ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: Ma odčítání celých čísel Šablona číslo: 8 Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 11 Autor: Mgr. Zdeněk Charousek
Anotace: Vysvětlení odčítání celých čísel. Očekávaný výstup:. Žáci dovedou odčítat celá čísla. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 7. třída Klíčová slova: Celá čísla, odčítání. Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 20 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si na základě prezentace vysvětlují problematiku sčítání celých čísel a následně prověřují na zadaných příkladech.
Odčítání celých čísel Jak na to? O kolik °C byla naměřená teplota v Jičíně větší než teplota v Krkonoších? Naměřené teploty: Jičín ………… -2 °C Krkonoše … -6 °C 1 -1 (-2) – (-6) = 4 -2 -3 -4 o 4 °C -5 -6 Jak na to?
Odčítaní celých čísel Odčítání celých čísel převedu na sčítání: první č. opíšu a přičtu druhé č. opačné (-2) – (-6) = = (-2) + 6 = 4 a to už umíme 3 – 5 = = 3 + (-5) = -2 a to už umíme
Odčítaní celých čísel Znaménková pravidla: a – (-b) = a + b 7 – (-3) = 7 + 3 a – b = a + (-b) 3 – 9 = 3 + (-9) a + (-b) = a – b 6 + (-3) = 6 – 3 (-a) + (-b) = -(a+b) Je-li záporné č. na začátku, nemusí být v závorce. -3 + (-5)
Odčítání celých čísel Příklady: Zobrazit řešení
Sčítání celých čísel Příklady- další varianty: Zobrazit řešení
Použitá literatura: Obrázky: ODVÁRKO; KADLEČEK. Matematika pro 7. ročník základní školy. Čestmírova 10, 140 00 Praha 4: Prometheus, 2007, ISBN 9711255. Obrázky: Obrázky ze zakoupené licence Microsoft office.