Empirismus, racionalismus a experiment

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K novověké filosofii 16.–17. století
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Noetická filozofie 17. a 18. století
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: René Descartes Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý.
RENÉ DESCARTES OB21-VVP-HUM-JOH-L
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Platón Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Filosofie úvod do problému....
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Atomisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Filozofie empirismu, racionalismu
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Empirismus Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Právní a politické myšlení v období renesance a baroka Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 3 Empirismus, solipsismus a skepticismus.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Č ESKÁ SOCIOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.02.
TEPLOTNÍ STUPNICE Mgr. Kamil Kučera. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
S OUDOBÁ KŘESŤANSKÁ FILOSOFIE Mgr. Vladimír Velešík.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Filozofie mezi renesancí a osvícenstvím Střední škola pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, o.p.s. Zuzana Landlová, 3.A
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
„Barokní filosofie“ Racionalismus.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Filozofie osvícenství v Německu
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Německá filosofie 19. století – Kantovi žáci
Marxismus Mgr. Vladimír Velešík.
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Pozitivismus Mgr. Vladimír Velešík.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Státní vyznamenání Mgr. Vladimír Velešík.
K novověké filosofii 16.–17. století
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Osvícenství v Německu a Immanuel Kant
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Kultura Vladimír Velešík.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Filosofická antropologie
Euroregiony Mgr. Vladimír Velešík.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Empirismus, racionalismus a experiment Mgr. Vladimír Velešík

ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_7.SV.08 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 Vytvořeno: únor 2013 Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a společnost Vzdělávací obor Občanský a společenskovědní základ Tematický okruh Úvod do filosofie a religionistiky Materiál seznamuje studenty s formováním základů novověké filosofie. Porovnává tři základní metodické postupy tehdejší vědy a filosofie, tedy empirický přístup, racionální přístup a experiment. Materiál se využije v kterékoliv části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.

Empirismus, racionalismus a experiment

Francis Bacon (1561 – 1626) šlechtický původ politická kariéra zastával vysoké úřady Dílo: Velká obnova věd: Nové organon Nová Atlantida O důstojnosti a pokroku věd

„Vědění je moc.“ moc člověka spočívá v poznání „Nad přírodou lze zvítězit leda tak, že ji posloucháme.“ přírodní kauzalita – řetěz příčin („Pravdivé vědět znamená znát příčiny.“) otevřít okna do přírody vytvořit metodologii vědeckého poznání

Destruktivní část: určit příčiny stagnace provést novou klasifikaci věd chybí vhodná organizace vědy chybí cíl vědy → je nutno vytýčit; je to úkol filosofie – cílem je pokrok (tj. ovládnutí přírody člověkem)

Nauka o idolech idol = přelud, iluze, předsudek, omyl idol rodu idol jeskyně idol tržiště idol divadla Konstruktivní část → definovat novou metodu → indukce

Nová Atlantida myšlenka organizace vědy – nezbytnost týmové spolupráce obraz budoucí společnosti stát neřídí politici, ale nejlepší vědci stát je hospodářsky soběstačný v zahraničním obchodě se obchoduje se „světlem pokroku“

Thomas Hobbes (1588 – 1679) studoval v Oxfordu pracoval jako soukromý vychovatel cestoval, pobýval ve Francii Dílo: Leviathan Základy přirozeného a politického práva O lidské přirozenosti

filosofický materialistický monista (u dalších autorů vyústil empirismus v idealismus) základem je těleso → jeho jedinou vlastností je rozprostraněnost je nezávislé na lidských představách duch je velmi jemné těleso veškeré poznání má původ ve smyslové zkušenosti

Etika člověka ovládají stejné mechanické zákonitosti, které panují v přírodě touha po životním pohodlí → pro člověka je dobré vše, co tomuto pudu vyhovuje; špatné je to, co škodí = účelnost morálka je přirozená a pozemská člověk je od přírody bytostným egoistou (má rád jenom sám sebe; chce žít a přežít)

Filosofie státu přirozený stav (tj. všichni si byli rovni, neexistence majetku, všichni stejná práva) tři příčiny sporů: soutěžení nedůvěra touha po slávě válka všech proti všem stav všeobecné a neomezené zvůle

Filosofie státu společenský stav u člověka se objevuje strach z toho, co rozpoutal touha po bezpečí smlouva vzájemně si neškodit a neubližovat na základě smlouvy vzniká stát člověk přechází ze stavu přirozeného do stavu společenského stát je lidský vynález, nikoli boží etatismus

René Descartes (1596 – 1650) šlechtický původ účastnil se třicetileté války dobrovolně žil v exilu v Nizozemí setkal se s J. A. Komenským zemřel ve Švédsku karteziánský systém Dílo: Rozprava o metodě Úvahy o první filosofii Principy filosofie

„Cogito ergo sum.“ zásada všeobecného pochybování (na počátku je tedy metodická skepse) sv. Augustin: „Mohu pochybovat o všem, jen ne o tom, že pochybuji.“ = že myslím „Nelze myslit, že nemyslím.“ sebejistota myslícího Já věta: „Já jsem, já existuji.“ – je vždy nutně pravdivá

Cogito východiskem Descartovy filosofie = subjekt kritériem pravdivosti poznatků je výlučně myslící individuum (nikoli vnější autorita) radikální obrat k filosofii EGO → subjekt jako protipól objektu = bezprostředním předmětem našeho poznání nejsou předměty vnějšího světa, nýbrž naše obrazy, dojmy, ideje, které tyto věci reprezentují (předměty jsou pouhé fenomény mysli) bezprostředně nepoznáváme věci, ale ideje o věcech

Cogito myslet = představovat si, vnímat, rozumět, chtít představovat, vnímat → vlastnosti ducha na něčem závislé – závěr: jsoucnost hmotných věcí, překonání skepse (meze představování a vnímání jsou omezené) rozumět → duch je bez hranic (analytická geometrie) chtít → nemohu chápat, aniž bych chtěl

Pravidla vědeckého postupu a, smím uznat jen ty pravdy (ideje), které se mému duchu představily naprosto jasně b, každou řešenou otázku mám rozdělit na co nejvíce částí c, svoje myšlenky máme vyvozovat v náležitém pořadí, postupovat od jednoduchých ke složitým d, musíme všude provádět výpočty

Dualismus dvě konečné substance: a, nemyslící tělesná substance s atributem rozprostraněnosti (ostatní vlastnosti podružné = mody) → je pasivní („Dejte mi hmotu a pohyb, sestrojím svět.“) b, nerozprostraněná duchovní substance s atributem myšlení nekonečná substance – Bůh (vrozené ideje, apriorní výbava vědomí)

Galileo Galilei (1564 – 1642) obrana Koperníka představitel experimentu odlišné položení otázky: místo: Proč tělesa padají? se ptáme: Jak tělesa padají? výsledkem je vědecké ochuzení (nevysvětlujeme proces v jeho podstatě, ale exaktně popisujeme jeho průběh)

Zpětná vazba Vysvětlete rozdíl mezi empirismem a racionalismem. Kdo byl zastáncem experimentu v dějinách filosofie? Vysvětlete podstatu dualismu?

TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení TRETERA, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení. Praha - Litomyšl: Paseka, 2006, ISBN 80-7185-819-6 STORIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, ISBN 80-7192-500-4 BEZ AUTORA. Soubor:Francis Bacon.jpg [online]. [cit. 31.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Francis_Bacon.jpg (obrázek č. 1 – Fr. Bacon) WRIGHT, John Michael. Soubor:Thomas Hobbes (portrait).jpg [online]. [cit. 31.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Thomas_Hobbes_(portrait).jpg (obrázek č. 2 - Th. Hobbes) HALS, Frans. Soubor:Frans Hals - Portret van René Descartes.jpg [online]. [cit. 31.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Frans_Hals_-_Portret_van_Ren%C3%A9_Descartes.jpg (obrázek č. 3 – R. Descartes) BANTI, Christiano. Soubor:Galileo facing the Roman Inquisition.jpg [online]. [cit. 21.5.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Galileo_facing_the_Roman_Inquisition.jpg (obrázek č. 4 – G. Galilei)