Osvícenství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věk absolutismu Evropské velmoci 17. a 18.stol.
Advertisements

Osvícenství v českých zemích a počátky NO
Západní Evropa po třicetileté válce
I. Osvícenský absolutismus
Vzestup Pruska za Fridricha II.
8. ročník Novověk ZŠ Rajhrad Autor: PaedDr. Zdeněk Motlíček 2011/2012.
2. polovina 18. století osvícenství VĚK ROZUMU.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Název vzdělávacího materiálu: 18. století
Osvícenství.
Evropa po třicetileté válce
rovnost, demokracie, tolerance, přesvědčení o nevyhnutelnosti pokroku
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Co to je osvícenství Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
 2. polovina 18. století  člověk se má řídit spíše rozumem než vírou  má být tolerantní  smyslem života je důstojnější život na zemi  viz učivo literatury.
Osvícenství 2. pol. 18. století VY_32_INOVACE_145 pro 5. ročník ZŠ
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
století vznik kapitalistické společnosti
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Osvícenství.
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Hana Šplíchalová Č í slo materi á lu 3_3_D_08 Datum vytvořen í Druh učebn í ho materi á lu Prezentace.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Vyber , co sem nepatří absolutismus osvícenství despocie
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Německé oblasti a Prusko v 17. a 18. století
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Identifikátor materiálu: EU OPVK ICT2-4/Vl01
Dej 2 Osvícenství Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Osvícenství - Francie Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Marie Terezie Pragmatická sankce Karel VI. 1713
Osvícenský absolutismus v rakouské monarchii
Šlechtická republika v Polsku © H.Trešlová
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Osvícenské reformy a proměny Duchovní kultura Evropy ZS 2014 Pátek, sudý, 8:45 Barbora Beňová.
Osvícenství Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3614_Osvícenství Autor: Mgr. Kočíř Petr Základní škola UNESCO.
ABSOLUTISMUS Představitelé absolutismu. ANGLIE Jindřich VIII. Kateřina Aragonská rozvod.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
Nová evropská velmoc-Prusko Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3613_ Nová_evropská_velmoc_Prusko Autor: Mgr.
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
 Autor: Eva Žárová  Datum vytvoření: říjen 2011  Ročník: 8.  Vzdělávací oblast: Člověk a společnost  Vzdělávací obor: Dějepis  Tematický okruh: Osvícenský.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 4 Deismus, materialismus a optimismus.
Opakování 8.ročník Absolutismus a parlamentarismus v Evropě.
OSVÍCENSTVÍ opakování. 1. Co je to osvícenství? 2. Na co kladou osvícenci důraz?
Osvícenství VĚK ROZUMU.
MARIE TEREZIE (1740 – 1780) s. 38 s. 38.
Osvícenství v literatuře
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
OSVÍCENSTVÍ.
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
Marie Terezie a Josef II.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Filozofie osvícenství ve Francii
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
Státy v 18. st..
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
Rozvoj vědy a změny ve společnosti – konec 17. a 18. století
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Transkript prezentace:

Osvícenství

Osvícenství - úvod Myšlenkové a politické hnutí 18. století Název – „světlo rozumu“ Kořeny v Anglii a Nizozemí (proč?) Rozšíření – hlavně Francie a německé země Nové myšlenky a inspirace pro dnešek?

Osvícenství - znaky 1) kritický rozum 2) víra v pokrok lidstva 3) úcta k člověku, podpora práv a svobod, náboženská tolerance 4) kritika středověku, barokní zbožnosti, pověr a církve (např. čarodějnické procesy – REFERÁT) – vznik ateismu a deismu 5) šíření osvěty a vzdělání, rozvoj pedagogiky 6) úvahy o lepším uspořádání státu a společnosti

Osvícenství – podmínky vzniku 1) ROZVOJ PŘÍRODNÍCH VĚD – viz REFERÁT Isaac Newton – základy fyziky Antoine Lavoisier – chemie Carl von Linné – botanik, autor binomického názvosloví Alessandro Volta, Luigi Galvani - první pokusy s elektřinou Benjamin Franklin / Prokop Diviš - bleskosvod James Watt - parní stroj Bratři Montgolfierové – balon

Osvícenství – podmínky vzniku

Osvícenství – podmínky vzniku 2) ZAKLÁDÁNÍ UČENÝCH SPOLEČNOSTÍ (dnešní akademie věd) – podpora vědeckého bádání nezávislého na církvi 1662 Londýn, 1666 Paříž Vznik salonů, novin a časopisů – utváření veřejného mínění 3) UTŘÍDĚNÍ LIDSKÝCH VĚDOMOSTÍ – r. 1751 začala vycházet „Encyklopedie aneb Racionální slovník věd, umění a řemesel“ (redaktoři – Jean d‘Alembert, Denis Diderot)

Osvícenci – Charles Louis Montesquieu Navázal na myšlenky Johna Locka Rozšíření dělby moci: zákonodárná (legislativa) výkonná (exekutiva) soudní (jurisdikce) Ideální zřízení – konstituční monarchie Dílo „O duchu zákonů“ – viz UKÁZKA

Osvícenci - Voltaire Vlastní jméno Francois Marie Arouet Největší kritik církve „Kdyby Bůh neexistoval, museli bychom si ho vymyslet.“ Psal filosofické romány (např. Candide) Pobýval na dvorech Ludvíka XV. a Fridricha II. Dopisoval si s Kateřinou II.

Osvícenci – Jean Jacques Rousseau Viz REFERÁT DÍLA: Rozprava o vědách a umění Rozprava o původu nerovnosti mezi lidmi O společenské smlouvě Emil čili O výchově MYŠLENKY: „Vše vychází dobré z rukou tvůrce, vše se kazí v rukou člověka.“ Návrat k přírodě a přirozenosti Předchůdce alternativní výchovy

Osvícenský absolutismus Nová forma vlády inspirovaná osvícenskými myšlenkami Panovník je „prvním služebníkem státu“ a provádí reformy s cílem zlepšit život svých poddaných TYPY REFOREM: Povinná školní docházka Náboženská tolerance Rušení nevolnictví Rušení útrpného práva a trestu smrti Podpora vědy a umění PŘEDSTAVITELÉ: Fridrich II., Marie Terezie a Josef II., Kateřina II. (?)

Osvícenský absolutismus - Prusko

Vznik Pruska (1701) a Fridrich I. Základ budoucího Pruska: Východní Prusy (hl. m. Königsberg = Kaliningrad) Braniborsko (hl. m. Berlín) Obě území v personální unii ovládal rod Hohenzollernů R. 1701 – braniborský kurfiřt Fridrich I. se povýšil na pruského krále – vznik Pruska, hl. m. Berlín Podpora vědy a umění

Fridrich Vilém I. (vládl 1713-40) „kaprál na trůně“ Osobnost? Založil pruskou vojenskou tradici Armáda – „jen“ 80 tisíc mužů, ale nejlepší výcvik v Evropě („prušácký dril“) 1717 zavedení povinné školní docházky – první země Evropy

Fridrich II. Veliký (vládl 1740-86) „Starý Fritz“ Osvícenská výchova, kontakty s Voltairem Vztah k otci? V 18 letech pokus o útěk do Anglie – uvězněn Král má být „prvním služebníkem státu“ Po nástupu na trůn řada osvícených reforem Sídlo - Sanssouci u Postupimi

Fridrich II. Veliký – zámek Sanssouci

Fridrich II. Veliký - vláda Učinil z Pruska novou evropskou velmoc REFORMY: Náboženská tolerance Zrušení tělesných trestů Merkantilismus, podpora výroby a obchodu VÝBOJE: Války proti Marii Terezii – zisk většiny Slezska Účast na dělení Polska – zisk dnešního záp. Polska

Doporučené zdroje Ulrich im Hof, Evropa a osvícenství, Praha 2001. Jeremy Black, Evropa osmnáctého století, Praha 2003. Hans Joachim Störig, Malé dějiny filosofie, Praha 2016. František Stellner, Fridrich II. Cesta Pruska k velmocenskému postavení, Praha 1998.