ČLOVĚK A KOMUNIKACE V ORGANIZACI

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mezilidské vztahy na pracovišti
Advertisements

Projekt Fakultní nemocnice u sv
Inovační kurz pro sanitáře
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
Technická univerzita v Liberci Fakulta textilní Personální management
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Společenská kultura
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
V e d e n í l i d í.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Jednotlivé fáze obchodního jednání/ dokončení Pavla Kotyzová
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Komunikační styly v knihovnické praxi Profesionalita a komunikační styl Efektivní komunikace Komunikační proces Postoje a sociální jednání PhDr. Jaroslava.
Vymezení, funkce, zdroje
Neverbální komunikace
Ústřední pilíř sociální psychologie
Komunikace.
Neverbální komunikace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Komunikační dovednosti
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Komunikace – neverbální komunikace
Komunikace a její využití v řízení
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření:
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
KOMUNIKACE V..
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
POSTURIKA – SDĚLOVÁNÍ DRŽENÍM TĚLA
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
VY_32_INOVACE_PSYM24160ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Komunikace I. Petr Machala. KOMUNIKACE (z lat. učinit společným) přenos informací slovně – mimoslovně – činy (chováním a jednáním) Vážně jsi tam byla?
Neverbální komunikace
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pedagogická komunikace
Umění být manažerem Semestrální práce k předmětu MAB Petra Lenková 2009/2010.
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Komunikace při přijímacím řízení a v pracovním týmu
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
KOMUNIKACE.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Sociologie pro SPP/SPR
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
Přijímání informace a porozumění sdělovanému
Komunikace učitele se žáky
Neverbální komunikace Mimika, proxemika, gestika
Temperament, charakter, motivace
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
SPECIFICKÉ KATEGORIE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

ČLOVĚK A KOMUNIKACE V ORGANIZACI Připravila Bc. Jarmila Havelková

„Umění promluvit není o nic větší ctnost než umět přestat.“ Lucius Annaeus Seneca

Obsah přednášky Definice komunikace a příbuzných pojmů Člověk a organizace Vedení lidí Formy komunikace (verbální a neverbální) a bariéry Vzhled a úprava Pohled, stisk ruky, pozice při komunikaci Co může poškodit image a jak proti tomu bojovat

Co je to komunikace? Slovo „komunikace“ má latinský původ Communicare = spojovat, společně něco sdílet K. je proces sdělování, výměny informací, názorů a myšlenek od jednoho člověka k druhému na základě určitého znakového systému (abeceda, zvuky, gesta). Každá komunikace má svůj účel, k něčemu slouží a každý účel je dán funkcemi, které nelze přesně ohraničit, jelikož se často svými významy překrývají.

Funkce komunikace F. informativní F. instruktivní F. přesvědčovací F. osobnostně-identická Další f-ce: socializační, vzdělávací a výchovná, zábavná, sdělovací. Komunikační proces probíhá vždy mezi dvěma a více lidmi (monolog je považován za formu přípravy nakomunikaci s druhými nebo za projev vyrovnávání se s vnitřními rozpory)

Proces komunikace Komuniké Komunikátor Komunikant Komunikační kanál

Vysvětlení procesu kom-ce Komunikátor – jedinec nebo skupina, od níž sdělení vchází, vysílá nějakou zprávu. Komunikant – příjemce, adresát Komuniké – obsah sdělení, zpráva, myšlenka, pocit Komunikační kanál – cesta, způsob, kterým je nějaká informace předávána.

Člověk (a organizace) Každý člověk denně hovoří, gestikuluje, píše => komunikuje s okolím 30.léta 20.st. – začínají se zkoumat lidské vztahy na pracovištích Důl.faktor = lidské chování Typologie osobností Chování jedince v organizaci

Typologie osobnosti (dělení podle Hippokrata) Cholerik – dobrý organizátor, pohotový… ALE dosti dominantní a výbušný Sangvinik – nápaditý, přátelský, osobní charisma … ALE v organizaci úkolů bývá méně spolehlivý, nedotahuje věci do konce. Melancholik – vhodný pro vědeckou práci, důsledný … ALE není vhodný pro vedení týmů – skeptický, kritický Flegmatik – oblíbený v kolektivu, tichý, klidný… ALE chybí mu pracovní motivace – musí být veden

Chování jedince v organizaci Liší se podle zaujetí postoje v organizace formální, neformální Role vůdce ve třídě, ve skupině Ovlivnění druhých Důvěra v druhé a v nadřízené (X nesvěřujeme se s osobními problémy) „Psychologická smlouva“ Uvést příklady, kdy držíme při sobě

Vedení lidí Vedoucí pracovník (učitel, manažer, ředitel firmy) si musí umět poradit se svými podřízenými Musí s nimi umět správně komunikovat a vést je Tři základní styly vedení – autoritativní, demokratický, liberální Umět se přizpůsobit dané situaci a „hrát podle aktuální potřeby“.

Příklady přístupů firem Předchozí zmíněné „herecké role“ se často mísí, tudíž bývají konkrétně těžko rozpoznatelné. Zahraniční firmy tohoto také využívají Firmy jako HP nebo McDonald´s se projevují společné charakteristiky, jak přistupovat k zaměstnancům: Neformálnost Výchova a vzdělávání Péče o zaměstnance

Rozdělení komunikace Verbální Neverbální Komunikace činem

Neverbální komunikace V předchozí části jsme si uvedli, co JE TO neverbální komunikace. Nyní zde uvádím osm jejich podoblastí: Kinezika (zkoumá pohyby člověka) Gestika (komunikace pomocí rukou, dlaní, prstů) Mimika (k. pomocí tváře, obličejových svalů, výrazů ve tváři) Vizika (pohyby očí) Posturologie (postoje těla) Proxemika (zóny v komunikaci) Haptika (doteky) Drivika (???)

Příklady gest, postojů, výrazů tváře 1 Zamyšlení Únava Apatie

Příklady gest, postojů, výrazů tváře 2 Otevřenost Upřímnost

Příklady gest, postojů, výrazů tváře 3 Nadřazenost Uvolněnost Sebejistota

Příklady gest, postojů, výrazů tváře 4 Sklíčenost Deprese Rezignace

Příklady gest, postojů, výrazů tváře 5 Zamyšlení Aktivace Připravenost jednat

Příklady gest, postojů, výrazů tváře 6 Strach Úzkost Stísněnost Obrana

Příklady gest, postojů, výrazů tváře 7 Aktivita Dominance

Příklady gest, postojů, výrazů tváře 8 Servilita Podřízenost Stísněnost

Příklady gest, postojů, výrazů tváře 9 Agresivita Neomalenost Hrubost

Přiřaďte gesta k obrázkům Upřímnost Stud Rozhodnost Bezradnost Zamyšlenost Váhavost

Obrázky osob Osoba A

Obrázky osob Osoba B

Obrázky osob Osoba C

Obrázky osob Osoba D

Obrázky osob Osoba E

Obrázky osob Osoba F

Řeč těla Naše gesta, která každodenně vědomě či nevědomě používáme, o nás mohou vypovídat mnohé. Škrábání na nose Opírání se zády o opěradlo židle Ruce v kapsách Založené ruce Nohy křížem Zívání

Komunikační bariéry Komunikační šum Rozdílné vnímání Jazykové rozdíly Emoce Nedůvěra

Vzhled a úprava Při komunikaci, resp. sdělování informací je kromě vystupování a chování důležitý vzhled. Tzv. „haló efekt“ Obecná pravidla

Oblečení a barva oděvů Barvy mají psychologický význam Každá barva může o člověku mnohé prozradit Barvy vyvolávají asociace, interakce a představy

Užití barev u společenského oblečení BÍLÁ – včetně odstínů – výrazně pozitivně působí při konferencích a prodejních akcích, vhodná pro košile a blůzy. ČERNÁ – vyvolává pocit elegance a solidnosti, u dětí a starých lidí působí skličujícím dojmem. ŠEDÁ – vzhledem k tomu, že tato barvy vyvolává neutrálnost, serióznost, skromnost, je vhodná pro sjednávání smluv a velmi vhodná pro řešení sporů

Užití barev … RŮŽOVÁ – tato barva asociuje představu malých děvčátek, miminek, ženskost a přístupnost, nehodí se pro manažerskou orientaci. ORANŽOVÁ – včetně odstínů – nejméně vhodná barva pro profesionální oblečení. ČERVENÁ – velmi vhodná v případech, kdy potřebujeme získat pozornost, nepoužívat, pokud jste v depresi nebo velmi unaveni. V profesionálním oblečení je to barva vhodná pro dámská saka, blůzy atd.; u pánů vhodná barva kravaty

Užití barev … ŽLUTÁ – použitelnost pro profesionální oblečení je velmi omezená. Nehodí se v žádném případě pro významná obchodní jednání a v kombinaci s černou barvou podvědomě vyvolává agresivitu. MODRÁ – vhledem k tomu, že modrá není barva tvořivosti a originality, nehodí se pro marketing. V profesionálním oblečení jsou vhodné pouze tmavé odstíny. ZELENÁ – z psyholog. hlediska tato barva dává přednost neformálnosti, ukazuje pečovatelské sklony a nápomocnost. V profesion. oblečení mohou využít ženy tmavší zelenou při obchodní příležitosti.

Užití barev … MODROZELENÁ – asociuje moře, klid a ticho, použitelnost pro profesionální oblečení nepatrná, u žen sako spíše konzervativního střihu. NÁMOŘNICKÁ MODŘ – pro profesionální oblečení výborná, pro zajímavost se doplňuje často jinou barvou. HNĚDÁ – hnědá barva podněcuje ve vztazích mezi lidmi otevřenost, tmavší hnědá může být použita v případě profesionálního oblečení jak u mužů, tak i u žen.

Pohled, stisk ruky, pozice při komunikaci Budování pozitivní image = využití znalostí gest a charakteristických projevů Udržovat oční kontakt Mimika Osobní prostor – vnější z., střední z., vnitřní z. Doteky

Co může poškodit image a jak proti tomu bojovat… Jednou z příčin, proč se i velice schopní lidé nedokáží prosadit, je, že u svého okolí vyvolávají falešné pocity neambiciózního, necílevědomého a zdrženlivého člověka. Projevů ve vystupování, které vás mohou poškodit Váš image, není málo. Např.: Nedoceňování vlastních kvalit Nerozhodnost v oblasti kompetence Chybné rozhodování v podstatných věcech Nedostatek informací a vědomostí Nedodržování termínů, nedůslednost, neupravenost

PROTO !!! BUĎTE AKTIVNÍ NAUČTE SE EFEKTIVNĚ UDRŽOVAT KONTAKTY PUBLIKUJTE NEVYHÝBEJTE SE DOBROVOLNÉ PRÁCI NEPODCEŇUJTE INF-CE O FIRMĚ UDRŽUJTE SI VHODNÝ A POZITIVNÍ IMAGE ZAMYSLETE SE NAD TÍ, KDO JSTE A CO NABÍZÍTE…

Profesionální image 9-ti body Kompetentnost Důvěryhodnost Důslednost Sebekontrola Sebedůvěra Informovanost Zdvořilost Vyhraněný hodnotový systém Asertivita

„Poslouchej chvíli a shledáš, že jsou i takové věci, které nespatříš zrakem, přesto však uznáš, že jsou.“ (Arthur Shopenhauer)

Použité zdroje SCHULZ VON THUN, Friedemann. Jak spolu komunikujeme? : Překonávání nesnází při dorozumívání. Karel Balcar. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2005. 197 s. ISBN 80-247-0832-9. ŠTĚPÁNÍK, Jaroslav. Umění jedna s lidmi 2 : Komunikace. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2005. 161 s. ISBN 80-247-0844-2. JANOUŠEK, Jaromír. Verbální komunikace a lidská psychika. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, a.s., 2007. 169 s. ISBN 978-80-247-1594-0. VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. 1. vyd. Praha : Portál, 2000. 263 s. ISBN 80-7178-291-2. CLAYTON, Peter. Řeč těla : Čtěte gesta, mluvte svými pohyby. Jana Jindrová. 1. vyd. Praha : Ottovo nakladatelství, s.r.o., 2004. 168 s. ISBN 80-7181-117-3. GRUBER, David. Zlatá kniha komunikace. 1. vyd. Ostrava : Repronis Ostrava, 2005. 249 s. ISBN 80-7329-092-8. HARTLEY, Mary. Řeč těla v praxi. Dana Makovičková. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. 103 s. ISBN 80-7178-844-9. LEWIS, David. Tajná řeč těla. Jiří Rezek. Praha : Victoria Publishing, a.s., 1989. 229 s. ISBN 80-85605-49-X. MOSLEROVÁ, Nikola. Interpersonální komukace. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2004. 56 s. ISBN 80-7042-692-6. HUSÁKOVÁ, Věra. Osobní image manažera. Moderní řízení [online]. 2002, roč. 37, č. 7 [cit. 2008-06-27], s. 69-72. Dostupný z WWW: <http://modernirizeni.ihned.cz/index.php?s1=6&s2=0&s3=0&s4=0&s5=0&s6=0&m=detail&article[id]=11260220>. ISSN 0026-8720. Křivá, Eva. Personální management a marketing knihoven. Opava : Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-přírodovědecká fakulta.

Připravila Jarmila Havelková Děkuji za pozornost Připravila Jarmila Havelková