Základní síť vysokorychlostních tratí v České republice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Oliver Morel Ostrava, 18. června 2008
Advertisements

Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Železniční doprava a programovací období
Regionální dimenze sítě TEN-T
Rozvojové záměry na železnici
Vysokorychlostní tratě z pohledu přepravního marketingu
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Tisková konference MD a SŽDC
osídlení a mobilita obyvatel ČR a Evropy
Strategie dopravy MD ČR
Význam infrastruktury pro konkurenceschopnost v kontextu kohezní politiky a budoucí priority ČR Ing. Lukáš Hampl 1. náměstek ministra dopravy.
Ing. Jaroslav Deml Mobilita budoucnosti Náměstek ministra dopravy
Dopravní infrastruktura a její hodnocení
Strategie dopravy ČR ve vztahu k IDS
Ing. Antonín Blažek Náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu
Jejich současnost a budoucnost… TRAINREPORT,CDJIRIK 23.Března 2011.
Projekty EOC v ČR v období
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Integrovaný dopravní systém
WORKSHOP projektu POSTA
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Technologické platformy a dopravní výzkum
Plánování dopravní infrastruktury z pohledu projektanta
Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru strategie Luhačovice –
Konference Nová adresa pro Vaše podnikání Strategická průmyslová zóna Holešov Libor Lukáš statutární náměstek hejtmana Zlínský kraj.
Kritické situace v PS ČR
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Dopravní politika ČR pro léta
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Silnice nebo železnice
Alternativní řešení vysokorychlostního železničního systému v ČR
Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
D OPRAVA Martin Horák, 3.C4. D OPRAVA Rozdělení: pozemní a) silniční+ MHD b) železniční letecká vodní potrubní a) ropovody b) plynovody.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
Operační program Doprava Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti Evropský fond pro regionální rozvoj Evropská unie Investice do vaší budoucnosti.
Strategická průmyslová zóna Holešov. lokalita v srdci Evropy.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Ministerstvo dopravy České republiky Rozvoj železniční infrastruktury s vazbou na Sasko a Dolní Slezsko.
Seminář RHSD JMK Aktuální situace v dopravě Ing. Václav Horák, náměstek hejtmana srpen 2012 Pohled JMK na priority dálničních a silničních staveb pro současné.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Nové nařízení TEN-T a zařazení systému RS ČR do sítě TEN-T Ministerstvo dopravy Odbor strategie.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Dopravní zeměpis, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Setkání s hejtmanem Most, Obsah setkání – aktuální témata  Doprava v Ústeckém kraji – souběhy tratí a řešení  Cestovní ruch v Ústeckém.
Název školy:Základní škola, Hradec Králové Milady Horákové 258 Autor:Mgr. Lukáš Dubrovský Název:VY_32_INOVACE_05_03A_Doprava v ČR Téma:Zeměpis České republiky.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Rozvojové záměry na železnici
Infrastruktura ve Středočeském kraji
Problematika podpory infrastruktury městské drážní dopravy
2. Ročník konference v rámci projektu Železniční doprava pro kraje
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Územní studie silnice II/416 Žatčany – Slavkov u Brna
Pracovní skupina BCSD: Chytrá mobilita
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
4. železniční balíček a ERTMS/ETCS
Vysokorychlostní železnice pro ČR Železniční konference Pardubice Jiří Pohl, Siemens Mobility, s.r.o. člen Výboru pro udržitelnou.
Rychlá spojení Příprava pilotních projektů
Příprava, výstavba a provozování vysokorychlostních tratí (VRT)
Zvyšování rychlostí na 200 km/h
Studie proveditelnosti nové trasy Praha – Beroun / Hořovice
227. Žofínské fórum Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.
Sdružení železničních nákladních dopravců ČR
Transkript prezentace:

Základní síť vysokorychlostních tratí v České republice Ing. Jindřich Kušnír Ředitel odboru drah, železniční a kombinované dopravy

(Proč) potřebujeme VRT v ČR? mezinárodní konkurenceschopnost aneb Kudy se pojede nejen z Vídně do Berlína? atraktivita pro tranzit = finance EU na investice, uplatnění českých dopravců, lepší mezinárodní spojení vnitrostátní konkurenceschopnost – rozvoj dálniční sítě vs. modernizace železničních koridorů; dálnice = novostavba v nové trase koridor = modernizace tratě (často) v původní stopě respektující řadu terénních překážek; nerovnocennost silniční a železniční infrastruktury získání kapacity – přetrasováním (dálkových vlaků osobní dopravy) na novou infrastrukturu vzniká na původní infrastruktuře dodatečná kapacita – využití pro nákladní a příměstskou dopravu – řešení kongescí 2

VRT a vysokorychlostní vozidla – proč jsou úspěšné?

Vývoj koncepce VRT v ČR 70. léta – první úvahy o VRT; cíl – získat kapacitu pro nákladní dopravu 90. léta – definovány základní směry VRT vychází z tehdejších hlavních tranzitních směrů výhradně nové tratě pro rychlost 300 km/h dnes koridory VRT územně chráněny (ZÚR i územní plány sídel) 2009 - 12 – revize a aktualizace 4

Aktualizace koncepce VRT úkol Politiky územního rozvoje – prověřit účelnost a reálnost, ekonomickou efektivnost a napojení na zahraničí změna koncepce = flexibilní přístup kombinace nových a modernizovaných tratí pro vyšší rychlosti, možnost provozu konvenčních vlaků po VRT, možnost etapizace při zvyšování maximální rychlosti, zvýšení možnosti uplatnění českého průmyslu, úspora finančních prostředků 5

Budovat či nebudovat VRT v ČR? Bílá kniha EU do roku 2030: 3x více km VRT než dnes (dnes cca 10 tis. km), do roku 2050: základní síť evropských VRT revize TEN-T stanovení hlavních uzlů core network, které mají být propojeny. 6

Budovat či nebudovat VRT v ČR? revize sítě TEN-T (2011) primární úkol – propojit sídelní aglomerace s 1 000 000 a více obyvatel

Berlin - Praha - Brno - Wien/Budapest tradiční směr v osobní i nákladní dopravě kvalitní infrastruktura konvenční železniční sítě Praha – Brno – zásadní význam pro mezinárodní i vnitrostátní relace, jádrový úsek celé sítě Praha – Ústí nad Labem – Dresden – zrychlení osobní dopravy, kapacita pro nákladní dopravu nové tratě v návrhu TEN-T shoda se SRN o potřebnosti tohoto spojení, pokračování směr Berlin – Hamburg a Leipzig - Frankfurt 8

Berlin - Praha - Brno - Wien/Budapest potřeba segregace dálkové dopravy od regionální a příměstské i nákladní – v silně provozně zatížených (převážně příměstských) úsecích → potřeba nových úseků technické parametry úseku Dresden – Praha – Brno nedostatečné (zejm. rychlost) → potřeba nové rychlé tratě

Berlin - Praha - Brno - Wien/Budapest vazba na iniciativu EU dle nařízení 913/2010/EU o prioritních nákladních koridorech nákladní Orient koridor (č. 7) a napojení na koridor č. 8 směrem k Severnímu moři → potřeba nové tratě – výhledově problémy s kapacitou Praha - Bratislava – silná úseková frekvence + napojení na PP 17 (VRT) Paris – Bratislava (– HU) modernizace navazujících úseků v A a na SK pro rychlost 200 a více km/h VRT Wien – (Bratislava) – Budapest

Wien - Brno - Ostrava - Warszawa tradiční směr v osobní i nákladní dopravě kvalitní infrastruktura konvenční železniční sítě dominantní nákladní doprava, osobní podvázána nedostatečnou nabídkou dopravců výhledově potřeba segregace nákladní větev koridoru: Přerov – Břeclav osobní dálková větev: Přerov – Brno – Břeclav – zajištění synergie s hlavním vnitrostátním osobním tahem Praha – Brno – Ostrava, součást koridoru Pobaltí – Warzawa – Wien – Itálie/Balkán (geograficky velmi atraktivní a snadno průchozí) 11

Wien - Brno - Ostrava - Warszawa modernizace Brno – Přerov na 200 km/h potřebná nová kapacita Přerov – Ostrava – Katowice = nová rychlá trať v návrhu TEN-T vazba na rychlou trať Wien → Itálie a Katowice – Warszawa (CMK) - velmi rychlé spojení severu a SV Evropy s Itálií, příp. Balkánem 2020 - 30 12

München - Praha - Wrocław - Warszawa zcela nový směr – revize TEN-T, potenciál pro osobní i nákladní dopravu v minulosti nebyl pojímán jako jeden tah infrastruktura velmi špatná, místy neexistující 13

München - Praha - Wrocław - Warszawa předpoklad modernizace na rychlost 200 km/h, smíšený provoz v SRN se hledá vhodná podoba spojení Praha – München s potenciálem napojení ve směru Paris (PP 17) a přes Brenner do Itálie (nákladní i osobní doprava) Praha – Wrocław - trasování přes Liberec nebo Hradec Králové s Polskem podepsán Letter of Intent v Polsku návaznost na VRT projekt Y Wwa – Wrocław/Poznań návaznost na budoucí možný nákladní koridor Skandinávie – Szczecin – ČR – Rakousko – Itálie/Balkán 2020 - 30

Praha – Brno – Ostrava nejsilnější vnitrostátní relace obdoba D 1 (+ D 47) = VRT 1 + VRT 47 souběh vnitrostátní a mezinárodní dopravy řeší problém nedostatečné kapacity na stávající infrastruktuře 15

Aktuální stav přípravy VRT v ČR probíhají jednání s DE, AT, PL, SK a HU zpracováno alternativní vedení některých tras – cíl: maximalizace přínosů i pro nákladní, příměstskou a ostatní dálkovou dopravu zpracován provozní koncept – zasazení VRT do systému taktové dopravy prověření ekonomiky projektu VRT v ČR včetně aktualizace přepravních proudů - aktuální úkol

Předpokládaná etapizace výstavby VRT 1.etapa: výjezdy VRT z městských aglomerací Prahy, Brna, Ostravy, jinak konvenční železnice přeshraniční úseky ČR – Bavorsko, ČR – Sasko a ČR – Polsko vozidla pro rychlost cca 200 km/h 2. etapa: páteřní VRT v ČR pro významná spojení (Praha – regiony do 3 hodin) vozidla pro rychlost 200 km/h a více

Předpokládaná etapizace výstavby VRT 3.etapa: ČR plnohodnotnou součástí celoevropského systému VRT, který zabezpečuje energeticky i environmentálně šetrnou a udržitelnou mobilitu občanů EU v širší Evropě a Euroasijském prostoru = ČR propojena VRT s okolními státy ve všech relevantních směrech

Děkuji za pozornost Ing. Jindřich Kušnír jindrich.kusnir@mdcr.cz