Andertonský lodní výtah
Úvod (1/2) poloha poblíž Anderton na SZ Anglie spojení mezi dvěma splavnými toky s rozsahem 15,2 m spojení řeky Weaver a kanálu Trent a Mersey lodní výtah byl postaven v roce 1875, v provozu byl více než 100 let uzavřen byl kvůli korozi v roce 1983 výtah, centrum pro návštěvníky a výstavy jsou provozovány společností British Waterways
Úvod (2/2) provoz zahájen 26.7.1875 celková cena 42 428 ₤, dnešních 3 384 000 ₤
Stav před výstavbou v roce 1870 bylo povodí Andertonu hlavním překladištěm zboží v obou směrech překládání bylo časově náročné a drahé Edward Leader Williams - projektant splavnění řeky Weaver, hlavním konstruktérem navržen výtah na principu hydraulického pístového zdvihu dvou vyvážených komor komory jsou neseny válci zapuštěnými v zemi
Konstrukce lodní komory komory jsou ze železa dlouhé 22,9 m široké 4,72m hluboké 2,9 m hmotnost 90 tun, po naplnění 252 tun komora váží stejně s lodí nebo bez ní komora dokáže pojmout dvě lodě narrowboat nebo samotný nákladní říční člun o šířce 4 m
Konstrukce výtahu komora na hydraulickém pístu pohyb ve válci 15,2 m dlouhý průměr 0,9 m pohyb ve válci průměr 1,68 m nadzemní část 7 dutých vodících sloupů horní úroveň je propojena skrze 50,3 m dlouhý akvadukt na kanál
Modernizace (1/2) v roce 1904 hrozba zavření kvůli výměně hydraulických ramen nahrazení elektrickými motory, systémem protivah a horních kladek dovolujících nezávislý pohyb komor nová konstrukce vytváří mechanizační patro 18 m nad úrovní řeky (elektr. motory, kladky, hřídel) lana jsou připevněna ke každé straně komor přecházející přes kladky k 36 protizávažím o hmotnosti 252 tun
Modernizace (2/2) oficiální otevření 29. 7. 1908 nový systém obsahoval více pohyblivých částí než hydraulický systém všechny části nad povrchem, lépe přístupné a udržovatelné namáhanou části jsou nejvíce lana jako důsledek ohýbání a natahování v provozu úspěšně 75 let
Závěr dnes již pouze atrakce v hrabství Cheshire rozsáhlé restaurační nabídky, exkurze, dětská hřiště zájemci si mohou objednat vyhlídkovou plavbu