Italská gramatika VII – konjunktiv

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Dopravní situace 15 křižovatka u pošty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického portálu.
Dopravní situace 17 Odbočka na parkoviště u nádraží Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Reported speech – nepřímá řeč Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Dopravní situace 2 kruhový objezd ulic Palackého a Brandlova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné.
Dopravní situace 1 křižovatka Komenského - Nádražní Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Past Perfect Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Křižovatka Strážovská - Nerudova
Dopravní situace 6 křižovatka Palackého - Náměstí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
křižovatka Komenského - Nětčická
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Namáhání na tah a tlak Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Slabiky la, lo, le, lu, li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Zorková. Dostupné z Metodického portálu
Porovnáváme povrch a objem válce a kuželu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zbyněk Tůma. Dostupné z Metodického portálu.
Dopravní situace 16 křižovatka Jungmannova - Kollárova Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
TROJÚHELNÍKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jarmila Hájková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Dopravní situace 4 křižovatka Růžová – U Parku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dušan Nenička Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Trojúhelník - těžnice.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PROCVIČENÍ ČASOVÁNÍ ITALSKÝCH SLOVES.
Třeťáci a matematika XI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Marie Janků. Dostupné z Metodického portálu
VY_32_INOVACE_03-11 Ročník: 6., 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Tvarosloví.
Orientovaný úhel Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
should x be supposed to should x be supposed to
Předpřítomný čas – stručně a jasně…
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ITALSKÁ SLOVESA Projekt OBZORY
Obrazový materiál pro pracovní list – Kanály
Tělesa – krychle Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
ČASOVÁNÍ PRAVIDELNÝCH SLOVES VE ŠPANĚLŠTINĚ
Zrakové vnímání Variabilní hra
POČASÍ GRAFOMOTORIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Fišer. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Obrazový materiál pro pracovní list – Kanály
Výpočet úrokové doby ze zvětšené jistiny.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Optika – vznik světelných svazků
Optika – vznik světelných svazků
  Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Mona Drábková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
POROVNÁVACÍ VÝRAZY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Šimonková Dostupné z Metodického portálu ISSN:
České mince Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Strejčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN
křižovatka Strážovská
Hledání obrázků Děti mají za úkol najít v každém listu daný počet obrázků. Po nalezení je mohou vybarvit. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Jak to asi vypadá doma? Sleduj obrázky a povídej.
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Italská gramatika VI – rozkaz a zákaz
PRACOVNÍ LIST Úkoly: 1) Na internetu vyhledej, ve kterém podnebném pásu se vyskytují obilniny zmíněné v prezentaci (pšenice, žito, ječmen, oves). 2) Vyznač.
Prezentace určena k opakování a upevnění pojmů více a méně.
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých a záporných čísel
Samohlásky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Zrakové vnímání 6 Variabilní hra
Půjdem spolu do Betléma…
Interaktivní test z fyziky – 6. ročník
Doporučuji snímky, které obsahují vyšší počet, z počátku skrýt.
POČÍTÁME DO 5 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Mudrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Italská gramatika IX – vyjádření minulosti
Zaokrouhlování na desítky a stovky
Prezentace určena pro názornou ukázku toho, co je více a co je méně.
Sčítání, odčítání, násobení a dělení celých čísel.
Transkript prezentace:

Italská gramatika VII – konjunktiv Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šimon Daníček. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Italská gramatika VII – konjunktiv Konjunktiv je slovesný způsob, který čeština nemá. Všichni asi znají zvolání Viva Italia! (Ať žije Itálie!) – no, a to je právě konjunktiv.

Italská gramatika VII – konjunktiv Kdy se používá? V různých situacích. Například když jde o vyjádření přání (Chci, aby...), obavy či strachu (Mám strach, že...), nejistoty (Domnívám se...), domněnky (Myslím, že…) – no prostě subjektivních pocitů. Dále po určitých spojkách (např. ačkoli), a v neposlední řadě v podmínkových souvětích (viz kapitola XII této série). Vyčerpávající přehled všech situací lze dohledat v učebnicích či gramatikách italštiny.

Italská gramatika VII – konjunktiv Konjunktivy jsou z hlediska časů čtyři: přítomný minulý imperfekta předminulý

Italská gramatika VII – konjunktiv Přítomný konjunktiv se pro jednotné číslo rovná tvaru rozkazu u vykání (viz kapitola VI této série). Jelikož je shodný pro tři osoby, je dobré uvést, o koho se jedná: io parli (Vuole che io parli. = Chce, abych mluvil.) tu parli (Voglio che tu parli. = Chci, abys mluvil.) lui/lei parli (Voglio che lei parli. = Chci, aby mluvila.)

Italská gramatika VII – konjunktiv u 1. os. mn. č. (my) je tvar shodný s oznamovacím způsobem: parliamo (Voglio che parliamo. = Chci, abychom mluvili.) u 2. os. mn. č. (vy) se přidává koncovka -iate: parliate (Voglio che parliate. = Chci, abyste mluvili.) u 3. os. mn. č. (oni/ony/ona) se ke tvaru z jednotného čísla přidává -no: parlino (Voglio che parlino. = Chci, aby mluvili.)

Italská gramatika VII – konjunktiv V případě na začátku zmíněného slovesa žít (Ať žije Itálie!) budou příslušné tvary vypadat následovně: io viva viviamo tu viva viviate lui/lei viva vivano Pozor! Osobní zájmena (nyní i níže) uvádím pouze v případě, že tvary konjuktivu jsou shodné pro více osob (např. viva u 1. až 3. osoby j. č.). V množném čísle jsou tvary jiné, takže použití osobního zájmena není nutné. Pokud je z kontextu jasné, o kom či čem mluvím, osobní zájmeno tam být nemusí.

Italská gramatika VII – konjunktiv Minulý konjunktiv se tvoří následujícím způsobem: konjunktiv pomocného slovesa (essere či avere) + příčestí io abbia parlato abbiamo parlato tu abbia parlato abbiate parlato lui/lei abbia parlato abbiano parlato (Penso che lui abbia parlato. = Domnívám se, že promluvil.)

Italská gramatika VII – konjunktiv io sia andato siamo andati tu sia andato siate andati lui sia andato siano andati (Dubito che siano andati. = Pochybuji, že šli.) Proč se při použití essere mění koncovka příčestí, viz kapitola V této série.

Italská gramatika VII – konjunktiv Zbylé dva typy konjunktivu (imperfekta a předminulého času) se používají hlavně při aplikaci souslednosti časové (o které si můžete přečíst v kapitole XI) či v podmínkových souvětích (kapitola XII).

Italská gramatika VII – konjunktiv Konjunktiv imperfekta se tvoří následujícím způsobem: Namísto koncovek imperfekta (-vo, -vi, -va, -vamo, -vate, -vano) připojíme následující: -ssi (io parlassi) -ssimo (parlassimo) -ssi (tu parlassi) -ste (parlaste) -sse (parlasse) -ssero (parlassero) Sebbene piovesse, siamo usciti. (Přestože pršelo, šli jsme ven.)

Italská gramatika VII – konjunktiv Z pomocných sloves je u imperfekta nepravidelné jen essere: io fossi fossimo tu fossi foste lui/lei fosse fossero

Italská gramatika VII – konjunktiv Konjunktiv předminulý se tvoří následujícím způsobem: konjunktiv imperfekta pomocného slovesa (essere či avere) + příčestí io avessi parlato avessimo parlato tu avessi parlato aveste parlato lui avesse parlato avessero parlato io fossi andato fossimo andati tu fossi andato foste andati lui fosse andato fossero andati Dubitavo che fossero partiti. (Pochyboval jsem, že odjeli.)

– konjunktiv TEST: 1) Kolik je druhů konjunktivů? 2) Který rozkazovací způsob se rovná 1. až 3. osobě přítomného konjunktivu? 3) Chci, abys byla šťastná. = 4) Obávám se, že nejsou doma. = 5) Mám strach, že odešli. = 6) Obával jsem se, že nejsou doma. = (ve 2. větě dojde v rámci souslednosti časové k posunu na imperfektum) 7) Měl jsem strach, že odešli. = (ve 2. větě dojde v rámci souslednosti časové k posunu na předminulý čas) 8) Ať vejdou. = (ať = che) 9) Půjdu tam, i když nechceš. = (i když = sebbene) 10) Kéž bys tu byla. = (kéž = magari; v této situaci se používá konjunktiv imperfekta)

– konjunktiv ŘEŠENÍ: 1) čtyři (přítomný, minulý, imperfekta, předminulý) 2) rozkazovací způsob u vykání 3) Voglio che tu sia felice. 4) Temo che non siano a casa. 5) Ho paura loro siano partiti. 6) Temevo che non fossero a casa. 7) Avevo paura che fossero partiti. 8) Che entrino. 9) Ci vado sebbene tu non voglia. 10) Magari tu fossi qui.