Facility management v praxi Real Estate Market Slovakia 2006 16. 11. 2006
Témata Outsourcing nevýrobních podpůrných činností v Hamé Outsourcingový projekt oceněný jako Projekt roku 2005 v oboru FM (udělen asociací IFMA CZ) Outsourcing energetiky, správy a údržby areálu společnosti TRENS Rozdíly outsourcingu FM v komerčních nemovitostech a v průmyslových podnicích
Hamé, a. s. Největší český producent konzervovaných potravin Tradice od 20. let min. století Soukromá firma v majetku fyzických osob V ČR 5 výrobních závodů a 2 distribuční centra
Stav FM před projektem Rozdílné standardy služeb na jedn. závodech Jednotlivé služby v kompetenci různých oddělení Výrobní údržba na velmi dobré úrovni Naprostá většina služeb vykonávána vlastními zaměstnanci Velmi omezený outsourcing i v jiných oblastech Velmi dynamický rozvoj firmy Vzrůstající konkurence tlak na efektivitu nákladů
Zadání FM projektu Zvýšit efektivitu, snížit náklady Sjednotit standardy a řízení podpůrných procesů Minimalizovat rizika pro Hamé Využít synergických efektů
Outsourcing vs. Insourcing Výhody outsourcingu: Partner přinese know-how Partner převezme rizika Ušetříme čas, nemusíme se tím zabývat Nevýhody: Složitý výběr partnera Spolehlivost partnera Obava ze ztráty kontroly
Vyjma výrobní údržby, která zůstane ze strategických důvodů v Hamé Outsourcing Rozhodnutí: Outsourcing Partner: Vyjma výrobní údržby, která zůstane ze strategických důvodů v Hamé
Rozsah projektu Údržba budov a areálu Činnost energetika elektroúdržba, činnost zámečníka, malíř-natěrač, drobná stavební údržba Činnost energetika Zajištění provozu kotelen Zajištění provozu ČOV (čistička odpadních vod) Zajištění činnosti v oblasti životního prostředí (ochrana vod, ovzduší, nakládání s odpady) PO a BOZP (od 1. 1. 2007) (Požární ochrana a Bezpečnost a ochrana zdraví při práci) Paletové hospodářství (příjem a výdej palet na paletové skládce, vedení evidence, opravy palet) Ostraha Úklidy společné kancelářské a nevýrobní prostory úklid venkovních ploch úklid ubytoven Poštovní služby Výdej stravy a provoz kantýn
Základní údaje o projektu 5 výrobních areálů + 2 logistické centra 4 obsluhované parní kotelny 5 ČOV Cca 27 700 malých oprav palet za rok Počet zaměstnanců v projektu se snížil ze 178 na 136 Otevřená kalkulace Finanční úspory – přes 10 % ročně (v řádech milionů Kč)
Milníky projektu 12/2003 První kontakty 3/2004 Prezentace nabídky závodu v Bzenci 5/2004 Změna zadání projektu Do projektu byly zapojeny všechny závody. Výrobní údržba zůstane v Hamé. 11/2004 Prezentace nabídky na všechny závody 1-4/2005 Vyjednávání o smlouvě 5/2005 Začátek realizace 10/2005 Získání ceny Projekt roku 2005 v oboru facility management 11/2005 Vyhodnocení projektu z pohledu převzetí činností, kontrola nastavení procesů, určení priorit pro další optimalizaci projektu 3/2006 Vyhodnocení projektu z pohledu jeho přínosu, kontrola výsledků 5/2006 Prezentace projektu managementu Hamé, zhodnocení prvního roku spolupráce 8/2006 Zpracování nabídek na rozšíření služeb 9/2006 Zahájení činností v rámci nového logistického areálu ve Starém Městem
FM v areálu společnosti TRENS 1-2/2005 První kontakty 3/2005 Prezentace nabídky Energotrensu 4/2005 Obchodní jednání, příprava kontraktu 5-7/2005 Pilotní provoz, optimalizace procesů a personálního obsazení 8/2005 Plný provoz 10/2005 Plná digitalizace veškerých podkladů o odběratelích médií 12/2005 Předání podkladů pro URSO pro rok 2006 1-10/2006 Součinnost v rámci rekonstrukce kotelny a instalace nové technologie
Činnosti Energotrens Výroba a distribuce médií v areálu Údržba technologií a rozvodné sítě Stavební a technická údržba v areálu Odběratelé: Elektrická energie – 46 odběratelů Tepelná energie – 26 odběratelů Plyn – 6 odběratelů Stlačený vzduch – 4 odběratelé Pitná voda – 42 odběratelů Celkem 124 odběratelů
Zajištění činností ENERGOTRENS, Trenčín Původně – 24 pracovníků 1 technik 1 energetik 1 živ. prostředí a odpady 1 ekonomka 6 zaměstnanců obsluhujících kotelny 2 truhláři 4 elektrikáři 4 zámečníci Původně – 24 pracovníků
Přínosy projektu Optimalizace procesů, údržby a obsluhy zařízení Digitalizace a systémové řešení v rámci správy areálu (odběratelé médií) Pasportizace technol. zařízení Koncepční návrhy řešení (přechod z mazutu na plyn při výrobě tepla) Alokace nákladů Docíleno 17 % finančních úspor
Outsourcing FM – rozdíly v průmyslu a v komerčních nemovitostech Zdrženlivost pro outsourcing FM Outsourcing FM = strategické rozhodnutí Obava ze ztráty kontroly Opatrný přístup ke změnám Složitý projekt – přizpůsobení FM potřebám podniku Citlivé téma pro zaměstnance Vývoj projektu v čase Důraz na technické služby a služby související s oborem podnikání (opravy palet, výrobní údržba…) Komerční nemovitosti Outsourcing FM je téměř samozřejmostí Důraz na soft služby a komunikaci s klienty Administrativní budovy – dobrý poměr kvalita/cena Nákupní centra – priorita ceny Hotely – priorita kvality, jazyková vybavenost
Dotazy? Děkuji za pozornost