Uspokojování potřeb v náročných životních situacích

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Péče o seniora trpícího depresí
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Zvládání zátěží v krizových situacích
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Přehled základních výsledků šetření Rušiče spánku a nykturie Březen 2009/ Tisková informace k výsledkům šetření / STEM/MARK a.s.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Psychické stavy.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
REGULAČNÍ PROSTŘEDKY & TECHNIKY VE SPORTU
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ PŘEHLED REAKCÍ. ŠKÁLY PRO POSUZOVÁNÍ ZPŮSOB: 0 = NENÍ TO MŮJ ZPŮSOB REAGOVÁNÍ 1 = OBČAS TAK REAGUJI 2 = ČASTO REAGUJI TÍMTO ZPŮSOBEM 3.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
STRES & Zátěžové situace
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Přetížení a přetrénování Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Seminář Trauma.
Psychologie zdraví Stres.
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
STRES A PSYCHOHYGIENA Maturitní práce Autorka: Silvie Prachařová Vedoucí práce: Mgr. Věra Suchánková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Krize v rodině U3V Mgr. Michaela Vaško.
Náročné životní situace. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Zdravá výživa Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Vyrovnávání se stresem
Psychologie v obezitologii
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Uspokojování potřeb v náročných životních situacích Většina lidí je stresovaná, jak sami chtějí. Ed Boenis

Co ovlivňuje způsoby uspokojování potřeb? Prostředí, ve kterém osoba vyrůstá. Vzor, se kterým se od dětství stýká. Sociální učení. Výchova.

Náročná životní situace = taková situace, kdy na cestě k cíli je nutno překonat nějakou překážku. Příklady: Obtížné cvičení z matematiky Příliš velké pracovní vypětí Nutnost hospitalizace Rozchod s partnerem Úmrtí partnera apod.

Jak se chováme v náročných životních situacích? Účelně nebo alespoň společensky přijatelně. Neúčelně, nepřiměřeně. Další náročné situace a komplikace. Související pojmy: stres, frustrace, konflikt, deprivace

Stres = zatížení nebo přetížení organismu různými podněty a situacemi, které jedinec vnímá jako nadměrnou zátěž. Mírný stres může zvýšit výkon, mobilizovat síly k dosažení náročného cíle Velký stres vede k poklesu výkonu, k chybám, k selhání

H.Selye: Bez stresu by bylo málo pozitivních změn a konstruktivních činností, neboť každý organismus stres potřebuje. Stres je ve své podstatě aktivačním činitelem. Zdravý organismus se vrací do stavu harmonie, který je nazýván homeostázou a tento stav je nutnou základnou jako výchozí stav psychických výbojů. Ve své teorii mimo pojmu stres použil i pojmy eustres a distres.

Eustres Normální, aktivující stres, který nás motivuje k tvořivým změnám aktuálně nevyhovujících vnějších i vnitřních podmínek a po kterém zavládne nová vyváženost, homeostáza, nazýváme eustresem. „Takovýto stres je kořením života a bezstresový stav je smrt.“ U eustresu zažíváme příjemné napětí a po něm radost z dosažení cíle.

Distres Škodlivý stres, o kterém se teď tolik hovoří, je distres-negativní stres. U distresu začneme ztrácet pocit jistoty a adekvátnosti. Cítíme přetížení, zoufalství, bezmoc a ztrátu. Symptomy(příznaky) distresu: Třes rukou, zvýšené pocení, tik, zvýšená reakce na hluk, podrážděnost, hádavost, nervozita, pocity úzkosti, deprese, vysychání v ústech, motání hlavy, slabost, únava, bolesti hlavy, zad, páteře, potíže se rozhodovat, zapomínání, samotářství, snížená sexualita, nespavost, nechutenství, nebo přejídání, celková labilita v chování (převzato z knihy „Dejte sbohem distresu“ E. Rheinwaldové)

Hypostres a hyperstres Podle intensity můžeme stres rozlišovat na: hypostres, který je slabší a organismus si na něj může zvyknout, adaptovat se hyperstres, přesahující hranice adaptability, který způsobuje selhání, psychické, nebo fyzické zhroucení a v krajním případě i smrt.

Převzato z knihy J.Křivohlavého „Jak zvládat stres“

Schopnost zvládat stres (převzato z knihy H. Seley „Život a stres“)

Fáze stresové reakce První fáze je alarmující, poplachová, pohotovostní. Nastává při náhlém narušení životních podmínek nejrůznějšího druhu. Pokud stresor ustoupí již v této fázi, odezní i stresová reakce, nastává fáze zotavovací. Přetrvá-li účinek stresoru,následuje druhá, vyrovnávací fáze - fáze rezistence. Původní poplachová reakce se zklidňuje, organismus si adaptačními mechanismy na stresující faktor zvyká, adaptuje se na zátěž. Pokud však stresující činitel působí příliš dlouho, nebo je příliš silný, následuje pak fáze třetí, konečná, - celkové vyčerpání a selhání adaptačních a obranných schopností organismu. Znamená vážné ohrožení organismu, ochoření, končící případně smrtí. Fáze vyčerpání může při velmi silném stresoru nastat již na počátku ve fázi poplachové.

Rozdělení příznaků stresu dle Jara Křivohlavého (z knihy „Jak zvládat stres“) Fyziologické Emocionální Behaviorální

A. Fyziologické příznaky stresu Bušení srdce (palpitace) - vnímání zrychlené, nepravidelné a silnější činnosti srdce. Bolest a sevření za hrudní kostí. Nechutenství a plynatost v břišní (abdominální) oblasti. Křečovité, svírající bolesti v dolní částí břicha a průjem. Časté nucení k močení. Sexuální impotence a (nebo) nedostatek sexuální touhy. Změny v menstruačním cyklu. Bodavé, řezavé a palčivé pocity v rukou a nohou. Svalové napětí v krční oblasti a v dolní části páteře, často spojené s bolestmi v těchto částech těla. Úporné bolesti hlavy - často začínající v krční oblasti a rozšiřující se vpřed směrem od temene hlavy k čelu. Migréna - záchvatová bolest jedné poloviny hlavy. Exantém - vyrážka v obličeji. Nepříjemné pocity v krku (jako bychom měli v krku knedlík). Dvojité vidění a obtížné soustředění pohledu očí na jeden bod (tzv. fokusace).

B. Emocianální - citové příznaky stresu Prudké a výrazně rychlé změny nálady (od radosti ke smutku a naopak). Nadměrné trápení se s věcmi, které zdaleka nejsou tak důležité. Neschopnost projevit emocionální náklonnosti. sympatizování (sympateia - spolucítění) s druhými lidmi. Nadměrné starosti o vlastní zdravotní stav a fyzický vzhled. Nadměrné snění a stažení se ze sociálního styku, omezení kontaktu s druhými lidmi. Nadměrné pocity únavy a obtíže při soustředění pozornosti. Zvýšená podrážděnost, popudlivost (iritabilíta) a úzkostnost (anxiozita).

C. Behaviorální příznaky stresu – chování a jednání lidí ve stresu: Nerozhodnost a do značné míry i nerozumné nářky ("bědunky a bědunkové"). Zvýšená absence, nemocnost, pomalé uzdravování po nemoci, nehodách a úrazech. Sklon ke zvýšené osobní nehodovosti a nepozornému řízení auta. Zhoršená kvalita práce, snaha vyhnout se úkolům, výmluvy, vyhýbání se odpovědnosti i častější podvádění. Zvýšené množství vykouřených cigaret za den. Zvýšená konzumace alkoholických nápojů. Větší závislost na drogách, zvýšené množství tablet na uklidnění a léků na spaní. Ztráta chuti k jídlu nebo naopak přejídání. Změněný denní životní rytmus - problémy s usínáním, dlouhé noční bdění a pak pozdní vstávání s pocitem velké únavy. Snížené množství vykonané práce a zvýšená nekvalitnost práce.

Životní události Holmes a Rahe uvedli v roce 1967 v Žurnálu psychosomatického výzkumu studii, která odpovídá na otázky „Kdy jak a kde dochází ke stresu?“ Jde o vytvoření jakéhosi žebříčku stresorů. Sečtete-li bodové ohodnocení událostí, jež se staly během minulého roku, získáte míru vaší zátěže. Hranice = 300 bodů za 3 - 5 let, ev. 150 bodů za 1 rok. Událost body 1. Smrt manžela nebo manželky 100 2. Rozvod 73 3. Rozpad manželství 65 4. Vězení 63 5. Smrt v rodině 63 6. Zranění nebo nemoc 53 7. Sňatek 50 8. Ztráta zaměstnání 47 9. Manželské problémy 45 l0.Odchod do důchodu 44 11.Změna zdravotního stavu člena rodiny 44 12.Těhotenství 40 13.Sexuální problémy 39 14.Přírůstek do rodiny 39 15.Přizpůsobování se nové práci 39 16.Změna finanční situace 38 17.Smrt blízkého přítele 37 18.Změna v povolání 36 19.Manželské hádky 35 20.Velká půjčka 31 21.Zrušení půjčky 30 22.Změna pracovních povinností 29 Událost body 23.Dítě opouštějící domov 29 24.Potíže s tchyní nebo s tchánem 29 25.Osobní úspěch 28 26.Manželka začne/přestane pracovat 26 27.Začátek nebo konec školy 26 28.Změna životních podmínek 25 29.Změna v osobních zvycích 24 30.Potíže s nadřízenými 23 31.Změna bydliště 20 32.Změna pracovní doby nebo podmínek 20 33.Změna školy 20 34.Změna v rekreaci 19 35.Změna v náboženském životě 19 36.Změna ve společenském životě 18 37.Malá půjčka z banky 17 38.Změna v rutině spánku 16 39.Změna v rodinných vztazích 15 40.Změna stravy 15 41.Prázdniny 13 42.Vánoce 12 43.Malé porušení zákona 11

Důsledky dlouhodobě neřešené stresové situace - shrnutí Zhoršení obranyschopnosti organismu. Narušení životosprávy, nechuť k jídlu, zvýšený příjem potravy. Pocit únavy, poruchy spánku. Přílišná vzrušivost nebo projevy apatie. Nesoustředěnost. Příznaky somatického onemocnění: bolesti hlavy, žaludku, žlučníku, bušení srdce atd.

Zvládnutí stresu Jakákoliv činnost nebo pohybová aktivita. Podpora blízkých lidí (i jen možnost svěřit se druhému a jeho schopnost vyslechnout). Schopnost zaktivizovat vnitřní síly. Schopnost najít něco, co člověka potěší.

Frustrace frustra (lat Frustrace frustra (lat.) – marně slovo frustrace znamená zklamání po nesplněné touze nebo přání Frustrace vyjadřuje zvláštní situaci, v níž se nachází motivovaná osoba, která směřuje k určitému cíli, ale její zacílené aktivity jsou přitom nějakou překážkou blokovány. Frustrace představuje neúspěch při dosahování určitého cíle.

Příčiny frustrace 1. Fyzická překážka nebo akce jiné osoby. 2. Konfliktní vlastnosti osoby samé. 3. Nedostatek cílových objektů.

Řešení: Pozitivní – přijatelné Nežádoucí – méně vhodné Překonat překážku, dosáhnout cíle zvýšeným úsilím, mobilizací sil. Obejít překážku, dosáhnout cíle jinými cestami, někdy i náročnějším způsobem, ale nevzdávat se původního cíle. Oddálit splnění cíle na pozdější dobu, změnit cíl. Rezignovat, vzdát se, aniž bychom se vůbec pokusili o zdolání překážky, opustit původní cíl. Ustoupit od původního záměru a utéci do snění – k fantazijním představám.

Význam frustrací Moderní psychologie dnes zdůrazňuje velký význam a důležitost frustrací, zvláště těch, které se stávají základem rysů osobnosti, jako je např. agresivita.

Deprivace Těžké a delší dobu trvající frustrace se nazývají deprivace (tj.strádání). Frustrovaná osoba reaguje vždy specificky. Nejtypičtější reakce je: agrese vůči zdroji frustrace (vůči okolí, osobě, rodině, i vůči sobě = autoagrese). Jinou reakcí je kompenzace, při níž si stanovujeme náhradní cíl a snažíme se jej dosáhnout.

Další reakce jsou: racionalizace -nemožnost dosažení je omlouvána racionální konstrukcí bagatelizace -frustrovaný cíl je zlehčován fantazie -dosažení cíle je přeneseno do světa představ regrese -oživení starých vzpomínek nebo duševních zážitků

Příklad Dlouhodobá hospitalizace dítěte bez hraček a blízké osoby dítě upadá do apatie, přestává se rozvíjet, chová se jakoby bylo mladší, ztrácí postupně zájem o všechno kolem psychická deprivace

Kdo může trpět psychickou deprivací? Hospitalizované dítě. Dítě vychovávané v ústavech bez matky. Dítě z úplné rodiny, kde jsou rodiče příliš zaujati jinými činnostmi a nevěnují dítěti dostatek pozornosti a zájmu. Nemocní upoutaní dlouhou dobu na lůžku.

Jak člověk reaguje v náročné životní situaci? 1. Agrese slovní napadání, výhrůžky, urážky, ironie vzbuzování pozornosti projekce identifikace (s osobou, skupinou, institucí) kompenzace racionalizace 2. Únik izolace, vyhýbání se povinnostem, nepříjemnostem, únik do nemoci popření opačné reagování, vzdorovitost

Děkuji za pozornost Konec prezentace