Veřejná správa ZS 2010 Němečková, Strnadová, Zedníková Systém dělby moci v ČR Veřejná správa ZS 2010 Němečková, Strnadová, Zedníková
Základní dělení mocí ve státě – srovnání unitární stát a federace (ČR x USA) Podrobný popis všech tří mocí v ČR včetně jejich vztahu k právnímu systému Popis konkrétní kauzy kompetenčního konfliktu Závěr, zhodnocení, křížovka Úvod a cíl
Základní dělení systémů 1) HORIZONTÁLNÍ dělení Zákonodárná moc Výkonná moc Soudní moc Základní dělení systémů
2) VERTIKÁLNÍ dělení Unitární stát - jednotný stát s ucelenou soustavou státních orgánů a jednotným právním řádem, což je zakotveno v ústavě Federace - složený stát, skládající se ze států - členů federace
Legislativa – moc zákonodárná
Kongres - Sněmovna reprezentantů - Senát -obě komory si jsou rovnocenné X Parlament - Poslanecká sněmovna (dolní komora) - Senát (horní komora)
Exekutiva – moc výkonná
Prezident - je jediným ústavou daným držitelem výkonné moci, což znamená, že jmenuje členy vlády a všechny úředníky X Prezident republiky a vláda Vláda je odpovědna Poslanecké sněmovně Prezident je volen Parlamentem na společné schůzi obou komor na dobu 5 let
Jurisdikce – moc soudní
Kongresu USA je přiznána pravomoc zakládání a rušení federálních soudů a stanovení počtu soudců Federální soudci jsou jmenováni na doživotí X Ústavní soud se skládá z 15 soudců, kteří jsou jmenováni na dobu deseti let Soudce Ústavního soudu jmenuje prezident republiky se souhlasem Senátu
Ústava České republiky je spolu s Listinou základních práv a svobod nejvyšším zákonem Zákonodárná Výkonná Soudní Moci v ČR
Zákonodárná moc (Hlava II) Parlament má oprávnění vydávat zákony Návrhy nových zákonů i změn připravuje vláda a její odborný orgán, v ČR Legislativní rada vlády, mohou je však podávat také poslanci obou komor Návrh zákona musí splňovat řadu podmínek např.: odhad dopadů na státní rozpočet, životní prostředí, případně občany Zákonodárná moc (Hlava II)
Pravomoci poslanecké sněmovny Projednává a schvaluje zákony Poslanec nebo skupina poslanců má právo navrhovat zákony Rozhoduje o podobě státního rozpočtu Má právo vyslovit nedůvěru vládě Pravomoci poslanecké sněmovny
Projednává a schvaluje návrhy zákonů, které dostane od Poslanecké sněmovny, navrhuje zákony Vyslovuje (ne)souhlas s mezinárodními smlouvami, s vyhlášením válečného stavu, s vysláním ozbrojených sil mimo území ČR Volí prezidenta republiky, žaloba pro velezradu Vyslovuje souhlas se jmenováním soudců ÚS Předkládá prezidentu návrhy na státních vyznamenání Pravomoci senátu
Výkonná moc (Hlava III) Prezident ČR Vláda ČR Orgány místní samosprávy (kraje, obce) Agentury a úřady Nejvyšší kontrolní úřad, ČNB Výkonná moc (Hlava III)
Vláda ČR 2010 Zdroj:http://www.klaus.cz/clanky/2644
Jmenuje a odvolává předsedu a další členy vlády a přijímá jejich demisi, soudce, generály Armády a Policie České republiky, rektory a profesory vysokých škol a další instituce Svolává zasedání Poslanecké sněmovny a rozpouští ji Odpouští a zmírňuje tresty uložené soudem Má právo vrátit Parlamentu přijatý zákon Podepisuje zákony Pravomoci prezidenta
Moc soudní (Hlava IV) Soustava soudů ČR Ústavní soudnictví Soustava obecných soudů Ústavní soud ČR Brno Nejvyšší soud a Nejvyšší správní soud Vrchní soudy Praha a Olomouc Krajské soudy celkem 7 Okresní soud celkem 86 Moc soudní (Hlava IV)
o zkrácení pátého volebního období Poslanecké sněmovny ÚSTAVNÍ ZÁKON ze dne 28. května 2009 o zkrácení pátého volebního období Poslanecké sněmovny Volební období Poslanecké sněmovny zvolené v roce 2006 skončí v roce 2009 dnem voleb do Poslanecké sněmovny, které se budou konat do 15. října 2009. (…) Kompetenční spor
Kompetenční spor Usnesení ústavního soudu (10. 9. 2009) „Obsahem proto nejde o zákon, nýbrž o individuální konkrétní rozhodnutí přijaté ve formě ústavního zákona.“ (princip obecnosti) „…mimo rámec Ústavou předepsaného postupu stanoví pro tento jediný případ zcela jiný postup než Ústava ukládá.“ (institut rozpuštění) Kompetenční spor
"Ústavní soud – v den 16. výročí svého založení – svým rozhodnutím vědomě a záměrně prohlubuje politickou krizi v naší zemi. Chceme-li se dnes i do budoucna vyhnout podobným situacím, které hrozí chaosem a ohrožují celou společnost, blíží se chvíle, kdy bude nutno přijmout novou ústavní definici pravomocí Ústavního soudu." Václav Klaus Kompetenční spor
Děkujeme za pozornost Závěr Dotazy? rozpoznávat a charakterizovat typy jednotlivých systémů rozlišovat složky moci a jejich kompetence orientovat se v uspořádání ČR Dotazy? Aktivita Děkujeme za pozornost
1) Veřejná správa : e-learning PEF [online] 1) Veřejná správa : e-learning PEF [online]. Brno : PEF Mendelu, 2010 [cit. 2010-09-25]. Dostupné z WWW: <https://is.mendelu.cz/auth/elis/opory/index.pl?opora=1307; osnova=6331>. 2) LANGÁŠEK, Tomáš. ÚS zrušil ústavní zákon a rozhodnutí prezidenta republiky o vyhlášení předčasných voleb[online] Publikováno 10.9.2009 [cit. 2010-09-24]. Dostupné z WWW: <http://swww.usoud.cz/scripts/detail.php?id=752>. 3) ČR. Ústavní zákon č. 195/2009 Sb., o zkrácení pátého volebního období Poslanecké sněmovny. 29.června 2009, 2009, 58, s. 2814. Dostupný také z WWW: <http://www.mvcr.cz/soubor/sb058-09-pdf.aspx>. ISSN 1211-1244. 4) iDnes.cz. Soud zrušil říjnové volby, uznal Melčákovu stížnost. 10.září 2009 [cit. 2010-09-24]. Dostupné z WWW: <http://zpravy.idnes.cz/soud-zrusil-rijnove-volby-uznal- melcakovu-stiznost-pci- /domaci.asp?c=A090910_145024_domaci_adb> Zdroje informací