Jak představit literárně-historický a kulturní kontext

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Karel Čapek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Mgr. Marie Havránková KAREL ČAPEK Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_07: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
Český jazyk a literatura maturita - ústní zkouška PRACOVNÍ LISTY Tato prezentace byla vytvořena pro účely projektu OP VK CZ.1.07/ / Tento.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
PROČ 28. ZÁŘÍ NECHODÍME DO ŠKOLY – projekt ke státnímu svátku Autor : Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_300 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření VY_32_Inovace_D_9_04_20 Ročník 9 Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a jeho svět Dějepis.
Filosofie v česky psané literatuře Příprava antologie literárních textů k filosofickému hledání s žáky a studenty Pedagogická sekce České křesťanské.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Maturita 2017.
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 2. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Úloha bodového systému
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.04_KAREL ČAPEK NÁZEV:
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Karel Čapek NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Česká poválečná literatura I.
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Dalimilova kronika Jak se píše kronika? Fakta X mýty?
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
POHÁDKY PRO DĚTI Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Maturita 2018.
Úvod do studia literatury
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Pohádky pro děti Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
PRÓZA A DRAMA V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Počátky slovesného umění
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
MATEŘSKÁ ŠKOLA Pardubice - Dubina, Erno Košťála 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Transkript prezentace:

Jak představit literárně-historický a kulturní kontext

KRITÉRIUM   OVĚŘOVANÉ VĚDOMOSTI A DOVEDNOSTI ANALÝZA UMĚLECKÉHO TEXTU analýza uměleckého textu hranice úspěšnosti: min 3 b.  I. část zasazení výňatku do kontextu díla téma a motiv časoprostor kompoziční výstavba literární druh a žánr 4 body  II. část vypravěč / lyrický subjekt postava vyprávěcí způsoby typy promluv veršová výstavba  III. část jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku tropy a figury a jejich funkce ve výňatku LITERÁRNĚHISTORICKÝ KONTEXT LITERÁRNÍHO DÍLA + literárněhistorický kontext díla min. 4 b. kontext autorovy tvorby literární / obecně kulturní kontext

LITERÁRNĚHISTORICKÝ KONTEXT LITERÁRNÍHO DÍLA vše, co souvisí s danou knihou kniha je hlavním tématem!!! kontext autorovy tvorby literární / obecně kulturní kontext

Jeden z možných postupů autor/kniha národnost autora, doba, skupina, umělecký směr žánr/téma knihy autorova díla stejného žánru či tématu autoři stejného žánru či tématu (současníci autora) autoři stejného žánru či tématu (z jakéhokoli období) autorova jiná díla autoři stejné (i jiné) národnosti, skupiny, uměleckého směru v daném období

Karel Čapek: RUR nejprve se pokuste doplnit informace ke všem bodům „z hlavy“ čím více má člověk načteno, tím lépe nyní doplňte informace ze sešitu tím ověříte, kolik informací máte přímo ze školy obvykle je to málo, maturitní výstup je třeba pečlivě připravit!!! doplňte informace z dalších dostupných zdrojů

Karel Čapek: RUR národnost autora, doba, skupina, umělecký směr český autor meziválečného období konec 1. světové války rozpad Rakouska-Uherska, vznik ČSR (1918) rychlý růst ekonomiky ve 20. letech světová hospodářská krize (1929 – 1933) Mnichov 1938 2. světová válka v literatuře bezprostřední reakce na 1. světovou válku velký rozvoj literatury (tematický, žánrový); řada uměleckých směrů a skupin světově proslulý spisovatel; výrazná autorská individualita, prozaik, dramatik, (básník a překladatel), novinář

Karel Čapek: RUR žánr/téma knihy drama; antiutopie; kolektivní drama / reakce na 1. světovou válku; varování před zneužitím (nadužitím) pokroku a vědy

Karel Čapek: RUR autorova díla stejného žánru či tématu román-fejeton Továrna na Absolutno, román Krakatit román Válka s Mloky, dramata Bílá nemoc a Matka

Karel Čapek: RUR autoři stejného žánru či tématu (současníci autora) antiutopie: H. G. Wells, A. Huxley (Konec civilizace), J. Zamjatin (My)... reakce na 1. světovou válku: J. Hašek, E. Hemingway, E. M. Remarque... autoři stejného žánru či tématu (z jakéhokoli období) antiutopie: J. Verne (Paříž XX. století), G. Orwell (1984), R. Bradbury (451°Fahrenheita)...

Karel Čapek: RUR autorova jiná díla dramata: Věc Makropulos, Loupežník, Ze života hmyzu... prózy: noetická trilogie, Devatero pohádek, Povídky z jedné a druhé kapsy...

Karel Čapek: RUR autoři stejné (i jiné) národnosti, skupiny, uměleckého směru v daném období Češi: K. Poláček, E. Bass, V. Vančura... cizinci: G. B. Shaw, ztracená generace, R. Rolland, J. Joyce, F. Kafka...

Domácí úkol Připravte stejným způsobem libovolně zvolené knihy, které plánujete zařadit do maturitního seznamu.

Kritéria hodnocení Kritérium body projev je po stránce fakt bezchybný 2 přednášející v rámci projevu užívá správnou literárně teoretickou terminologii projev je souvislý a obsahuje logicky provázané informace projev není čten, ale přednesen pouze s pomocí  bodové osnovy nebo bez ní přednášející dodrží časový limit (3 – 4 minuty)