Diagnostika školní zralosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Zápis do 1. třídy ZŠ Slovanka
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Strukturované učení PROJEKT EU
Spektra zatížení Milan Růžička 1 Dynamická pevnost a životnost
Diagnostika SPU.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
ZŠ a MŠ Olšovec, příspěvková organizace Vzdělávací materiál, šablona – Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků základní.
Dělení se zbytkem 2 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
VY_32_INOVACE_M.1.07-Numerace v číselném oboru prezentace název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM: 1. ročník –
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Podpůrný metodický seminář zaměřený na předškolní věk I.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
předpověď počasí na 14. května 2009 OBLAČNOST 6.00.
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
NaviTerier Navigační systém pro zrakově postižené.
Lidé kolem nás…….. Speciální mateřská škola Blanická 16 Olomouc
Vývoj člověka Ontogeneze.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Základní informace a kontakty
Logopedická třída MOTÝLCI
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Reedukace SPU s využitím počítačů
možnosti prevence v předškolním období a na počátku školní docházky
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Pedagogická diagnostika
Vývojová dysfázie.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
7. Diagnostika školní zralosti
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
7. Diagnostika školní zralosti
Tisková konference
Diagnostické metody.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
MOŽNOSTI PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Diagnostika Uvedení do kontextu
Diagnostika dítěte předškolního věku
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Diagnostika školní zralosti Mgr. Jiřina Bednářová speciální pedagog PPP Brno

Dynamická diagnostika dítěte předškolního věku - posouzení vývojové úrovně dítěte v jednotlivých oblastech jako výchozí podklad podpory a výchozí bod stimulace oslabených funkcí Aktuální standardizace školní připravenosti v rámci projektu Diagnosticko-intervenční nástroje jako prevence školní neúspěšnosti a podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Vztah diagnostiky a intervence Diagnostika bez intervence Potřeba jednorázového opatření, nálepky? „Dítě poznám, ale nerealizuji intervenci.“ Intervence bez diagnostiky Je zabezpečena cílená intervence? „Přesně nevím, co dítě potřebuje, ale zadávám mu všeobecně používané podněty.“ Diagnostika jako podklad intervence Diagnostika jako výchozí bod stimulace, reedukace. „Dítě poznám a cíleně zadávám podněty.“

Principy, východiska Časovost -schopnost, dovednost nastupuje, resp. dítě k ní obvykle dozraje v určitém věku, věkovém rozmezí Posloupnost znamená, že se daná schopnost, dovednost rozvíjí po krocích, postupně a v návaznosti od jednodušší po složitější. Stanovení výchozího a následného bodu stimulace nebo reedukace u dětí, které jsou vzhledem k vrstevníkům v některé z oblastí méně vyzrálé či opožděné; ujasněním silných stránek podněcování nadání, podpora talentu.

Diagnostika dítěte v předškolním věku je zaměřena na sledování a rozvoj následujících oblastí: motoriky, grafomotoriky zrakového vnímání a paměti sluchového vnímání a paměti vnímání prostoru vnímání času základních matematických představ řeči (myšlení) sociálních dovedností sebeobsluhy (samostatnosti) hry

ZRAKOVÉ VNÍMÁNÍ A PAMĚŤ VNÍMÁNÍ BAREV FIGURA A POZADÍ ZRAKOVÉ ROZLIŠOVÁNÍ ČÁST A CELEK (ANALÝZA A SYNTÉZA) ZRAKOVÁ PAMĚŤ POHYB OČÍ NA ŘÁDKU

Zvládá s dopomocí Hledání způsobů, postupů, možností, za jakých dítě daný úkol zvládne natolik, že může postoupit na další vývojový stupeň obtížnosti; dojde k posunu z výchozího do následného bodu Sledování postupů v jednotlivých oblastech, porovnávání poskytované podpory mezi jednotlivými oblastmi Sledování potřeby časové dotace k postupu do dalšího stupně obtížnosti Jak se dítě učí? Jak rychle se učí? Jaké podmínky a podporu k učení potřebuje?

Klokanův kufr Co má dítě umět a znát před nástupem do školy Centrum volného času Lužánky, Brno PPP Brno partner Ukončení projektu březen 2013 Zahájení výroby – září 2013

(zraková diferenciace) 12. Z12 Rozšíření 12. Z12   Zrakové rozlišení (zraková diferenciace) věk nezvládá zvládá s dopomocí zvládá samostatně 12. Z12 Rozšíření 12. Z12 Odliší výrazněji jiný obrázek v řadě 3,5 13. Z13 Odliší obrázek v jiné velikosti 14. Z14 Odliší jiný obrázek v řadě 4,5 15. Z15 Odliší obrázek v řadě lišící se horizontální polohou 4,5-5 16. Z16 Odliší obrázek v řadě lišící se detailem 5 17. Z17 Odliší shodné a neshodné dvojice lišící se detailem 18. Z18 Odliší obrázek lišící se vertikální polohou 5,5-6 19. Z19 Vyhledá dva shodné obrázky v řadě 20. Z20 Odliší shodné a neshodné dvojice lišící se vertikální polohou

DIAGNOSTICKO-INTERVENČNÍ NÁSTROJE JAKO PREVENCE ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOSTI A PODPORA ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI   PROJEKT Č. CZ.1.07/1.2.17/01.0027

DIAGNOSTICKÁ BATERIE JE ROZDĚLENA DO TŘÍ VĚKOVÝCH KATEGORIÍ: Žáci MŠ v posledním půlroce před zahájením školní docházky, žáci v prvním pololetí 1.třídy Žáci ZŠ ve druhém pololetí 1.třídy, žáci 2. tříd Žáci 3. a 4. tříd

2 verze každé diagnostické baterie poradenská školní

BATERIE PRO 1. VĚKOVOU KATEGORII Obsahuje subtesty na posouzení úrovně: grafomotoriky sluchového vnímání (analýzy a syntézy, diferenciace, fonologické manipilace) zrakového vnímání (diferenciace) vnímání prostoru (včetně pravo-levé orientace) základních matematických představ

Možnosti využití MŠ, ZŠ PPP Při intervenci Využití při řazení činností

Děkuji za pozornost Jiřina Bednařová jirina.bednarova@pppbrno.cz