Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Názvosloví oxidů Některé významné oxidy
Advertisements

Vlastnosti oxidů. Vlastnosti oxidů CO2 OXID UHLIČITÝ plynná, nedýchatelná látka Obrázek č.1 plynná, nedýchatelná látka ( má větší hustotu než vzduch)
NĚKTERÉ VÝZNAMNÉ OXIDY
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH16/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Kyseliny a zásady Autor:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Kyseliny a zásady.
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Uhlík.
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Příčiny Spalování fosilních paliv, kterým vzniká oxid uhličitý.
bezkyslíkaté, kyslíkaté
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
OXIDY Ch_092_Oxidy_Oxidy
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
Významné oxidy 1 Chemie VY_32_INOVACE_227, 12. sada, CH ANOTACE
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Mgr. Vlasta Havránková Název.
Oxidy důležité pro stavebníky a malíře
Oxidy Richard Horký. VlastnostiNázvosloví 2Názvosloví 1ReaktivitaPojmy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem a využitím oxidu vápenatého,
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Opakování vlastností oxidů Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Opakovací.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Oxid siřičitý a jeho odstraňování v průmyslu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda, Chemie Název: Oxid siřičitý a dusičitý Autor: Zdeněk Fikejs Datum, třída: , 9.roč. Stručná anotace: Seznámení.
OXIDY. Autor: Mgr. Magdaléna Č í ž ková Anotace: Prezentace shrnuje u č ivo o kovech pro ž áky 8. t ř ídy. Materiál lze pou ž ít v p ř ímé výuce, pro.
OXIDY Kyslík patří mezi nejrozšířenější prvky.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Sloučeniny uhlíku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Kyslíkaté kyseliny.
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Zástupci oxidů RZ
EXOTERMICKÉ A ENDOTERMICKÉ REAKCE. Exotermické a endotermické reakce Chemické děje se mohou dělit např. podle toho, zda se při jejich průběhu teplo spotřebovává.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Jitka Malíčková NÁZEV:Význam a použití hydroxidů TÉMATICKÝ CELEK:Anorganické.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 20 TEMA: Chemie 8 – Oxidy síry.
Nejvýznamnější oxidy Autor: Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
OXIDY. Co to jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jinými prvky. Dříve se označovaly jako kysličníky V oxidech má kyslík oxidační číslo.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: VY_32_Inovace_ – Oxidy (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu:
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Zásady.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PLYNY- TECHNICKÉ PLYNY
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_20
VY_52_INOVACE_06 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová VÝZNAMNÉ.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Transkript prezentace:

Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn obsažený ve vzduchu vznik spalováním fosilních paliv, při dýchání spolu s vodní parou se podílí na vzniku skleníkového efektu je těžší než vzduch nepodporuje hoření → náplň hasících přístrojů množství v atmosféře se měří od r. 1958 (výbuch havajské sopky Mauna Loa)

Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 při fotosyntéze přeměna na kyslík + glukózu (odstraňování z atmosféry) pohlcován oceány konečný produkt kvašení cukrů obsažen v nápojích (E290) – sycené, perlivé kyselinotvorný oxid (reakce s vodou → slabá kyselina uhličitá H2CO3

Významné oxidy Oxid siřičitý SO2 vznik spalováním hnědého uhlí v tepelných elektrárnách příčina kyselých dešťů → sluneční záření + vlhkost → H2SO3, H2SO4 odstraňován v odsiřovacích zařízeních (energosádra →stavebnictví) kyselinotvorný, bezbarvý, zapáchající, jedovatý plyn bělící účinky → výroba papíru E220 – konzervační látka (baktericidní účinky) – výroba sušeného ovoce

CaCO3→CO2 + CaO – pálené vápno Významné oxidy Oxid vápenatý CaO bílá práškovitá látka, zásadotvorný výroba ve vápenkách rozkladem vápence CaCO3→CO2 + CaO – pálené vápno reakce s vodou → hydroxid vápenatý – hašené vápno CaO + H2O →Ca(OH)2 výroba malty → reakcí s CO2 – tuhnutí malty Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O v zemědělství – vápnění půdy; výroba skla E529 – regulátor kyselosti →do potravin, ošetření mouky výroba samoohřívacích obalů konzerv (reakce CaO s vodou) bílení vápnem (dezinfekční účinky)

Významné oxidy Oxid titaničitý TiO2 bílý jemný prášek bez chuti a zápachu, nejedovatý, zdraví neškodný titanová běloba – užití jako pigment – stálé barvivo, nerozpadá se ve vodě ani v jiných rozpouštědlech vysoký jas a krycí schopnost pro zvýšení zářivosti a bělosti výrobků E171 – barvivo v lécích a potravinách (Balakryl, tempery, zubní pasty, jogurty, bílé látky)