Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a odborné vzdělávání
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 3.2 Podporovat kvalitní výuku a učitele jako její klíčový předpoklad 3.2.5 Srozumitelněji popsat cíle vzdělávání 3.2.6 Modernizovat systém hodnocení na úrovni dítěte, žáka, studenta Jasněji vymezit očekávané cíle vzdělávání jako referenční body pro sledování pokroku v učení srozumitelné pro žáky a studenty, rodiče, zaměstnavatele i veřejnost; neomezovat na znalosti… Rozvíjet evaluační nástroje k monitoringu všech aspektů žákova výkonu (tedy i jiných než vědomostních)… s ukázkami vyhodnocených žákovských prací
Možnosti zkvalitnění fungování KD orientace na žáka orientace na výsledky učení a jejich hodnocení nejde o cíle vzdělávání definované pro učitele (tj. k čemu má učitel žáky vést), ale o výsledky učení definované pro žáky (tj. co má žák prokázat, že umí a jak to bude hodnoceno)
Možnosti zkvalitnění fungování KD systematická podpora škol při tvorbě ŠVP formou nabídky modelových osnov pro ŠVP; jasně odlišit jednotlivé části KD dle jejich určení – tzn. část normativní a část ilustrační příp. odlišit určení jednotlivých částí cílovým skupinám (např. pokyny pro tvorbu ŠVP určeny pouze pro školy a učitele). dvoustupňová tvorba KD srozumitelnost, přehlednost (jasná struktura) RVP pro učitele, popř. pro rodiče a žáky
Soustava kurikulárních dokumentů Úrovně EQF Stupně vzdělání RVP pro stupně vzdělání vymezuje očekávané výsledky učení naplňující všeobecné vzdělávání RVP pro obory vzdělání SŠ vymezuje očekávané výsledky učení naplňující všeobecné vzdělání rozšiřující, resp. aplikační, resp. průpravné a základní odborné vzdělání NSK- PK/ÚPK - kvalifikační a hodnoticí standardy pro výstupní kvalifikace vymezují očekávané výsledky učení naplňující specifické odborné vzdělání směřující ke konkrétní kvalifikaci NSK Doporučené metodické kurikulární dokumenty předškolní Ve vazbě na očekávané výsledky učení vymezené v RVP doporučují způsoby jejich ověřování a hodnocení a učební činnosti žáků, které zpravidla vedou k jejich dosažení 1 Základy vzdělání primární 1.- 3. ročník 4. - 5. ročník Základní vzdělání nižší sekundární 6. - 7. ročník 2 8. - 9. ročník Střední vzdělání s VL E střední vzdělání s VL 2leté Šití prádla 3 E střední vzdělání s VL 3leté strojírenství Strojírenské práce H střední vzdělání s VL 3leté Obráběč kovů 4 Střední vzdělání s MZk L0 střední vzdělání s MZ a OV 4leté Seřizovač M střední vzdělání s MZ 4leté odborné Zabezpečovací systémy K střední vzdělání s MZ 4leté všeobecné gymnázium
Národní program vzdělávání společná východiska učit se být autonomní osobnost učit se pracovat a jednat tvořivý inovátor učit se poznávat úspěšně se učící žák učit se žít s ostatními odpovědný občan
Rámec pro revize RVP VV
Nové pojetí KD očekávané výsledky učení způsoby ověřování ověřování učitelem standardizované testování portfolio prací doporučené učební činnosti ukázky prací žáků obecné cíle vzdělávání
RVP Ilustrační část Nové pojetí KD Deklarativní část Normativní část Obecné cíle, k čemu směřujeme RVP Normativní část Očekávané výsledky učení = vzdělávací standard na národní úrovni Ilustrační část Příklady vhodných učebních činností žáků Doporučené způsoby ověřování výsledků učení žáků, způsoby jejich hodnocení
Cíle revize RVP SOV Lepší základy pro celoživotní učení Snížení počtu oborů vzdělání aby: byla umožněna žákům postupná profesní volba a odsunuta brzká specializace; byl posílen společný základ v oborech středního vzdělání Usnadnění přechodu na trh práce propojení RVP s NSK, příp. jinými kvalifikačními soustavami podpora spolupráce se zaměstnavateli
Cíle revize RVP SOV Prostupnost a flexibilita organizačního uspořádání vzdělávacích programů Vertikální i horizontální prostupnost bez slepých uliček, žák může kdykoliv navázat na přerušené vzdělávání a pokračovat k získání vyššího stupně včetně uznání předchozího učení Flexibilní organizace výuky ve formě modularizace a kreditního systému Flexibilní reakce na měnící se potřeby trhu práce
Propojení RVP/ŠVP s profesními kvalifikacemi NSK PK PK PK (Ú)PK Maturitní zkouška Kategorie L0, M (Ú)PK PK PK PK Výuční list Kategorie H Závěrečná zkouška Kategorie E (Ú)PK PK PK PK
Kvalifikační pyramida NSK (Úplné) profesní kvalifikace ŠVP RVP pro obor vzdělání SŠ Užší odborný základ Širší odborný základ Všeobecné vzdělání průpravného charakteru RVP pro stupeň vzdělání Všeobecné vzdělání „pro všechny“ 9 oblastí všeobecného vzdělání + klíčové kompetence
RVP a podpůrné systémy RVP podmínky a prostředí škol vzdělávání a profesní rozvoj učitelů ŠVP standardizované hodnocení RVP
děkuji