, nádrže
Bloková výuka Na pustém ostrově, Nahoru na horu Evokace ● Načerpávání informací ● Reflexe Mapování ostrova Měřítko, orientace legenda mapy Pojmenování míst Průzkum hory Deník trosečníků www.musculus.cz/programy.html
Dovednosti pro život Chcete učiti dítě zeměpisu a pořizujete mu zeměkoule, nebeskoule a mapy. Jaká to pořízení! K čemu to zobrazení? Proč nepočínáte tím, abyste mu ukázali předmět sám. Město, v němž Emil bydlí, venkovský dům jeho otce, od těch počíná jeho zeměpis; po té následují místa, jež mezi oběma leží, pak řeky v sousedství, konečně se ukazuje silnice a způsob orientovati se. J. Rousseau: Emil
V zeměpise prakticky jinak II, Jiří Vorlíček, 2010 Mgr. Jiří Vorlíček Gymnázium a SOŠ Moravské Budějovice e-mail: vorlicek.jiri@gymsosmb.cz mob.: 721 485 185 www.zemepis-vorlicek.estranky.cz