Seminář o stavebním spoření

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R16_Jednoduché úrokování TEMA: Matematika.
Roman Kozma Petra Voborníková Lucie Vomlelová. Obsah prezentace: 1. Stavební spoření – fáze spoření 2. Historie stavebního spoření 3. Stavební spoření.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Mgr. Renáta Davidová.  Hrací plocha je rozdělena do 2 sloupců, které představují různé kategorie otázek.  Každé otázce ve sloupci je přiřazeno bodové.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:RNDr. M. Knoblochová NÁZEV:VY_62_INOVACE_01A_14 Spotřebitelský úvěr, hypoteční.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Petr Kielar Seminář o stavebním spoření Část VI: Podmínka rovnováhy a SKLV.
Finanční matematika 5. (finanční gramotnost) Složené úrokování zkráceně.
Užití složeného úrokování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
1 Komentované prohlídky města Poskytovatel: Horácké muzeum a informační centrum Prohlídka města zahrnuje centrum Nového Města, dva historické sklepy a.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : Prosinec.
Umořování dluhu Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 13 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: říjen 2012 Ročník: 9. Vzdělávací.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Numerická gramotnost Ing. Barbora Chmelíková.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Seminář o stavebním spoření
BANKOVNICTVÍ.
Finanční gramotnost: Platební karty.
Autor: Pavel Maroušek Vedoucí: Ing. Martin Maršík, PhD.
Základy automatického řízení 1
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Složené úrokování Tematická oblast
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
IAS 17 Leasingy.
Kód vzdělávacího materiálu:
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché úrokování Tematická oblast
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
FINANČNÍ GRAMOTNOST Splátka nebo úvěr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Maďarská metoda Kirill Šustov Michal Bednář Stanislav Běloch
Vzdělávací oblast: MATEMATIKA A JEJÍ APLIKACE
Poměr v základním tvaru.
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
Kvadratické nerovnice
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Část XI: Stavební spoření očima klienta
Část X: Finanční řízení stavební spořitelny
1.
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
Poměr v základním tvaru.
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Matematika + opakování a upevňování učiva
Splátkový kalendář s využitím MS Excel
Seminář o stavebním spoření
Seminář o stavebním spoření
36 FINANČNÍ MATEMATIKA.
Seminář o stavebním spoření
Trh kapitálu (model mezičasové volby)
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Seminář o stavebním spoření Část V: Opakování vzorců finanční matematiky verze 6. 3. 2019

Budoucí hodnota pravidelných plateb j0 j1 j2 Pravidelná platba a Úrok za období Počáteční jistina j0 Počáteční jistina je nezáporná (spoření) nebo záporná (úvěr) Platby jsou konstantní a nezáporné.

Budoucí hodnota v EXCELu

Počet splátek v EXCELu

Výše splátek v EXCELu

Efektivní úrok Efektivní úroková sazba ie je roční úroková sazba, která dává při ročním úrokovém období stejnou budoucí hodnotu jako roční úroková sazba i při častějším připisování úroků. m je počet připsání úroků během roku

Budoucí a současná hodnota

Rozdíl mezi úročením v bance a budoucí hodnotou Jednorázový vklad: Budoucí hodnota roste exponenciálně (počet období nemusí být celé číslo), je to "hladká" křivka (má derivaci všude) V bance rostou vklady lineárně s časem -grafem je přímka, jejíž směrnice vzroste připsáním úroků V okamžiku připsání úroků (na konci období) je výsledek totožný.

Rozdíl mezi úročením v bance a budoucí hodnotou

IRR / RPSN Řešíme otázky typu: Při jaké úrokové sazbě naspořím při daných platbách stanovenou částku? Jakou sazbou je úročen úvěr, pokud jej splatím stanovenými splátkami za danou dobu? Obecně: víme kolik zaplatíme (investujeme, vložíme) i kolik obdržíme a chceme znát odpovídající úrokovou sazbu... ...a to při standardizovaném úročení (pro RPSN s roční kapitalizací)

IRR / RPSN 50 50 -55 -55 FV na konci PV na začátku Rovnice jsou ekvivalentní, druhou dostaneme z první násobením (1+p)-3 Porovnávám hodnotu peněžních toků přepočtenou pomocí PV nebo FV ke stejnému (libovolnému) okamžiku.

IRR / RPSN Obecný tvar (ai jsou čerpání, bi splátky) ekvivalentní alternativa (ci jsou čerpání i splátky, liší se znaménkem)

RPSN RPSN = Roční procentní sazba nákladů čas se počítá v letech v okamžiku prvního čerpání je čas=0 Ck jsou jednotlivá čerpání (výplaty) úvěru Dk jsou jednotlivé platby (splátky) klienta Synonyma: APR (Annual Percentage Rate), APRC (Annual Percentage Rate of Charge),

IRR v EXCELu Úroky Vklady, výběry Funkce IRR(Values, Guess) hledá úrokovou sazbu, při které je FV peněžních toků nulová. Český ekvivalent: MÍRA.VÝNOSNOSTI Peněžní toky (modře) jsou dány. Hledá se sazba která ovlivní úroky (červeně) tak, aby konečný zůstatek byl 0

Využití IRR Pro porovnání dvou nebo více úvěrů (spoření, investic) potřebujeme jediné číslo Příklad: co je lepší? úvěr se sazbou 3 % a poplatkem 10 Kč měsíčně úvěr se sazbou 2,5 % a poplatkem 20 Kč měsíčně

Využití IRR Vložím 100 Kč s úrokem 10 % bez poplatku po roce vyberu 110 Kč, IRR=10 % Vložím 100 Kč s úrokem 10 %, poplatek 5 Kč po roce vyberu 105 Kč, IRR=5 % Vložím 50 Kč s úrokem 10 % bez poplatku po roce vyberu 55 Kč, IRR=10 % Vložím 50 Kč s úrokem 10 %, poplatek 5 Kč po roce vyberu 50 Kč, IRR=0 %

IRR / RPSN RPSN / IRR zahrne do úrokové sazby různé poplatky / bonusy i odlišnosti při výpočtu úroků, takže dostaneme jediné reprezentativní číslo RPSN / IRR nám říká cenu peněz, což ale nemusí být nutné vhodné kriterium pro výběr úvěru / investice (např. RPSN selhává při odlišné době splatnosti)

Znepokojující příklad b) 110 Kč (RPSN=10,0 %) 100 Kč a) 101 Kč (RPSN=12,7 %) Půjčím si 100 Kč a mohu si zvolit dva způsoby splacení a) za měsíc splatím 101 Kč (RPSN = 12,7 %) b) za rok splatím 110 Kč (RPSN = 10 %) Po měsíci mám k dispozici 110 Kč. Co udělám? ad a) splatím úvěr a uložím 9 Kč na 11M za 2 %, na konci mám 9,17 Kč ad b) Uložím 110 Kč na 11M za 2 %, na konci mám 112,03 Kč, po splátce mi zbude 2,03 Kč

Jak tedy porovnat úvěry? Východisko: čistý příjem (po odečtení životních nákladů) je vyšší, než činí splátky úvěru Co nepoužiji na splátky, uložím Kriterium výhodnosti: kolik budu mít na účtu, až bude úvěr splacen

Definice příjem splátka a1 A1 a2 A2 a3 A3 a4 i – pořadové číslo období, i = 1, 2... n ai – disponibilní příjem v období i Ai - splátka úvěru v období i podobně Bi je splátka jiného úvěru p - úroková sazba za kterou je možno uložit zbývající peníze, r = 1 + p

Řešení Naspořená částka na konci n –tého období ZA = (a1 – A1) r n -1 + (a2 – A2) r n -2 +... + an – An ZB = (a1 – B1) r n -1 + (a2 – B2) r n -2 +... + an – Bn Zajímá mne, co je větší, udělám rozdíl ZA – ZB > 0 – A1 r n -1 – A2 r n -2 –... – An + B1 r n -1 +B2 r n -2 +... + Bn Vydělím r n -1 a dostanu – A1 – A2 /r –... – An /r n -1 + B1 +B2 /r +... + Bn /r n -1 ? -PV(Ai ) PV(Bi )

Výsledek Když mám různé úvěry, nejlevnější je ten, který má nejnižší současnou hodnotu splátek kde diskontuji úrokovou mírou, za kterou jsem schopen své disponibilní příjmy zhodnocovat. Pokud je zhodnocení vkladů blízké nule, stačí porovnat prostý součet splátek.

Shrnutí IRR a RPSN ukazují cenu peněz ("skutečnou" úrokovou míru), která není zkreslena poplatky či bonusy. Pro výběr úvěru (spoření) je RPSN (IRR) vhodné jen tehdy, mají-li oba porovnávané produkty stejné peněžní toky (tj. jsou-li stejné) Pro výběr nejvýhodnějšího úvěru (spoření) je nutno porovnat současnou nebo budoucí hodnotu peněžních toků.

Domácí úkol Úvěr ve výši 100 Kč je vyplacen 30. 6. 2018 Je splacen dvěma ročními splátkami ve výši 55 Kč (tj. první je provedena rok po vyplacení úvěru, druhá dva roky po vyplacení). Spočítejte RPSN bez použití kalkulátoru RPSN (dosaďte do rovnice). Způsob výpočtu okomentujte, při výpočtu nepoužívejte funkci MÍRA.VÝNOSNOSTI (IRR), můžete ji však použít pro kontrolu. Řešení pošlete nejpozději 24 hodin před začátkem dalšího semináře na petr@kielar.cz (Posílejte foto/scan ručně psaného textu (čitelně!), dokument ve Wordu / OpenOffice apod.)