Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracoval: Pavel Krajčovič Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-09 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
CZ.1.07/1.5.00/ Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Drogy Ch_065_Přírodní látky_Drogy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Alkoholismus Lucie Doleželová. Alkohol musíme považovat za tvrdou, silně návykovou drogu, obzvláště v psychicky těžkých obdobích, kdy se stává berličkou.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název projektu: Moderní škola
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výchova ke zdraví – důsledky závislostí
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a mateřská škola Damníkov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Psychotropní látky.
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Návykové látky Název projektu: OP VK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
PŘÍRODOVĚDA JEDOVATÉ ZLOZVYKY
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Globální problémy současného světa 4 – HIV, AIDS
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Návykové látky Alkohol
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Problematika osteoporózy
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Návykové látky - alkohol Mgr. Zuzana Bittnerová Únor 2014 1 1

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-2-6-VKZ-10 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Zuzana Bittnerová Vzdělávací oblast Výchova ke zdraví Téma Návykové látky - alkohol Ročník 1 Datum tvorby Únor 2014 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Žáci poznávají nebezpečí alkoholu a znají mechanismy prevence před závislostí Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2 2

Cíle: Žák chápe škodlivé účinky alkoholu na organismus. Žák je schopen odolat konzumaci alkoholu. Žák uplatňuje získané poznatky při osvětě svého okolí.

Osnova: složení alkoholu účinky alkoholu na organizmus alkoholismus abstinenční syndrom prevence a ochrana dětí a mládeže před alkoholem

Složení alkoholu Alkoholy – skupina derivátů uhlovodíků Ethylalkohol(ethanol) – nejznámější z alkoholů, základ alkoholických nápojů Alkoholické nápoje (alkohol) nápoje s různě vysokým obsahem etanolu po požití způsobuje v menších dávkách uvolnění a euforické stavy ve větších dávkách útlum, nevolnost až otravu 5

Methanol ,methylalkohol: Nejjednodušší alkohol. Zastaralý název dřevný líh či dřevitý líh. Bezbarvá, alkoholicky páchnoucí kapalina, neomezeně mísitelnou s vodou. Těkavý, hořlavý a silně jedovatý.

Účinky alkoholu na organismus: Ovlivňuje metabolismu Ovlivňuje nervovou soustavu Mění prožívání a chování jedince (euforie,apatie, otupělost atd.) Malé množství citlivost nervstva zvyšují, velké tlumí – záleží na metabolismu jedince

Hladina alkoholu v krvi: 0,5 promile - zneklidnění 1,5 promile - narušení svalové souhry 1,6 – 2 promile - klasická opilost, dezorientace, změny chování 2 -3 promile – poruchy vědomí Nad 3 promile – riziko smrti, útlum důležitých center v mozku, kolabování krevního oběhu www.alkoholmetr.cz

Alkoholismus: je závislost jedince na alkoholických nápojích v takové míře, že škodí svému organismu i okolí. Důsledky alkoholismu: Rozpad osobnosti Porušené sociální vazby Nezaměstnanost Zdravotní dopad

Abstinenční syndrom: Soubor příznaků Projevují u jedince závislého na alkoholu, který určitou dobu nepřijímá alkohol Projevuje se při odvykací kůře nebo při náhlém zdravotním problému např. bezvědomí při traumatu

Příznaky abstinenčního syndromu: prožitky úzkosti,neklidu, třesu a poruchami rovnováhy těžké abstinenční příznaky - bezvědomí, křeče, sluchové a zrakové halucinace nebo psychóza zvracení a hmatové poruchy nadměrně zvýšené tepové frekvence a krevního tlaku, riziko KP selhání

Alkoholismus: Závislost na alkoholických nápojích 1.typ alkoholika: pije, přestože mu to činí problémy (zdravotní nebo psychické – deprese, komplikace ve vztazích doma, v práci …) touží po alkoholu, konzumaci nemá pod kontrolou, nemúže ji ovlivnit, přestože si myslí, že může 2.Typ alkoholika: když nepije není mu dobře – tzv.. abstinenční příznaky, úzkosti má občasná „okna“ – časové úseky, ze kterých si nic nepamatujete zvyšujete dávky , zanedbáváte své zájmy, rodinu, zaměstnání

Prevence alkoholismu: 379/2005 Sb. Zákon o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů

Zákon v praxi: Zákaz prodeje alkoholu do 18 let Za nedodržení zákazu platí prodejce pokutu Zákaz propagace alkoholických nápojů na akcích určených pro děti a mládež Zvýšení cen Zvýšení informovanosti mladistvých o škodlivosti konzumace alkoholu

Mýty o alkoholu: Po konzumaci alkoholu se dobře spí. Není pravda: alkohol vůbec nezaručuje kvalitní spánek, unavený a omámený lidský organismus snad jen rychleji upadne do říše snů. Řešit pitím potíže s usínáním vede rychle k návykovým problémům.

Mýty o alkoholu: Pokud se pořádně najím, tak se neopiju. není pravda „Kdo se před oslavou důkladně nají, dosáhne pouze toho, že promile alkoholu v krvi stoupá pomaleji,"

Mýty o alkoholu: Při tělesné zátěži se alkohol odbourává rychleji. není pravda intenzivní pohyb nemá na rychlejší odbourání alkoholu vliv. Alkohol se nedá vypotit. Tuto činnost přebírají z devadesáti pěti procent játra a za hodinu se jeho hladina v krvi sníží v průměru přibližně o jednu až dvě desetiny promile.

Mýty o alkoholu: Po kávě se rychleji vystřízlivím. Není pravda Neúčinná je silná káva ani různé energetické nápoje. Člověk se možná může cítit subjektivně svěžejší, díky povzbuzujícím účinkům kofeinu, ovšem pomalé odbourávání alkoholu v játrech se nijak neovlivní.

Pravda o alkoholu: alkohol ničí mozkové buňky za večer může pití způsobit ztrátu 20.000 až 30.000 mozkových buněk alkohol narušuje přenos dat mezi nervovými buňkami, což má negativní vliv na koncentraci a paměť. Alkoholismus vede neodvratitelně k demenci

Prevence alkoholismu: WHO definuje prevenci jako soubor intervencí s cílem zamezit či snížit výskyt a šíření škodlivosti účinků užívání alkoholu tři druhy prevence: - primární prevence: předcházení užití u osob, které dosud nejsou s alkoholem v kontaktu - sekundární prevence: předcházení vzniku a rozvoji závislosti u osob, které již alkohol užívají - terciální prevence: předcházení vážnému nebo trvalému zdravotnímu nebo sociálnímu poškození v souvislosti s užíváním alkoholu

Literatura a zdroje: Alkohol drogy a vaše děti. Jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat a jak je zvládat[online]. [cit.2013-03-10]. Dostupné z: http://www.drnespor.eu/knizkycz.html NEŠPOR, Karel. Programy prevence závislosti a možnosti jejich hodnocení.Praha : SZÚ, 1998. ISBN 80-7071-110-8 Upozornění: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 21