Digitální učební materiál Somatopedie DĚTSKÁ MOZKOVÁ OBRNA Mgr. Eva Matějková březen 2013 1
OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-12-35-SPE -13 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Eva Matějková Vzdělávací oblast Speciální pedagogika Téma Dětská mozková obrna Ročník 2 Datum tvorby 11.3. 2013 Anotace Materiál slouží studentům středních škol. Studenti se seznamují s problematikou DMO. Metodický pokyn Doporučujeme materiál používat pro nastudování dané látky. 2
Speciální pedagogika DĚTSKÁ MOZKOVÁ OBRNA Obr.1 3
DĚTSKÁ MOZKOVÁ OBRNA “Je označení pro soubor poruch vývoje motorických oblastí mozku nebo jejich jiné poškození v raném stádiu vývoje. Důsledkem jsou zejména poruchy hybnosti“. (Wikipedia) Jedná se o 60% - 80 % ze všech somatických vad. Vyskytuje se v kombinaci s poruchami duševního vývoje, řeči, chování, epilepsií, smyslovými vadami. 4
Dělení obrn (Pipekové, 2006) 5
ETIOLOGIE DMO DMO není nakažlivá ani dědičná choroba. Patrné rozdíly od intaktních (zdravých) dětí jsou cca v 6 měsících. Jedná se o důsledek poškození mozku, zejména hypoxii. Může vzniknout během jednoho ze tří následujících období: v těhotenství (prenatální etiologie) při porodu (perinatální etiologie) v prvních měsících života dítěte (postnatální etiologie) 6
DĚLENÍ PODLE STUPNĚ Parézy (částečné ochrnutí) Plegie (úplné ochrnutí) Hemiparéza (ochrnutí poloviny těla) Diparéza (ochrnutí dvou končetin) Triparéza (ochrnutí tří končetin) Kvadruparéza (ochrnutí čtyř končetin) Plegie (úplné ochrnutí) Hemiplegie Diplegie Triplegie Kvadruplegie 7 Obr. 2.
DĚLENÍ PODLE MÍSTA VZNIKU Centrální Periferní (mozková pohybová postižení) 8
MOZKOVÁ POSTIŽENÍ PODLE MÍSTA Monoparéza/plegie Postižena je jedna končetina. Diparéza/plegie Postiženy jsou zejména dolní končetiny. Triparéza/plegie Postiženy jsou tři končetiny. Kvadruparéza/plegie Postiženy jsou všechny končetiny. Hemipraréza/plegie Postižena je jedné polovina těla. 9
FORMY DMO FORMA HEMIPARETICKÁ: nejčastější skoro vždy více postižena horní končetina typické postižení charakterizováno paží přitaženou k trupu končetina pokrčena až úplně ohnutá v lokti předloktí otočeno hřbetní stranou vzhůru ruka ohnuta směrem do dlaně a uchýlena směrem k malíkové straně postižené končetiny slabší a zpravidla kratší ve srovnání s druhostrannými (Wikipedia) 10
FORMY DMO FORMA DIPARETICKÁ: symetrické postižení obou dolních končetin slabší dolní končetiny (méně vyvinuté) nápadný nepoměr mezi vzrůstem trupu a dolních končetin svalová hypertonie (svalové napětí) zkraty svalů - vadné držení dolních končetin i pánve inteligence bývá zachována (Wikipedia) 11
FORMY DMO FORMA KVADRUPARETICKÁ: těžší forma diparetické f. obrnou postiženy všechny 4 končetiny (Wikipedia) 12
Hypertonie Hypotonie Střídavý tonus MOZKOVÁ POHYBOVÁ POSTIŽENÍ PODLE TONUSU Hypertonie Hypotonie Střídavý tonus Obr.3 13
KLASIFIKACE DMO PODLE CHARAKTERU TONUSOVÉ A HYBNÉ PORUCHY Spastické formy diparetická hemiparetická kvadruparetická Nespastické formy hypotonická dyskinetická Klasifikace DMO (Lesný, 1985) 14
POSTIŽENÍ DOPROVÁZEJÍCÍ DMO růstové problémy mentální postižení epilepsie poruchy zraku a sluchu abnormální pocity a poruchy citlivosti jiná postižení 15
CVIČENÍ KVADRUPARÉZA/ KVADRUPLEGIE HEMIPARÉZA/ HEMIPLEGIE 16 16
CVIČENÍ TRIPARÉZA/ TRIPLEGIE DIPARÉZA/ DIPLEGIE 17
SPORT - BOCCIA Sportovní hra pro tělesně postižené. Paralympijským sportem od roku 2008. Obr.4 18
KONTROLNÍ OTÁZKY Co znamená pojem hypertonie? Co znamená pojem hypotonie? Jaká část těla je postižena při hvadruparéze/plegii? Jaká část těla je postižena při hemiparéze/plegii? 19
LITERATURA LESNÝ, I. [etal]. Dětská mozková obrna ze stanoviska neurologa, Praha: Avicenum, 1985. PIPEKOVÁ, J.[etal]. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0 VÍTKOVÁ, M. [etal]. Integrativní speciální pedagogika : integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004.463 s. ISBN 8073150719 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 20 20
INTERNETOVÉ ZDROJE MIROSLAV, Kudláček. Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, 2013 [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Btsk%C3%A1_mozkov%C3%A1_obrna Obr. I: Handicapped Accessible sign. Wikimedia Commons. [online]. 2004 [cit. 2013-03-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Handicapped_Accessible_sign.svg Obr.II: CASAL, Marcello. Wikimedia Commons. [online]. 2007 [cit. 2013-03-10]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wheelchair_Racing_Parapan_2007.jpg?uselang=cs Obr.III: PARUTAKUPIU. Wikimedia Commons. [online]. 2012 [cit. 2013-03-10]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boccia_pictogram_(Paralympics).svg?uselang=cs Obr. IV: SHERWELL, John. Wikimedia Commons. [online]. Portugalsko, 2008 [cit. 2013-03- 10]. Dostupné pod licencí Creative Commons z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Boccia_doubles_vs_Portugal.jpg?uselang=cs 21
Děkuji za pozornost ematejkova@szs-jaselska.cz