Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rozpočet a druhy rozpočtu (prezentace) Autor: Mgr. Helena Foldinová Název a číslo materiálu: VY_62_INOVACE_03/II.SADA Anotace: Prezentace je určena pro žáky 9. ročníku, žáci se seznamují, jaký význam má rozpočet pro dobré hospodaření Období: leden – květen 2012
Rozpočet = jedním z užitečných nástrojů dobrého hospodaření s penězi umožňuje porovnávat předpokládané příjmy (zdroje) s předpokládanými výdaji (potřeby), a tak se rozhodnout o účelném využití peněz
Úkol č. 1: Co je základním zdrojem. příjmů dospělého. člověka Úkol č. 1: Co je základním zdrojem příjmů dospělého člověka? Na co jdou obvykle jeho výdaje?
Úkol č. 2: Zamysli se, co znamenají. vedlejší příjmy nebo Úkol č. 2: Zamysli se, co znamenají vedlejší příjmy nebo doplňkové příjmy, které také mohou mít rodiny.
Druhy rozpočtu rodinný podnikový obecní krajský státní
Úkol č. 3: Které z těchto druhů bys. zařadil do soustavy tzv Úkol č. 3: Které z těchto druhů bys zařadil do soustavy tzv. veřejných rozpočtů?
Zdroje veřejných rozpočtů Příjmy pocházejí: daně → na účet finančních úřadů pojistné na veřejné zdravotní pojištění → do rozpočtů zdravotních pojišťoven pojistné na sociální zabezpečení → na účet České správy sociálního zabezpečení
Úkol č. 4: Co všechno se platí. z peněz (pojistné na Úkol č. 4: Co všechno se platí z peněz (pojistné na sociální zabezpečení)? dávky důchodového pojištění dávky nemocenského pojištění dávky v nezaměstnanosti
Úkol č. 5: Kdy vzniká na rozpočtu. PŘEBYTEK a kdy Úkol č. 5: Kdy vzniká na rozpočtu PŘEBYTEK a kdy SCHODEK neboli DEFICIT?
Úkol č. 6: Co znamená „utahování opasků“?
Použité zdroje: Skořepa, M. – Skořepová E. Finanční a ekonomická gramotnost I. vyd. Praha:Scientia, 2008. ISBN 978-80-86960-40-1 HORSKÁ, V. a kol. – Občanská výchova pro 6. a 7. ročník základní školy I. Vyd. Praha: Fortuna, 1997. ISBN 80-7168-383-3 obrázky galerie www.office.com