PEDOSFÉRA = půda na Zemi

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Závěrečné opakování pedosféra a biosféra materiál pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami autor: Tereza Kamenická.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Přírodověda – 5. ročník, Půda
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Prezentace – výklad učiva
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E – Př4 – potravní vazby
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Pedosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
AUTOR: Mgr. Šárka Jandová NÁZEV: VY_32_INOVACE_6C_01
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V. , Mnichovická 62
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Základní škola Lednice Břeclavská 510
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PŮDY – 2.ČÁST Název : VY_32_inovace_05- PŘ – PŮDY -2.ČÁST
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY ČESKÉ REPUBLIKY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Atmosféra Země.
Pedosféra = půda na Zemi
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
PŮDA Přírodověda 5.tř. Mgr. Renata Šimková.
Usazené horniny = sedimenty
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
HORNINY Rastislav Švec.
Škola: ZŠ Hýskov, Školní 112, Hýskov
Pedologie = půdoznalství
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Půdy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

PEDOSFÉRA = půda na Zemi nejsvrchnější část zemské kůry vznikla zvětráváním matečné horniny a působením půdních organizmů matečná hornina - ovlivňuje vlastnosti půdy (barvu, zrnitost, schopnost zadržovat vodu, přijímat vzduch) úrodnost - závisí na množství vody, vzduchu a živin v půdě

Půdu tvoří: humus = svrchní, nejúrodnější, tmavá část (= odumřelá těla rostlin a živočichů) půdní voda (dešťová, podzemní) s rozpuštěnými látkami půdní vzduch (N2, O2, CO2, vodní pára + látky vznikající rozkladem organických látek - amoniak, sulfan (=sirovodík), methan) „hlína“ – jíl, prach, písek, kamínky (úlomky matečné horniny) organismy (bakterie, houby, rostliny, živočichové)

VIZ VÁŠ VLASTNÍ ZÁPIS Z UČEBNICE a odpovědi na otázky :-) Na půdu má vliv: PODNEBÍ (teplota, množství srážek) 2. TERÉN 3. PODZEMNÍ VODA 4. ČAS 5. ORGANISMY VIZ VÁŠ VLASTNÍ ZÁPIS Z UČEBNICE a odpovědi na otázky :-)

6. ČLOVĚK - poškození půdy hluboká orba, orba po svahu nadměrné hnojení umělými hnojivy kácení stromů nadměrná pastva - DESERTIFIKACE (= vznik pouští) - video, které jste zhlédli setí a výsadba rostlin, stromů v širokých řádcích, řadách = eroze půdy (př. kukuřice) těžba nerostných surovin znečištění + kyselé deště výstavba (tovární komplexy, nákupní centra, komunikace, sídla, ...) solární panely ukládání nebezpečných odpadů, skládky - REKULTIVACE = obnova krajiny (např. po těžbě nerostných surovin, těžbě dřeva, haváriích, .... - přeměna vytěžených ploch na pole a lesy, umělá jezera, vybudování rekreačního zázemí (parky, golfová hřiště, ...))

VLASTNOSTI PŮDY A) FYZIKÁLNÍ - STRUKTURA - seskupení půdních částic do hrudek (stmelení pomocí humusu, uhličitanu vápenatého) - vznik pórů (vyplněny vodou a vzduchem) B) CHEMICKÉ - REAKCE PŮDNÍHO ROZTOKU - kyselá (pH < 7) - neutrální (pH = 7) - zásaditá (pH > 7)

PŮDNÍ DRUHY = podle velikosti zrn půdních částic PÍSČITÉ – málo humusu (málo úrodné) - špatně zadržují vodu - rychle vysychají - snadno obdělatelné 2. HLINITÉ – vhodné pro zemědělství - dostatek humusu - v nižších nadmořských výškách 3. JÍLOVITÉ – nevhodné pro zemědělství - málo humusu - nepropouští vodu, vysychají PŘECHODNÉ DRUHY - písčito-hlinité, hlinito-písčité - hlinito-jílovité, jílovito-hlinité

PŮDNÍ PROFIL - svislý řez půdou až na matečnou horninu - dělí se na vrstvy = PŮDNÍ HORIZONTY → podle uspořádání půdních částic, půdní reakce, obsahu živin, ... rozlišujeme PŮDNÍ TYPY: ČERNOZEMĚ - hodně humusu - nejúrodnější (pšenice, zelenina, cukrovka) - na spraších do 400 m nad mořem - reakce neutrální až slabě zásaditá 2. HNĚDÉ PŮDY - dostatek humusu - úrodné - reakce neutrální až zásaditá - nevyskytují se v horských oblastech

4. RENDZINY - na vápencích, dolomitech - často v krasových oblastech - málo humusu 5. PODZOLOVÉ PŮDY - ve výškách 400 - 1500 m n. m. - na kyselých horninách - málo humusu (hodně srážek, eroze) - málo úrodné 6. NIVNÍ PŮDY - mladé půdy - většinou v okolí řek - často zamokřené - louky, pastviny - po odvodnění úrodné - pěstování zeleniny