Digitální učební materiál

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metabolismus sacharidů
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Fotosyntéza Vznik glukózy Autor: Ing. Jiřina Ovčarová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
KOLOBĚHY LÁTEK V PŘÍRODĚ
Reakce alkanů a cykloalkanů.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Metabolismus sacharidů
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Metabolismus sacharidů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
FOTOSYNTÉZA – JEDINEČNÝ DĚJ
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
VY_32_INOVACE_05_PVP_241_Hol
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.

Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza Klára Mavrov.
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_224.
Sekundární procesy fotosyntézy
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_225.
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Glukosa a její vznik.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_372.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
FOTOSYNTÉZA. Co je fotosyntéza? Co je fotosyntéza? složitý biochemický proces, výrazný projev autotrofiesložitý biochemický proces, výrazný projev autotrofie.
FOTOSYNTÉZA Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_26.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Metabolismus Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Získávání energie pro život
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
Fotosyntéza.
VY_52_INOVACE_21_ Vlastnosti rostlin
ROSTLINY - ŘASY Přírodopis VI..
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
DÝCHÁNÍ, FOTOSYNTÉZA TŘÍDĚNÍ ORGANISMŮ Autor: Zuzana Veselíková
Digitální učební materiál
Chemická termodynamika
Transkript prezentace:

Digitální učební materiál Fotosyntéza Mgr. Blanka Janiczková březen 2013 1

Digitální učební materiál Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0606 Název programu OP 1.5 Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu Inovace vzdělávacího procesu Číslo materiálu VY_32_INOVACE-6-17-CHE-3 Název školy Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9 Autor Mgr. Blanka Janiczková Vzdělávací oblast Chemie Tematická oblast Biochemie Téma Fotosyntéza Ročník 3L Datum tvorby 28. února 2013 Anotace Materiál tvoří Powerpointová prezentace. Slouží k seznámení žáků s důležitou součástí metabolismu sacharidů. Metodický pokyn Doporučuje se použít k výkladu nového učiva. 2

Fotosyntéza Jeden z nejstarších a nejdůležitějších dějů v živé přírodě: s využitím sluneční energie a CO2 vzniká organická hmota pro výživu chemotrofů je hlavním producentem kyslíku na naší planetě

Fotosyntéza probíhá ve dvou fázích Světlá fáze – přeměna energie fotonů slunečního záření na chemickou energii ukládání energie do makroergických sloučenin ATP a energií bohatého redukčního činidla NADPH Temná fáze – využití vzniklého ATP a NADPH k redukci CO2 na cukry

světlá fáze Chloroplasty http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid_es-002_v1/hesla/chloroplasty.html

chlorofyly světlá fáze

Proces zachycení záření kvantosomy světlá fáze Proces zachycení záření kvantosomy Kvantozomy thylakoidů v chloroplastech obsahují stovky molekul chlorofylu, které fungují jako „sběrače“ energie fotonů. Pouze část této energie se přenáší do reakčního centra, kde dochází k excitaci chlorofylu a.

PI PII e- -0,6 -0,4 e- -0,2 e- +0,2 e- +0,4 e- +0,6 +0,8 +1,0 Redox – potenciál mV e- světlá fáze -0,6 -0,4 -0,2 +0,2 +0,4 +0,6 +0,8 +1,0 FeSR A0 A1 FeSC NADPH + H+ FeSA FeSB Fd FP P*700 ADP + Pi NADP+ e- ATP ADP + Pi ATP Q e- Ph P*680 PQa Komplex b6/f PQ FESR QPb e- PC PI e- P700 světlo 2H+ PII P680 světlo

PI PII e- -0,6 -0,4 e- -0,2 e- +0,2 e- +0,4 e- +0,6 +0,8 +1,0 Redox – potenciál mV Cyklický tok elektronů pouze tvorba ATP elektron excitovaného chlorofylu a se vrací zpátky do reaktivního centra e- světlá fáze -0,6 -0,4 -0,2 +0,2 +0,4 +0,6 +0,8 +1,0 FeSR A0 A1 FeSC NADPH + H+ FeSA FeSB Fd FP P*700 ADP + Pi NADP+ e- ATP ADP + Pi ATP Q e- Ph P*680 PQa Komplex b6/f PQ FESR QPb e- PC PI e- P700 světlo 2H+ PII P680 světlo

PI PII e- -0,6 -0,4 e- -0,2 e- +0,2 e- +0,4 e- +0,6 +0,8 +1,0 Redox – potenciál mV Necyklický tok elektronů Tvorba NADPH i ATP Nutné zapojení dalšího fotosystému pro fotooxidaci vody e- světlá fáze -0,6 -0,4 -0,2 +0,2 +0,4 +0,6 +0,8 +1,0 FeSR A0 A1 FeSC NADPH + H+ FeSA FeSB Fd FP P*700 ADP + Pi NADP+ e- ATP ADP + Pi ATP Q e- Ph P*680 PQa Komplex b6/f PQ FESR QPb e- PC PI e- P700 světlo 2H+ PII P680 světlo

Calvinův cyklus temná fáze Calvinův cyklus fixace CO2 využívá většina rostlin a řas Nepotřebuje světelnou energii Probíhá do vyčerpání zásob NADPH a ATP vzniklých ve světlé fázi

SHRNUTÍ : • Fotosyntéza je jedním z nejdůležitějších dějů v živé přírodě. • Účinkem sluneční energie a oxidu uhličitého vzniká organická hmota důležitá pro výživu chemotrofů. • Významným produktem fotosyntézy je kyslík. • Fotosyntéza probíhá ve dvou fázích – světlé a temné. • Světlá fáze zahrnuje fotochemickou oblast. Patří sem všechny procesy spojené s absorpcí a přeměnou světelné energie. • V temné fázi vstupuje do fotosyntézy oxid uhličitý, který je postupně zabudováván do molekuly sacharidů.

Použitá literatura : VODRÁŽKA, Z. Biochemie. 2. opr. vyd. Praha : Academia, 1999, ISBN 80-200-0600- 1 MAREČEK, A., HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia, 3. díl, Olomouc s.r.o. 2005, ISBN 80-7182-057-1. KONDÍČEK, Milan. Biochemické pojmy [online]. [cit. 2013-04-12]. Dostupné z: http://vydavatelstvi.vscht.cz/knihy/uid_es-002_v1/hesla/chloroplasty.html