Zvukové jevy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zvukové jevy-akustika
Advertisements

Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Zvukové jevy (Učebnice strana 166) Svět je plný zvuků. Některé jsou pro nás příjemné, jako třeba hudba, ale některé naopak jsou nám nepříjemné, jako jsou.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Fyziologické vlastnosti lidského sluchu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se.
Příklad 2 Vypočítej chybějící hodnoty Příklad 4 Reproduktor na koncertu rockové skupiny má akustický výkon 15 W. Jakou hladinu akustické intenzity.
V ÝŠKA TÓNU, REZONANCE Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Z DROJ A ŠÍŘENÍ ZVUKU Ing. Jan Havel Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Mechanické kmitání Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
INFRAZVUK Martin Soukup septima. Infrazvuk je zvuk o tak nízkém kmitočtu, že ho lidské ucho není schopné zaznamenat Přesná hranice mezi slyšitelným zvukem.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Světelné jevy. Světelný zdroj je těleso, ve kterém světlo vzniká a vysílá ho do okolí.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Fyzika – akustika. Klikne-li vyučující na jednotlivé listy prezentace, objeví se otázky a zároveň se spustí časový limit 60 sekund. Po uplynutí časového.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Tuhost pružiny.
ŠÍŘENÍ TEPLA. a) VEDENÍM = dotykem těles (teplo se přenáší přes atomy). Nastává mezi dvěma dotýkajícími se tělesy nebo částmi téhož tělesa, které mají.
Akustika Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Technické prostředky v požární ochraně
Elektrické vodiče a izolanty
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
VY_32_INOVACE_ Snímače hladiny
zpracovaný v rámci projektu
Vlastnosti zvuku - test z teorie
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VLASTNOSTI ZVUKU.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
VY_32_INOVACE_103_Fyzika_zvuk_II
KMITAVÝ POHYB Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_32.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_32_INOVACE_102_Fyzika_zvuk_I
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
Elektromagnetická slučitelnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_
Název školy Základní škola, Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Pohyb tělesa rychlost, dráha, čas.
Analogové měřící přístroje
Kmity, vlny, akustika Část II - Akustika Pavel Kratochvíl
Akustika Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Zvukové jevy.
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
CO JE A JAK VZNIKÁ ZVUK ?.
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
ZVUK.
Vzájemné silové působení těles
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_10 Zvukové jevy –opakování B
VLASTNOSTI KAPALIN
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Mechanické kmitání a vlnění
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Název školy:. ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:. Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Mechanické kmitání a vlnění
2. Centrální gravitační pole
Transkript prezentace:

Zvukové jevy

ZVUKOVÝ ROZRUCH Pro šíření a příjem zvuku musíme splnit tyto podmínky: zdroj zvuku Prostředí, ve kterém se zvuk šíří Přijímač zvuku (ucho)

!!Zdrojem zvuku je chvějící se těleso!! výchylka Síla pružnosti F Deformační síla Zředěný vzduch Zhuštěný vzduch

Jestliže těleso kmitá nepravidelným chvěním vzniká hluk. Pravidelným kmitáním tělesa vzniká tón.

Šíření zvukového rozruchu prostředím Zvukový rozruch se šíří pružnými látkami pevnými, kapalnými i plynnými. Zvuk se nemůže šířit ve vakuu, potřebuje vždy látkové prostředí. Při teplotě vzduchu 0°C je rychlost zvuku asi 332m/s. S rostoucí teplotou stoupá i rychlost zvuku. Při 20°C je rychlost zvuku ve vzduchu 340m/s V jiných prostředích se zvuk šíří jinou rychlostí: Voda = 1460m/s Ocel = 5000m/s Světlo se šíří rychlostí 300 000 000 m/s

VÝPOČET RYCHLOSTI ZVUKU vz – rychlost zvuku s – dráha, vzdálenost t - čas

TÓN, VÝŠKA TÓNU Počet pravidelných změn za jednu sekundu určuje frekvence (kmitočet) f T – je doba, za kterou se děj opakuje - PERIODA Hz – jednotka Hertz Frekvence určuje výšku tónu, který zachytíme sluchem (komorní A má frekvenci 440Hz)

Ucho jako přijímač zvuku Obr. 172/3.9 Lidské ucho vnímá zvuk od frekvence 16Hz (dolní hranice slyšitelnosti) až 20kHz (horní hranice slyšitelnosti) Tóny, které mají frekvenci nižší než 16 Hz, řadíme mezi infrazvuk. Tón, které mají vyšší frekvenci než 20 000Hz řadíme mezi ultrazvuk Ultrazvuk se používá např. v lékařství, technice atd. () Infrazvuk používají k dorozumívání např. velryby

Ladička Ladička obr. 174/3.11 Ladička je zařízení, které vydává tón o určité frekvenci.

Rezonance U akustických nástrojů se používají tzv. rezonanční skříňky – zvuk se uvnitř zesiluje (např. kytara)

Odraz zvuku Při setkání zvuku s překážkou dochází k částečnému pohlcení zvuku a částečnému odrazu zvuku. Obr. 176/3.14 Odrazem zvuku na pevné překážce je způsobena ozvěna. Odrazu zvuku se využívá např. v přednáškových sálech, koncertních síních. Lodní sonary používají též ultrazvuk pro určování vzdálenosti a pohybu těles. Obr. 177/3.16

OCHRANA PŘED NADMĚRNÝM HLUKEM Pro srovnání hlasitosti zvuku se používá fyzikální veličina hladina zvuku. Její jednotkou je bel [B] - užívá se však její desetina – decibel [dB] Počátkem stupnice je 0 dB Tab. 178/3.1 Při hladině zvuku vyšší než 80 dB je ohrožen sluch. Látky, které pohlcují zvuk jsou např. textil, molitan …