Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Advertisements

Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Porod Kód VM:
Vypracovala: Hana Zecková
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Zdraví a nemoc Kód VM:VY_52_INOVACE_01 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název VM:Nemoci Kód VM:VY_52_INOVACE_20 Vzdělávací předmět:Výchova ke zdraví Tematická oblast:Zdraví a jeho ochrana.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Hygiena
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Somatopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Dětská mozková obrna (DMO, morbus Little)
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
Digitální učební materiál
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
DMO Olga Bürgerová.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základy speciální pedagogiky Logopedie 1
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Základy speciální pedagogiky
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Z DRAVOTNÍ POSTIŽENÍ ? Odchylka ve zdravotním stavu člověka, která ho omezuje. Zákon č.108/2006 Sb. O sociálních službách Zákon č. 435/2004 Sb. O zaměstnanosti.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
NOTA PŮLOVÁ.
DMO dětská mozková obrna
Seminář ke speciální pedagogice 1
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
Pedie Co mají společné?.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DMO (dětská mozková obrna)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
LIDSKÉ TĚLO ANOTACE DATUM AUTOR JAZYK OČEKÁVANÝ VÝSTUP
NOTA OSMINOVÁ.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Psychologický přístup k menšinám Rusové
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál Elektrografické vyšetřovací metody – EEG,EMG
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Somatopedie DĚTSKÁ MOZKOVÁ OBRNA Mgr. Eva Matějková březen 2013 1

OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE -13 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Dětská mozková obrna Ročník 2 Datum tvorby 11.3. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou DMO. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2

Speciální pedagogika DĚTSKÁ MOZKOVÁ OBRNA Obr.1 3

DĚTSKÁ MOZKOVÁ OBRNA  “Je označení pro soubor poruch vývoje motorických oblastí mozku nebo jejich jiné poškození v raném stádiu vývoje. Důsledkem jsou zejména poruchy hybnosti“. (Wikipedia) Jedná se o 60% - 80 % ze všech somatických vad. Vyskytuje se v kombinaci s poruchami duševního vývoje, řeči, chování, epilepsií, smyslovými vadami. 4

Dělení obrn (Pipekové, 2006) 5

ETIOLOGIE DMO DMO není nakažlivá ani dědičná choroba. Patrné rozdíly od intaktních (zdravých) dětí jsou cca v 6 měsících. Jedná se o důsledek poškození mozku, zejména hypoxii. Může vzniknout během jednoho ze tří následujících období: v těhotenství (prenatální etiologie) při porodu (perinatální etiologie) v prvních měsících života dítěte (postnatální etiologie) 6

DĚLENÍ PODLE STUPNĚ Parézy (částečné ochrnutí) Plegie (úplné ochrnutí) Hemiparéza (ochrnutí poloviny těla) Diparéza (ochrnutí dvou končetin) Triparéza (ochrnutí tří končetin) Kvadruparéza (ochrnutí čtyř končetin) Plegie (úplné ochrnutí) Hemiplegie Diplegie Triplegie Kvadruplegie 7 Obr. 2.

DĚLENÍ PODLE MÍSTA VZNIKU Centrální Periferní (mozková pohybová postižení) 8

MOZKOVÁ POSTIŽENÍ PODLE MÍSTA Monoparéza/plegie Postižena je jedna končetina. Diparéza/plegie Postiženy jsou zejména dolní končetiny. Triparéza/plegie Postiženy jsou tři končetiny. Kvadruparéza/plegie Postiženy jsou všechny končetiny. Hemipraréza/plegie Postižena je jedné polovina těla. 9

FORMY DMO FORMA HEMIPARETICKÁ: nejčastější skoro vždy více postižena horní končetina typické postižení charakterizováno paží přitaženou k trupu končetina pokrčena až úplně ohnutá v lokti předloktí otočeno hřbetní stranou vzhůru ruka ohnuta směrem do dlaně a uchýlena směrem k malíkové straně postižené končetiny slabší a zpravidla kratší ve srovnání s druhostrannými (Wikipedia) 10

FORMY DMO FORMA DIPARETICKÁ: symetrické postižení obou dolních končetin slabší dolní končetiny (méně vyvinuté) nápadný nepoměr mezi vzrůstem trupu a dolních končetin svalová hypertonie (svalové napětí) zkraty svalů - vadné držení dolních končetin i pánve inteligence bývá zachována (Wikipedia) 11

FORMY DMO FORMA KVADRUPARETICKÁ: těžší forma diparetické f. obrnou postiženy všechny 4 končetiny (Wikipedia) 12

Hypertonie Hypotonie Střídavý tonus MOZKOVÁ POHYBOVÁ POSTIŽENÍ PODLE TONUSU Hypertonie Hypotonie Střídavý tonus Obr.3 13

KLASIFIKACE DMO PODLE CHARAKTERU TONUSOVÉ A HYBNÉ PORUCHY Spastické formy diparetická hemiparetická kvadruparetická Nespastické formy hypotonická dyskinetická Klasifikace DMO (Lesný, 1985) 14

POSTIŽENÍ DOPROVÁZEJÍCÍ DMO růstové problémy mentální postižení epilepsie poruchy zraku a sluchu abnormální pocity a poruchy citlivosti jiná postižení 15

CVIČENÍ KVADRUPARÉZA/ KVADRUPLEGIE HEMIPARÉZA/ HEMIPLEGIE 16 16

CVIČENÍ TRIPARÉZA/ TRIPLEGIE DIPARÉZA/ DIPLEGIE 17

SPORT - BOCCIA Sportovní hra pro tělesně postižené. Paralympijským sportem od roku 2008. Obr.4 18

KONTROLNÍ OTÁZKY Co znamená pojem hypertonie? Co znamená pojem hypotonie? Jaká část těla je postižena při hvadruparéze/plegii? Jaká část těla je postižena při hemiparéze/plegii? 19

LITERATURA LESNÝ, I. [etal]. Dětská mozková obrna ze stanoviska neurologa, Praha: Avicenum, 1985. PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 20 20

INTERNETOVÉ ZDROJE MIROSLAV, Kudláček. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 2013 [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Btsk%C3%A1_mozkov%C3%A1_obrna Obr. I: Handicapped Accessible sign. Wikimedia Commons. [online]. 2004 [cit. 2013-03-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Handicapped_Accessible_sign.svg Obr.II: CASAL, Marcello. Wikimedia Commons. [online]. 2007 [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wheelchair_Racing_Parapan_2007.jpg?uselang=cs Obr.III: PARUTAKUPIU. Wikimedia Commons. [online]. 2012 [cit. 2013-03-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boccia_pictogram_(Paralympics).svg?uselang=cs Obr. IV: SHERWELL, John. Wikimedia Commons. [online]. Portugalsko, 2008 [cit. 2013-03- 10]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boccia_doubles_vs_Portugal.jpg?uselang=cs 21

Děkuji za pozornost  ematejkova@szs-jaselska.cz