viz Literatura (Věra Martinková) str

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
32_04_34 Renesance - shrnutí Anotace Renesance - shrnutí
Advertisements

Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
ALEXANDR SERGEJEVIČ PUŠKIN
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Pohádky tisíce a jedné noci charakteristika.
Název SŠ: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Číslo projektu:CZ.107/1.500/ Název projektu: Moderní škola Předmět:Český.
Název: Honoré de Balzac Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
VY_32_INOVACE_ČJ.8.16_Miguel de Cervantes,prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Vytvořila: Kristýna Kořínková
Realistický román.
Renesance a humanismus
Jonathan Swift Karolína Blažejová, C1B
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Kritický realismus v literatuře
ROMANTISMUS 1. pol. 19. st..
Božena Němcová Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Romantismus.
Karel Hynek Mácha *16. listopadu 1810 v Praze
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název Miguel de Cervantes y Saavedra Předmět, ročník
Romantismus v literatuře
Victor Hugo ( ).
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
Blokové vyučování 8. třídy
UČO: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
Romantismus ve světové literatuře
ROMANTISMUS.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_27_CJL_L Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Guy de Maupassant
Realismus Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová
Kritický realismus 2. pol. 19. století znaky:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_09 Tematická.
Alexandr Sergejevič Puškin
Charakteristické rysy literárního realismu 19. století
Portréty literárních osobností světové literatury
Renesanční literatura ve Francii a ve Španělsku Mgr. Ludmila Růžičková Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/
Giovanni Boccaccio díla: Dekameron – cyklus 100 novel, eroticky zaměřené, 10 dní, 10 mladých lidí (3 muži a 7 žen). Fiesolské nymfy Milostné vidiny.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Španělská renesance.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_20_CJ_NP1 Ročník: I. Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání a komunikace.
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis – realismus, umělecký.
Eugen Oněgin Alexander Sergejevič Puškin Miroslav Řehoř.
  Karel Havlíček Borovský -novinář, politik, kritika (objektivní nezaujaté hodnocení) -Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra, Král Lávra -epigramy.
ROMÁN Žánr velké epiky delší časový úsek Pozadí společenských událostí doby Druhy románu: společenský, dobrodružný, fantastický, sci-fi, milostný, psychologický,
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Realismus ve světové literatuře Název vyučovací oblasti:Představení H. de Balzaca Ročník / obor.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_20_LITERATURA.
Významní představitelé renesanční literatury
Klasicismus a osvícenství
ROMANTISMUS.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Kritický realismus v literatuře
Šablona III/2 Božena Němcová Mgr. L. Junová, 1
VY_32_INOVACE_04_Literatura 19. století Romantismus
Blokové vyučování 8. třídy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Božena Němcová (1820 – 1862).
REALIZMUS VO SVETOVEJ LITERATÚRE
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_17 Realismus Francie
Alexandr Sergejevič Puškin
Kritický realismus - úvod
VY_32_INOVACE_01_Literatura 19. století Romantismus
Transkript prezentace:

viz Literatura (Věra Martinková) str. 24-25 Román viz Literatura (Věra Martinková) str. 24-25

Pohádky tisíce a jedné noci arabsky كتاب ألف ليلة وليلة‎ Kitāb Alf Layla wa-Layla) je anonymní sbírka lidových pohádek, bajek, anekdot a mravních ponaučení nejstarší příběhy vznikly v Indii, pak se vyprávění dostalo do Persie a bylo obohaceno o další perská vyprávění v 7. stol. byla sbírka převedena do arabštiny a Arabové si ji přivlastnili a podstatně rozšířili

nejobsáhlejší část tedy vznikala od 7. do 16. století. ukazuje tehdejší život v arabských zemích najdeme zde i motivy z řecké mytologie, mezopotámských mýtů, byzantské i židovské náměty inspiračním zdrojem byla také klasická arabská próza a dějepisná literatura, cestopisy a sbírky poučných a mravoličných příběhů

Rámcový příběh kniha má 1 hlavní příběh a v rámci tohoto příběhu jsou vyprávěny menší příběhy modrá Šahrazád vyprávěla krutému králi Šahrijárovi po dobu tisíce a jedné noci příběhy, které byly tak dlouhé, že nikdy nekončily se svítáním, a král byl vždy zvědav na pokračování.

- pohádkové příběhy jsou plné nadpřirozených bytostí, čarodějných předmětů, kouzel a zaklínadel, další velkou část tvoří dobrodružné, cestopisné a rytířské příběhy

Arabština اللغة العربية Semitský jazyk píše se zprava doleva jazyk koránu (svatá kniha islámu)

Pohádky Pohádka o ebenovém koni Dobrodružství Sindibáda námořníka Alí Baba a čtyřicet loupežníků Pohádka o Abú Kírovi a Abú Sírovi Aladinova kouzelná lampa

Pohádka o Abú Kírovi a Abú Sírovi odkaz na pohádku: http://www.abatar.cz/pohadky/abu_kir_a_abu_sir.htm

Francois Rabelais [rablé] (1495 – 1553)

Gargantua a Pantagruel pěti dílný satirický román vypráví o historii rodu obrů (otce, syna a vnuka) starý otec – představitel středověkého způsobu myšlení syn Gargantua – snaha o svobodný život, přirozenost vnuk Pantagruel – renesanční člověk (svobodomyslný, Bůh není středem všeho dění) kritika soudobého života, církve, scholastické výchovy a středověkého soudnictví dílo bylo společností odsouzeno

Miguel Servantes y Saavedra (1547 – 1616) chudý šlechtic obtížný život v bídě v námoř. bitvě přišel o levou ruku zajat piráty vězněn za neplacení dluhů a dokonce za podezření z vraždy

Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha nejslavnější španělský román  uvedl do literatury komicky vyjádřený rozpor mezi skutečností a iluzí a nový typ literární postavy, který se snaží dosáhnout nemožného, věčně sní a nedívá se na realitu

 - hlavní postavou je chudý šlechtice z kraje La Mancha, který všechen svůj čas tráví čtením starých rytířských románů. fiktivní svět ho tak pohltí, že se rozhodne vzkřísit zašlou slávu rytířského stavu tím, že se sám stane potulným rytířem, který napraví křivdy, pomáhá vdovám a sirotkům a ochraňuje slečny obleče si starou rezavou zbroj po předcích, vyrobí si helmu a dá si vznešenější jméno "Don Quijote de la Mancha" se svou starou bílou herkou a sousedem Sanchem Panzou jako svým zbrojnošem se vydá bojovat za lepší svět hospodu považuje za hrad, větrné mlýny za obra a stádo ovcí za armádu nepřítele od lidí sklízí jen posměch nakonec se vrací domů, vystřízlivý ze svého bláznovství a umírá, protože už nechce žít v reálném světe

Ustálené obraty: “Don Kichot“ - věčný snílek "boj s větrnými mlýny" - zbytečná snaha, nerovný boj nebo boj s fiktivním nepřítelem

Jonathan Swift (1667 - 1745) anglický spisovatel satirik autor pamfletů (lit. dílo, které negativně kritizuje společnost) anglikánský kněz

Gulliverovy cesty dobrodružný román / fantastický cestopis - hlavní hrdina Lemuel Gulliver (lodní lékař, později kapitán) vypráví o svých neskutečných dobrodružných cestách, na nichž poznal mnoho různých civilizací

- v zemi liliputů (Liliput)

- v zemi obrů (Brobdingnag)

v zemi učenců na létajícím ostrově Laputa v zemi bláznivých vědců v zemi čarodějů v zemi nesmrtelných lidí

v zemi Hvajninimů - moudrých mluvících koní jejich svět byl velmi spořádaný a neexistovala v něm lež, krádež, opilství, pýcha ani jiné lidské neřesti s nimi tam žili tzv. Jahuové - koním podřízená stvoření s lidskými rysy a s příšerným chováním

- v zemi Hvajninimů chtěl Gulliver zůstat , naučil se jejich řeč a dlouze s koňmi rozprávěl, ale musel je opustit vrátil se zpět do Anglie stal se z něj samotář, jenž tráví dlouhé hodiny se svými koňmi a rozpráví si s nimi jejich jazykem

Daniel Dafoe (1660 – 1731) anglický spisovatel, novinář a zároveň podnikatel - za své názory proti společnosti byl vězněn a pranýřován

Robinson Crusoe Inspirací mu byl příběh skotského námořníka, který byl za trest vysazen na ostrově v Tichém oceánu, kde prožil 4 roky a 4 měsíce, než byl náhodou nalezen a dopraven zpět do Anglie.

Robinson Crusoe opouští kli domova a vydává se na moře za dobrodružstvími (vězněn, plantáže v Brazílii, obchod s otroky apod.). Při plavbě do Afriky však jeho loď ztroskotá a jediný Robinson se zachrání na pustém ostrově, kde je nucen naučit se přežít. Díky jeho pracovitosti, tvrdohlavosti a vzdělání se mu to daří: oheň, oblečení, kalendář, jídlo, sluneční hodiny, chov koz, svíčky, člun, pec, nádobí… Po 25 letech se setkává s člověkem - domorodcem, kterému dá jméno pátek.Učí ho anglicky a stanou se z nich přátelé. Do vlasti se Robinson vrací po 35 letech na anglickém korábu, jehož kapitánovi pomůže potlačit vzpouru. Po sedmi letech se opět vrací na ostrov, na němž zanechali vůdce vzpoury a nachází zde fungující civilizaci. Přivezl jim potřebné nástroje a později vypravil i loď s novými osadníky.  

Romány 19. století

Romantismus literární směr 1. poloviny 19. století znaky: návrat do minulosti oslava přírody fantazie svoboda tvorby prostředí - tajemná místa (hřbitovy, zříceniny, jezera, lesy, vězení…) časté konflikty (jedinec x společnost, sen x skutečnost, rozum x cit, život x smrt)

romantický hrdina (žije nespokojeným, rozervaným životem, většinou na okraji společnosti, opovrhuje společností, ale zároveň do ní chce patřit, touží vyniknout, ale nedaří se mu to → uzavírá se do svého nitra, do snu a většinou volí smrt jako způsob útěku a vypořádání se s odmítnutím společnosti, uspokojení nenalézá ani v lásce, neboť miluje nešťastně ženu jiného nebo vysněný ideál)

Viktor Hugo (1802 - 1885) francouzský prozaik, básník a zároveň významný poslanec syn Napoleonova generála zástupce romantismu

Chrám Matky boží v Paříži Děj se odehrává v 15. století za vlády Ludvíka XI. Krásná Esmeralda, cikánská tanečnice, je pronásledována knězem Frollem, který se v dětství ujal postiženého dítěte - zvoníka Quasimoda. Vášnivá láska Frollova k Esmeraldě, která tančila před katedrálou, dožene Frolla k tomu, že pošle Quasimoda, aby ji unesl. Esmeraldu ale zachrání vojáci, jimž velí Phoebus, kapitán královských lučištníků, který se do Esmeraldy zamiluje, smluví si schůzku, ale jsou překvapeni Frollem, který Phoeba probodl dýkou. Z vraždy byla ale obviněna Esmeralda. Quasimodo (který je také do Esmeraldy zamilován) ji ukryje v chrámu do bezpečí a pečlivě ji střeží. Tuláci ji chtějí osvobodit a poprapravit, ve zmatku ji uchvátí Frollo, ale Esmeralda se vzpírá - proto je dána zlé stařeně, aby ji týrala; ona v ní ale pozná svou dceru. Chystá se poprava Esmeraldy (při mučení se přiznala k zločinu, který nespáchala), z věže chrámu se dívá Frollo. Quasimodo využil příležitosti a shodil ho dolů. Sám pak umírá v hrobce u Esmeraldy.

Alexandr Sergejevič Puškin (1799 - 1837) - ruský prozaik a básník - zabit při souboji s milencem své ženy

Evžen Oněgin Hlavní postavou je Evžen Oněgin, kterého přestal bavit dosavadní styl života. Odjíždí na venkov, kde má zdědit majetek po svém umírajícím strýci. Po jeho smrti se rozhodne zůstat. Spřátelí se zde s Vladimírem Lenským, který ho pozve ke své přítelkyni Olze, kde se Oněgin setká s Olgy sestrou Taťánou. Ta se do něj velmi zamiluje. V dopise mu vyjeví své city k němu. Ten však její lásku neopětuje a chce vzbudit žárlivost jak v Taťáně, tak v Lenském. Proto na oslavě protancuje celý večer s Olgou. Lenský ho následně vyzýve k souboji, kde však zemře. Oněgin je tímto činem zdrcen a odjíždí do ciziny. Mezitím Taťána se svou matkou odjíždí do Moskvy, kde se vdá za generála. Po nějakém čase Oněgin přijíždí do Moskvy, potkává se s Taťánou a zamiluje se do ní. Ona přiznává, že ho stále miluje, ale že bude věrná svému manželovi.

Realismus umělecký směr 2. poloviny 19. století - pravdivé a věrné zachycení skutečnosti - zobrazení každodenního života realistický román je zrcadlem společnosti autor je objektivní hrdina se vyvíjí – je dobově a společensky podmíněný, pochází z různých společenských vrstev autor se snaží postihnout obecné, tj. typické, příznačné rysy lidí umělec už není ten, který umí zachytit jen krásu světa, ale i jeho špínu

Charles Dickens (1812-1870) anglický spisovatel největší romanopisec 19. stol. realistické črty a romány pocházel z chudé rodiny – už v 10 letech musel pracovat v továrně na leštidla na boty snaží se zachytit londýnské prostředí a postavy z vyšších i nižších spol. vrstev hlavními hrdiny jsou často děti s tragickým osudem (inspirován svým vlastním dětstvím)

Oliver Twist Příběh chlapce, který vyrůstá v chudobinci. Je donucen pracovat pro hrobníka, ale on raději utíká do Londýna. Zde se Oliver dostává do skupiny zlodějů, kteří ho nutí krást. Naštěstí se ho ujímá bohatý muž a také nachází část své rodiny.

Honoré de Balzac francouzský představitel realismu touha být slavný a dostat se do vyšší společnosti (drahé oblečení, nábytek…) ho nutila vydělávat stále více a víc peněz, proto začal psát pro peníze dobrodružné romány (i 16 hodin denně)

cyklus románů a povídek Lidská komedie – kritika společnosti, detailní popisy prostředí, psychologická analýza postav, hl. hrdiny jsou pokrytci, kariéristi, podvodníci, lakomci, zločinci Otec Goriot – jak moc peněz dokáže měnit a ovládat společnost Lesk a bída kurtizán – vztah vyšších vrstev s podsvětím

Jules Verne zakladatel žánru moderního dobrodružného a cestopisného románu vědeckofantastického typu 20 tisíc mil pod mořem 2 roky prázdnin Cesta kolem světa za 80 dní Émile Zola Zabiják – popisuje zhoubný vliv alkoholu na osudy chudých duchovně prázdných lidí Sir Artur Conan Doyle anglický autor detektivních románů Příběhy Sherlocka Holmese

Fjodor Michajlovič Dostojevskij tvůrce moderního psychologického románu za kritiku carské politiky byl poslán na 10 let na Sibiř (nucené práce) Zločin a trest – psych. román chudý student Raskolnikov zavraždí starou lichvářku a její sestru kvůli penězům vnitřní monolog – snaží se svůj čin racionálně ospravedlnit čistá láska k Soně způsobí, že se přizná a přijme trest

Lev Nikolajevič Tolstoj - ruský spisovatel a filozof Vojna a mír – 4-dílný cyklus historického románu (napoleonské války) prolínají se zde soukromé osudy lidí s historickými událostmi Anna Kareninová – psychologický román, obraz Ruska v 19. stol. -vdaná Anna se vášnivě zamiluje do důstojníka – situaci řeší skokem pod vlak

Božena Němcová Babička = ideál venkovského člověka žijícího v souladu s přírodou , dodržující tradice, je moudrý, šetrný, pracovitý V zámku a podzámčí - chudí lidé x bohatá šlechtická rodina

Karel Václav Rais Zapadlí vlastenci - šíření národní kultury a vzdělanosti v zapadlé vesničce v Podkrkonoší Kalibův zločin - příběh lidské tragédie, kterou zavinila společnost díky zvrácené peněžní morálce

Alois Jirásek - autor historických románů a dramat Staré pověsti české Mezi proudy Proti všem trilogie o husitských válkách Bratrstvo Temno - období po bitvě na Bílé hoře, činnost jezuitů v Čechách Psohlavci - o povstání Jana Sladkého Koziny na Domažlicku F. L. Věk - o průběhu Národního obrození na Domažlicku