Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Energetická hodnota potravin (EH)
Autor: Mgr.Lenka Preisová
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Lutín příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dostálová Název: EU_32_DOS_PR45_011 Téma: Přírodověda 4. a.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Dechové dřevěné nástroje
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_
Základní vlastnosti funkcí – omezenost funkce
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Děti z Bullerbynu 6 Autor: Mgr. Marcela Vrubelová
Věcné učení Zdravá výživa, zdravé a nezdravé potraviny
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
WORD Tabulky - ohraničení
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
PŘÍRODOVĚDA JEDOVATÉ ZLOZVYKY
VY_32_INOVACE_ZE6-15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Věcné učení První pomoc
PRACOVNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M.
Návykové látky Alkohol
IKT Nebezpečí na internetu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Somatopedie ETIOLOGIE SOMATICKÝCH VAD Mgr. Eva Matějková únor 2013 1

OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE-12 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Etiologie somatických vad Ročník 2 Datum tvorby 4. 2. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou příčin vzniku somatických vad. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2

ETIOLOGIE SOMATICKÝCH VAD Speciální pedagogika ETIOLOGIE SOMATICKÝCH VAD 3

ETIOLOGIE „Věda zabývající se příčinami nemocí. U mnoha onemocnění však příčina není známa a jsou prozkoumány jen další děje, kterými organismus reaguje na dosud neznámé poškození“ (Vokurka, Hugo, 2007 s. 119). 4

Edogenní – vnitřní vlivy Exogenní – vnější vlivy DĚLENÍ PŘÍČIN VZNIKU SOMATICKÝCH VAD Edogenní – vnitřní vlivy Exogenní – vnější vlivy 5

ENDOGENNÍ VLIVY Dědičné vlivy - Mnoho chorob a vad je podmíněno patologickou změnou genetické informace – mutací. Přenášejí se z generace na generaci. Ne vždy je podmínkou, aby jeden z rodičů příslušnou chorobu přímo měl - přesto se může u potomka objevit. V rodinách, kde se určitá dědičná choroba vyskytuje, je potřeba věnovat této informaci zvýšenou pozornost a aktivně se o toto téma zajímat – a to zejména v ten moment, kdy plánujeme vlastní rodinu. (Šípek, A., Šípek, A. jr.). 6

LÉKAŘSKÁ GENETIKA Lékařská genetika se zabývá: Podrobnostmi o výskytu dědičných chorob a vrozených vývojových vad v rodině. Diagnózou dědičných chorob či vrozených vývojových vad. Genetik nikdy do ničeho nenutí, nepřemlouvá, pouze informuje. Veškerá rozhodnutí o podstoupených vyšetřeních a dalších věcech jsou plně a pouze na pacientovi. (Šípek, A., Šípek, A. jr.). 7

KONTROLNÍ OTÁZKY Co je etiologie? Co jsou endogenní vlivy? Co jsou exogenní vlivy? 8

EXOGENÍ VLIVY Prenatální Perinatální Postnatální 9

PRENATÁLNÍ Nejzávažnější jsou negativní vlivy působící v 1. trimestru. Infekce převážně v prvním trimestru těhotenství tzv. TORCH: Zarděnky, Herpes, Toxoplazmóza. 10

PRENATÁLNÍ Působení toxických látek alkohol, drogy, léky Infekce kouření a jiné látky. Ionizující záření, některé chemikálie a vysoká teplota. Ve druhém a třetím trimestru oběhové poruchy matky, způsobující špatné okysličení plodu. 11

PREVENCE V PRENATÁLNÍM OBDOBÍ Užívání kyseliny listové. Vitamíny a živiny. Ale nadužívání např. vitamínu A je pro plod nebezpečné. Zdravá strava Pitný režim Dostatek spánku Přiměřená pohybová aktivita Plánované rodičovství 12

PERINATÁLNÍ Komplikace vzniklé během porodu: porodní asfyxie, předčasný porod, přenášené děti (zejména špatné okysličení přes placentu, špatné tvorba plodové vody), tzv. protrahované porody. 13

POSTNATÁLNÍ Škodlivé vlivy působící na dítě zejména do 6. měsíce věku. všechna infekční onemocnění 14

KONTROLNÍ OTÁZKY Které období těhotenství je nejrizikovější z hlediska vzniku somatického postižení? Jaké infekční onemocnění najdeme pod zkratkou TORCH? Jaké látky by maminka během těhotenství neměla užívat? 15

LITERATURA PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2007. 518 s. ISBN 978-80-7345-123-3 ŠÍPEK, A., ŠÍPEK, A. jr. Vrozené vývojové vady. [online]. 2012 [cit. 2013- 03-03]. Dostupné z: http://www.vrozene-vady.cz/primarni- prevence/index.php?co=ucitele Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 16

Děkuji za pozornost  ematejkova@szs-jaselska.cz