SOPKY Šimůnková, Jirotková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory –Sopečná činnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro bezpečnostní.
Advertisements

Sopečná činnost.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Severské země Island - Reykjavík Dánsko - Kodaň Švédsko - Stockholm Norsko.
1. Vznik asi před 3,8 miliardami let kondenzací vodní páry 2. Pohybem litosférických desek dochází ke změně jejich rozložení 3. V současnosti se některé.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o procesech v krajině Autor:Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: porovná působení vnitřních.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra II – horotvorná a sopečná činnost Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra IV – test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Poznej, kde lyžuji Uhádněte, ve kterých horách lyžař lyžuje dříve, než dorazí do cíle. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Jan Podlena SEVERNÍ AMERIKA.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
ZROZENI Z OHNĚ test k filmu. 1 Vyber ostrov sopečného původu. a) Grónsko b) Madagaskar c) Havaj.
Stavba Země ZEMSKÁ KŮRA sahá do hloubek asi 40 km (pouze tenká slupka) Dělíme na: a)Pevninská kůra - tvoří pevninu a její okraje zatopené mořem.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_03_20.
RISKUJ! Použité fotky – autor. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
EVROPA.
EU peníze středním školám
Vnitřní přírodní činitelé
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Rozložení náboje na vodiči
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Sopečná činnost lávový proud podmořské výrony lávy žhavé magma
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Vznik pohoří Obr. 7 – K2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Fyzická geografie Zdeněk Máčka
NA OBRÁZKU JE OSTROV MADAGASKAR ISLAND GRÓNSKO.
Zemětřesení Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Sopečná pohoří. Sopečná pohoří Sopečná pohoří- České středohoří Geomorfologický celek o rozloze 1265 km². Vznik v třetihorách sopečnou činností, za.
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
KŘÍDOVÁ EXTINKCE DINOSAURŮ
Povrch ČR.
De stratovulkaan Nyiragongo
Teplo Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Přírodní katastrofy AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Strukturní tvary reliéfu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Lukáš Kokoška KVÍZ LIDSKÉ TĚLO HRÁT.
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Informační a komunikační technologie
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
VY_52_INOVACE_40_Projevy geologických jevů
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
V ULKANICKÁ ČINNOST.
Sopečná činnost v ČR Autor: Mgr. Marian Solčanský
Globální problémy lidstva
Druhy živelních pohrom
SOPEČNÁ ČINNOST VÝSKYT
8. Litosféra Zemská kůra.
VYVŘELÉ (MAGMATICKÉ) HORNINY
SOPEČNÁ ČINNOST.
VY_32_INOVACE_274_Zemětřesení a sopečná činnost
Času máš dost, tak se usaď, pust si zvuk a vyzkoušej si svůj postřeh.
VZNIK SOPEK Téměř všechny sopky vznikají v hraničních oblastech zemských desek a to hlavně v tichomořském „ohnivém prstenci“.K nejmocnějším erupcím dochází.
Marek Doležal, Ondřej Švéda, Filip Vondra
REGIONY ČESKÉ REPUBLIKY
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Příklady vulkanických hazardů spjatých s pliniovskými erupcemi (Mt
Reologie lávy Ovlivněná: složením lávy, kys. lávy – vyšší viskozita, bazické nižší viskozita Teplotou Obsahem par a plynů (fluidní dynamikou) Agregace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Vzdělávací materiál: Dno oceánů Operační systém:
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Vnitřní geologické děje
Transkript prezentace:

SOPKY Šimůnková, Jirotková

http://www.gweb.cz/clanky/clanek-60/

Sopečná činnost - vulkanismus je vázaná na vznik a pohyb magmatu největší sopečná aktivita je na okrajích litosférických desek a na místech označovaných termínem hotspot – horká skvrna - https://img.cncenter.cz/img/11/full/4977640_.jpg https://www.sci.muni.cz/~herber/volcano.htm https://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/original/Dec2018/2225403.jpg?d41d

↑ ↑ ↑ ↑ ↑ ostrovní oblouk středooceánský hřbet pásmové pohoří kontinentální rift horká skvrna https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Tectonic_plate_boundaries.png/440px-Tectonic_plate_boundaries.png

Horká skvrna - hotspot -místa s vysokým tokem geotermální energie -nejsou vázané na hranice litosférických desek – kdekoliv -na mořském dně i na kontinentech -45 horkých skvrn identifikovaných na Zemi -litosférická deska se pohybuje, horká skvrna zůstává na místě – vzniká řetěz sopek, aktivní je jen ta nad skvrnou -typickým příkladem jsou Havajské ostrovy, další – Island, Galapágy, Réunion, Yellowstone

Druhy sopek : Sopky výbušné = explozívní – magma je velmi husté a pod velkým tlakem – exploze často rozmetá vrchol nebo část sopky - tyto sopky většinou leží pod úrovní okolního terénu - nachází se například v Německu - pochází z třetihor a dnes jsou jejich krátery většinou zaplněny vodou - kalderová jezera http://www.gvp.cz/~kuceraj/zemepis/typy%20sopek.jpg

Druhy sopek : Sopky štítové – magma je tekuté a rozlévá se rychlými lávovými proudy – vznikají štítové sopky – plošně rozsáhlé – najít je můžeme například na Havajských ostrovech http://www.tulane.edu/~sanelson/Natural_Disasters/volclandforms.htm

Druhy sopek : Stratovulkány – smíšeného typu – nejvíce zastoupené – mají vrstevnatou strukturu – střídá se vrstva nezpevněného materiálu (pyroklastika) = popel a prach s vrstvami lávy https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj1sef8sa_hAhXIZlAKHZ-QC8QQjRx6BAgBEAU&url=http%3A%2F%2Fwww.gweb.cz%2Fclanky%2Fclanek-60%2F&psig=AOvVaw3hX4L_JrC0J6lJbGn0MqHy&ust=1554225139164030

Nejznámější sopky -Hora svaté Heleny -Pinatubo -Paricutin -Washington, USA -výška : 2549 m.n.m. -18. 5. 1980 došlo k nejlépe dokumentované erupci v historii lidstva -Hora svaté Heleny -během jediného výbuchu bylo zničeno 400 metrů sopky https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjH6LyYsq_hAhWNmbQKHUY1C0cQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fcs.wikipedia.org%2Fwiki%2FMount_St._Helens&psig=AOvVaw2LtO_CZPLJWLb2FcRV7h6K&ust=1554225196259174 -Zambelské hory, Filipíny -výška : 1486 m.n.m -kaldera nacházející se na vrcholu po výbuchu v roce 1991 má 2500 m v průměru -před výbuchem byla udávaná výška sopky 1780 m - posledních 300m se propadlo do vrcholové kaldery -Pinatubo https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiJyo_Csq_hAhXMaFAKHZtABg0QjRx6BAgBEAU&url=http%3A%2F%2Fvolcano.si.edu%2Fvolcano.cfm%3Fvn%3D273083&psig=AOvVaw0fwx5zU5pgPrrDz951tlW9&ust=1554225268487590 -Michoacán, Mexico -Paricutin -výška : 3170 m.n.m -jedná se o velmi mladý vulkán - vznikl pyroklastickým výbuchem uprostřed kukuřičného pole v roce 1943 -během následných erupci ,,vyrostl” o 336 metrů během jednoho roku https://www.google.com/search?q=Paricutin&safe=active&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=eCZFQJzENS6VjM%253A%252CHVmKGC8Iglw7FM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQ6hrw9tJGDlEUoV7nl5pZyiaHDBQ&sa=X&ved=2ahUKEwiBm73hsq_hAhVJ1-AKHeUsCHgQ9QEwAXoECAkQBA#

Otázky - odpovězte a zapamatujte si Co způsobuje sopečnou činnost? Kolik horkých skvrn je identifikovaných na Zemi? Jak rychle mohou sopky růst? Vysvětli stavbu sopky výbušné a jmenuj příklad. Vysvětli stavbu sopky štítové a jmenuj příklad. Vysvětli stavbu stratovulkánu. Co se stalo 18.5. 1980?

DĚKUJI ZA POZORNOST