Techniky interpretace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní umělecká škola V. Petrželky, Edisonova 90, Ostrava – Hrabůvka
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Řeč, jazyk, mluva.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Herní systémy Zásadní způsoby vedení hry celého družstva v útoku a v obraně, s předem vymezenými úkoly jednotlivcům, skupinám hráčů i celému družstvu po.
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
Techniky improvizace.
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Techniky interpretace.
Studijní zaměření: hra na klavír
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Imaginace.
Komunikace.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Kapitoly z muzikoterapie
Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
Reminiscenční terapie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Muzikoterapie.
Schopnosti Pavel Šuranský.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Hudební výrazové prostředky
MT praxe.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
osob s mentálním postižením
Alternativní a augmentativní komunikace
1 Poradenský rozhovor Faktory účinnosti. 2 Faktor komunikace Vyjednávání při konfliktech – problémech –Společné vzájemné přibližování klienta a terapeuta.
Muzikoterapie.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
ARTETERAPIE.
Muzikoterapie RReceptivní – poslouchání hudby AAktivní – vlastní tvorba hudby (dítě hraje, zpívá, vyťukává rytmus) Intenzivně rozvíjí zejména smyslové.
centrální porucha zpracování řečového signálu
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno.
HORIZONT ZLÍN Workshop
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Techniky interpretace.
Hudební výrazové prostředky
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Assessment centrum.
Sociologie pro SPP/SPR
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Hudební výchova ZŠ Praktická
Reminiscenční terapie
Sociální čtení.
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Techniky improvizace.
Muzikoterapie.
Muzikoterapie.
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
Kompozice a poslech.
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Techniky interpretace.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Kompozice a poslech.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Techniky interpretace

Metody muzikoterapie Improvizace Interpretace Kompozice Poslechu   Tyto metody existují v mnoha variacích. Praktikují se v rámci určité procedury. Uvnitř každého procedurálního kroku může terapeut využít mnoho různých technik. Terapeut může také vyvinout systematický přístup, který závisí na určitých technikách a procedurách, pak mluvíme o modelu. (Např. analytická MT, Orffova MT apod.)

Interpretace Nejedná se o pouhou reprodukci skladeb, ale o kreativní způsob práce se známými písněmi i skladbami. Cíle hudební interpretace: rozvíjet senzomotorické dovednosti posilovat adaptivní chování zlepšit pozornost a schopnost orientace rozvíjet paměť podporovat schopnost empatie a identifikace s druhými rozvíjet schopnost sdílet myšlenky a pocity získat zkušenost s různými interpersonálními situacemi, zlepšit interakční a skupinové dovednosti

Interpretace Spontánnost klienta je oproti improvizaci omezena, ale to přináší určité výhody. Metoda se uplatňuje tam, kde klienti potřebují strukturu k rozvoji dovedností k chování v určitých rolích. Jsou to především klienti: s autismem ADHD úzkostní klienti při potřebě naučit se přizpůsobit a uchovat si svou identitu při potřebě posílit sebekontrolu a disciplínu

Vokální interpretace Vokální reprodukce jakéhokoliv strukturovanéno hudebního materiálu nebo písně spojuje poskytuje anonymitu projevu možnost odreagování je prostředkem sdílení tradice, postojů, způsobů myšlení a prožívání má spirituální a sociokulturní dimenzi Je určena především lidem s narušeným řečovým systémem – artikulace, rytmus řeči, dechová kontrola lidem s mentálním postižením – paměť, rozšiřování slovní zásoby lidem potřebujícím strukturovat čas – prostřednictvím písně seniorům – k posílení vlastní identity, ke změně nálady lidem potřebujícím najít v písni emocionální zázemí a podporu

Instrumentální interpretace Interpretace předkomponovaného materiálu prostřednictvím nástroje/nástrojů. Hra na nástroj splňuje řadu cílů z oblasti motoriky sebeuvědomění sociální dovednosti (při hře ve skupině) Určena především: klientům s tělesným postižením při těžké mentální retardaci Nácvik probíhá většinou formou imitace po krátkých úsecích výukou podle nějakého druhu notace - obrázky, figury, barvy, grafy

Hudební produkce Terapeuticky působí Publikum vystoupení před publikem všechny přípravy s tím spojené. Publikum mohou tvořit pacienti v nemocnici, personál v léčebném zařízení, členové terapeutické skupiny apod. Vystoupení pomáhají budovat sebedůvěru, sebevědomí disciplínu zodpovědnost za sebe, případně skupinu vlastní aktivitu příležitost k ocenění ze strany blízkého okolí i společnosti Určena především pro sociální rehabilitaci handicapovaných dětí a mládeže psychiatrických klientů pacientů v nemocnicích seniorů

Praktická doporučení k produkci Předem nacvičit organizaci vystoupení příchod, odchod, poděkování publiku Každý člen skupiny by měl předem vědět, jak bude produkce probíhat Nezapomenout na moderování krátce skupinu uvést, představit písně Domluvit si společné signály pro dorozumívání během produkce začátky, konce písní atd signály mohou být verbální, hudební nebo gesty

Konkrétní techniky 1. Identifikace s písní cíl: zpracování emocí, podpora skupiny Každý člen skupiny si vybere píseň, se kterou se může emocionálně identifikovat a kterou si skupina zazpívá. Na zpěv písní navazuje rozhovor. Muzikoterapeut se ptá, proč si jednotliví klienti vybrali dané písně a jakou mají náladu. 2. Hravé zpívání cíl: spontánní vyjádření pocitů, rytmus, spolupráce Známou písničku zpíváme různými způsoby: pomalu – rychle – sekaně – co nejfalešněji – operně – radostně – smutně – rozzlobeně - s obavou 3. Štafetový zpěv cíl: rytmus, spolupráce, soustředění, artikulace Luskáním udržujeme rytmus a po kruhu zpíváme každý jeden verš známé písně. Můžeme po kruhu měnit směr, podle toho, na jakého souseda se zpěvák otočí. Ve štafetě se můžeme střídat též po dvojicích, nebo střídat zpěv sólo a unisono.

Konkrétní techniky 4. Na playback cíl: empatie, spolupráce Skupina se rozdělí do dvojic, které se domluví na písni. Tu pak jeden z nich nehlasně zpívá na mikrofon a druhý sedí před ním na zemi, sleduje pohyby jeho úst a synchronizuje s ním svůj zpěv. Hra vynikne, pokud se synchronizují hráči odlišného typu. 5. Zpěv podle grafické partitury cíl: hudební tvořivost, souhra Grafická partitura je postupný sled různých tvarů, nakreslený na tabuli či papíru. Vedoucí ukazuje na partituře její části a hráči přitom zpívají a vydávají zvuky podle toho, jaké pocity v nich pohled na různé části partitury vyvolal. Vedoucí se může i vracet k některým částem. Partituru je možno interpretovat zpěvem, hrou na nástroje i kombinovaně. 6. Na babičku cíl: komunikace, cit pro sociální funkci zpěvu Jednoho člena skupiny se zavázanýma očima přivedeme k jinému v kruhu, ke komu se posadí a požádá: Babičko, zazpívej mi! Oslovený hráče „vnoučka“ pohladí, (houpe) a zpívá. Když skončí, musí „vnouček“ uhodnout jméno babičky. Když uhodne, babička ho vystřídá, pokud ne, jde k jiné babičce a vše se opakuje.

Konkrétní techniky 7. Písničky s pohybem cíl: koordinace zpěvu s pohybem Například píseň „Na tý louce zelený“ či „Hlava, ramena, kolena, palce“ (Šimanovský str. 162). Řadu písní s pohybem lze vymyslet či najít v knize Zdeňka Petržely „Zpíváme si“. 8. Signály rukou průběh melodie, rytmu a dynamiky klienti reflektují pohybem, držením a tvarem rukou 9. Dirigování klient či protagonista vede skupinu v průběhu živého provedení hudby použitím gest podle partitury nebo jiného notačního systému