Zdravotní politika a veřejné zdravotní pojištění v ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Sociální správa - prosinec
Sociální politika a Welfare State
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Základy veřejné správy
HESLO NA WIFI KULTURAEVROPA. RE: FORMA, na které záleží aneb zaměstnávání osob s chronickým duševním onemocněním PARALELNÍ ŽIVOTY je název projektu, který.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
01 ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY, OBJEKTY A SUBJEKTY SOCIÁLNÍ POLTIKY
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Finanční právo Zdenka Papoušková, 2013.
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Role ceny zdravotní péče – ekonomický pohled PhDr. Lucie Antošová Všeobecná zdravotní pojišťovna ČR.
Marketingové prostředí
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
SLUŽBY POJIŠTĚNÍ. Princip pojištění vytváření finanční rezervy sloužící k úhradě potřeb nebo škod, které vzniknou pojištěným osobám z nahodilých událostí.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
OSVČ – sociální zabezpečení 2014
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
ÚVOD DO PRÁVA SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ
Správa sociálního zabezpečení
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
ZDRAVÍZDRAVÍ Stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady.
Sociální zabezpečení Sociální služby
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Systém sociálního zabezpečení Úvod. Používané zkratky ÚP – úřad práce OSVČ – osoba samostatně výdělečně činná OBZP – osoba bez zdanitelných příjmů ČSSZ.
POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
ZÁKONNÁ POJIŠTĚNÍ - teorie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 5. Sociální politika státu Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Sociální politika Definice Objekty sociální politiky Předmět sociální politiky Úrovně sociální politiky osobní rozsah věcný rozsah.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Právo sociálního zabezpečení
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
Správa sociálního zabezpečení
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
Ing. Jaromír Gajdáček, Ph.D., MBA
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
VeřeJnÁ FinaNční Politika a VEŘEJNÁ FINANČNÍ ČINNOST
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Veřejné Finance.
Právo sociálního pojištění
Zpracovala Ing. Lenka Hřibová, říjen 2017
10. seminář Zdravotnictví.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Rozpočtová a fiskální politika
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Transkript prezentace:

Zdravotní politika a veřejné zdravotní pojištění v ČR

Zdraví a jeho význam je v soudobém veřejně politickém diskursu chápáno jako jeden z nejdůležitějších předpokladů ekonomického a sociálního vývoje jak v rámci národních států, tak i nadnárodních společenství. je považováno za jednu ze základních lidských hodnot, která se v průběhu života výrazně mění.

Definice zdraví Zdraví Pro vymezení kategorie zdraví se velmi často používá definice Světové zdravotnické organizace, podle které: „zdraví je stav plné tělesné, duševní a sociální pohody, nikoliv pouze nepřítomnost nemoci nebo vady“.

Zdraví a jeho determinanty Barták (2010) rozlišuje determinanty zdraví na: determinanty dědičné (genetické faktory), sociální a ekonomické determinanty – zahrnují postavení na trhu páce, pracovní podmínky, bezpečnost práce, vzdělání, bydlení a rodinné podmínky, životní styl a další determinanty související s chováním – kouření, spotřeba alkoholu, fyzická aktivita, sociální kontakty a další, kulturní determinanty, politické determinanty – sociální a ekonomické prostředí a zdravotnický systém.

Zdravotní politika

Zdravotní politika Pojem zdravotní politika je chápán mnoha způsoby a odlišnosti v definičním vymezení ovlivňují i pojetí cílů zdravotní politiky a pohled na jednotlivé aktéry zdravotní politiky. Existuje celá řada definic zdravotní politiky. Zdravotní politiku můžeme definovat jako cílevědomou činnost státu (vedle dalších politik) zaměřenou na ochranu, podporu a obnovu zdraví obyvatelstva.

Zdravotní politika Gladkij (2003) uvádí , že zdravotní politika představuje souhrn politických aktivit, které mají vliv na zdraví a kvalitu života lidí a společenských skupin. Obsahuje směry činnosti, jež působí na řadu institucí, služeb a podpůrných zařízení a na způsoby úhrady systému zdravotní péče.

Zdravotní politika Podle Potůčka (2005) „ Zdravotní politiku lze vymezit jako rozhodovací procesy, realizované příslušnými aktéry zdravotní politiky na různých úrovních (nadnárodní, národní, regionální, lokální, na úrovni organizací nebo jednotlivců) zdravotnických systémů a jejich společenského kontextu“.

Zdravotní politika V nejužším smyslu lze považovat podle Drbala (2002) „ zdravotní politiku za vyjádření zájmů společnosti (státu) na zdraví obyvatelstva (lidských zdrojích, lidském kapitálu) s cílem jeho zlepšování a posilování jeho potenciálu.“

Cíl zdravotní politiky Cílem zdravotní politiky je zlepšovat zdravotní situaci obyvatelstva minimalizací výskytu poruch zdraví, jež působí zhoršení kvality života a ohrožují předčasnou smrtí. Hlavní úkolem zdravotní politiky, a to celosvětově, je udržení a zlepšení zdravotního stavu obyvatelstva.

Východiska a předpoklady zdravotní politiky Vedle zdravotního stavu obyvatelstva je východiskem pro správnou definici cílů zdravotní politiky: existence a určitý charakter sociálně ekonomického systému, který předurčuje naplnění vytýčených cílů, vytváří podmínky pro jejich plnění a ve větší nebo menší míře vytváří předpoklady pro volbu realizace strategie.

Zdravotní politika Zdravotní politika zahrnuje dva druhy aktivit: aktivity zaměřené na léčení, tj. k odstranění změn ve zdravotním stavu člověka – politika ex post, aktivity ve směru ochrany a podpory zdraví, ve směru zamezení vzniku nemoci – politika ex ante.

Subjekty zdravotní politiky Hlavním subjektem zdravotní politiky je stát, který určuje pojetí, obsah, cíle a úkoly zdravotní politiky. Úloha státu jako hlavního subjektu zdravotní politiky by měla spočívat ve vytváření takového prostředí, ve kterém se kriteriální funkce zdraví prosazuje do každé lidské činnosti.

Stát jako subjekt zdravotní politiky Stát si vyhrazuje právo vstoupit do vztahu tří základních subjektů, vztahu mezi poskytovateli, plátci a pacienty tím, že: provádí lékovou politiku, reguluje cenu zdravotnických služeb a tím čerpání fondu zdravotního pojištění, přispívá platbami ze státního rozpočtu a vykonává vlastnická práva zdravotnických zařízení, garantuje kvalitu zdravotní péče prostřednictvím vzdělávacího systému lékařů a zdravotnického personálu, vykonává dohled nad činností veřejných zdravotních pojišťoven, kontroluje síť zdravotnických zařízení.

Úloha státu ve zdravotnickém systému Jádro každého zdravotnického systému na úrovni státu tvoří agregát těchto činitelů: Strategické cíle státu v oblasti ochrany zdraví a rozvíjení zdraví (zdravotní politika státu). Způsob zajištění dostupnosti základní zdravotnické péče pro občany. Způsob financování zdravotní péče. Řešení vztahů mezi různými účastníky procesu poskytování zdravotní péče (občany, poskytovateli péče, správními a samosprávnými institucemi, plátci). Podíl účasti státu, krajů a obcí na vlastnictví a řízení zdravotnických zařízení.

Subjekty zdravotní politiky Vedle státu se na zdravotní politice podílejí i další státní a nestátní subjekty, které vyvíjí své aktivity v rámci odvětví zdravotnictví (zdravotní pojišťovny, komory, asociace, zdravotnická zařízení, nadace), mimo rámec odvětví zdravotnictví (obce, kraje, podnikatelé, zaměstnavatelé, občanské iniciativy, občané, rodiny). Do tvorby zdravotní politiky vstupují i politické strany, různé zájmové a lobbistické skupiny z domácí i zahraniční podnikatelské sféry. Jednotlivé subjekty prosazují často diferencované lokální zájmy.

Systémy zdravotní péče Systémy zdravotní péče v jednotlivých zemích se vyznačují značnou variabilitou. Liší se např. ve struktuře vlastnických vztahů, formách státních zásahů, způsobu financování, organizaci a řízení, podmínkách přístupu pacientů k jednotlivým druhům zdravotní péče, rozsahem a způsobem jejich finanční spoluúčasti apod.

Financování zdravotnictví Financování zdravotnictví v každém státě je přímo odvozené od zdravotní politiky státu, která vychází z priorit určité vládní politiky, společenského uspořádání a historických tradic a příslušné ekonomické úrovně státu. Úroveň zdravotnických služeb, které může stát nabídnout občanům je měřítkem jeho celkové, jak hospodářské, tak kulturní i jiné vyspělosti.

Modely zdravotního pojištění Modely zdravotního pojištění se v jednotlivých zemích od sebe liší. Mezi dva základní modely veřejného zdravotního pojištění patří: Beveridgeův a Bismarckův model.

Modely veřejného zdravotního pojištění Beveridgeův model Je model zdravotnictví financovaný ze všeobecných daní, jehož typickým představitelem je národní zdravotní služba ve Velké Británii. Vyznačuje se univerzálním pojistným krytím populace s poskytováním zdravotní péče ve veřejných zdravotnických zařízeních nebo u smluvně vázaných poskytovatelů zdravotní péče s různou vlastnickou formou.

Modely zdravotního pojištění Bismarckův model Je model sociálního zdravotního pojištění financovaný z povinných odvodů pojistného z příjmů pojištěnců a provozovaný samosprávnými zdravotními pojišťovnami. Výše pojistného je obvykle stanovena s ohledem na velikost příjmu pojištěnce. Poskytovatelé zdravotní péče jsou smluvně vázáni na zdravotní pojišťovny.

Zdravotní pojištění v ČR

Zdravotní pojištění v ČR Veřejné zdravotní pojištění v ČR: vzniklo počátkem 90. let 20. století upravuje zákon č. 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění. je součástí systému sociálního zabezpečení, jeho účelem je zajistit financování zdravotní péče poskytované pojištěncům.

Veřejné zdravotní pojištění v ČR můžeme charakterizovat jako všeobecné a povinné pojištění se státní zárukou realizace, jeho účastníky - pojištěnci jsou všechny fyzické osoby, které se trvale zdržují na území státu, účast v pojistném systému vzniká ze zákona.

Systém veřejného zdravotního pojištění v ČR je založen na činnosti zdravotních pojišťoven, je postaven na principu solidarity – jednotliví plátci přispívají na zdravotní pojištění rozdílnými částkami, ale všichni pojištěnci mají garantováno rovné právo na poskytnutí potřebné péče.

Zdravotní pojištění v ČR V České republice musí být za každého občana placeno zdravotní pojištění. Výše pojistného činí 13,5 % z vyměřovacího základu za rozhodné období. Plátci zdravotního pojištění jsou: zaměstnavatelé za osoby, které jsou u nich v pracovním poměru, pojištěnci z titulu zaměstnanců nebo osob samostatně výdělečně činných, stát za osoby, které nejsou výdělečně činné (nezaopatřené děti, příjemci starobního důchodu a osoby v důchodovém věku, ženy na mateřské dovolené, ženy v domácnosti, nezaměstnané osoby registrované na úřadu práce, za studenty a další).

Veřejné zdravotní pojištění Veřejné zdravotní pojištění pokrývá všechny osoby na území České republiky a neexistuje významnější prostor pro substituční zdravotní pojištění. Nejpopulárnějším produktem zdravotního pojištění v České republice je pojištění léčebných výloh v zahraničí. V rámci veřejného zdravotního pojištění se uhrazuje akutní zdravotní péče v zahraničí jen do výše, která odpovídá úhradě stejné péče poskytovatelům zdravotní péče v České republice v rámci veřejného zdravotního pojištění.

Zdravotní pojišťovny v ČR Od roku 1992 bylo v ČR financování zdravotní péče přesunuto na zdravotní pojišťovny, pouze malou část prostředků si ponechal ve své správě stát. Zdravotními pojišťovnami prochází cca 90% veřejných výdajů na zdravotní péči. Každý občan pokud není u Všeobecné zdravotní pojišťovny může zvolit svou oborovou, regionální nebo podnikovou pojišťovnu.

Zdravotní pojišťovny v ČR Zdravotní pojišťovny jsou povinny poskytovat úhradu za zdravotní péči jejich poskytovatelům dle příslušné legislativy. Všechny pojišťovny musí poskytovat stejnou péči, jakou garantuje stát u Všeobecné zdravotní pojišťovny. Resortní a regionální zdravotní pojišťovny se tak liší především v úrovni nadstandardních úhrad svým pojištěncům.

Zdravotní pojišťovny v ČR V současné době je v České republice sedm zdravotních pojišťoven: Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (ČPZP) Oborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví (OZP) Revírní bratrská pokladna (RBP) zdravotní pojišťovna Vojenská zdravotní pojišťovna České republiky (VOZP) Zaměstnanecká pojišťovna Škoda (ZPŠ) Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR (ZPMV) z nichž VZP má od začátku výsadní postavení a je u ní pojištěna převážná část populace.

Zdravotní pojišťovny v ČR Přehled zdravotních pojišťoven v ČR. http://www.mesec.cz/dane/zdravotni- pojisteni/pruvodce/prehled-zdravotnich- pojistoven/