Capacity building to boost usage of PPI in Central Europe Regionální seminář: Zadávání veřejných zakázek za pomoci chytrých PPI nástrojů Capacity building to boost usage of PPI in Central Europe PPI2Innovate – Ing. Martin Januška, Ph.D.
Inovace Podle Oslo manuálu OECD (2005) a strategie The Innovation Imperative (2015) lze inovaci definovat jako implementaci nového nebo výrazně vylepšeného produktu nebo procesu, novou marketingovou metodu, novou organizační metodu obchodní praxe, organizace práce nebo externích vztahů. Jako taková se inovace objevuje v jakémkoli sektoru ekonomiky včetně vládních služeb. Inovace - zabývá se identifikací nových technologií, které mají potenciál řešit aktuální společenské výzvy. PPI - řešení, které již v malém rozsahu na trhu existuje PCP - řešení, které se na trhu ještě vůbec nenachází a musí se navrhnout od úplného začátku – výzkum a vývoj
Rozdíl mezi pcp a ppi Veřejná zakázka, kde veřejní zadavatelé vystupují v roli prvního zákazníka inovativního zboží/ služeb, které je blízko k zavedení na trh nebo je již na trhu v malém komerčním rozsahu dostupné, a to včetně řešení založených na existujících technologiích použitých inovativním způsobem.
Představení projektu Cílem projektu je vytvoření chytrých nástrojů pro zadávání veřejných zakázek metodikou PPI se zaměřením na oblasti: ICT Energy Health Vytvoření inovační sítě Pilotní akce Tréningy Regionální a národní akční plány Detailní info k dispozici na: http://www.interreg-central.eu/Content.Node/PPI2Innovate.html
10 partnerů ze šesti zemí Chorvatsko Česká republika Maďarsko Polsko Croatian Agency for SMEs, Innovations and Investments Česká republika DEX Innovation Centre Maďarsko Somogy County Government Central Transdanubian Regional Innovation Agency Nonprofit Ltd. Polsko Municipality of Lublin Rzeszow Regional Development Agency Slovinsko Ministry of Public Administration ICT Technology Network Institute Itálie Piemonte Region University of Turin
Hlavní kroky zadávaní zakázek na inovativní řešení (PPI) 1. Předběžné aktivity Rámec politiky inovativních veřejných zakázek Určení týmu projektového managementu Stanovení hranic 2. Identifikace a vyhodnocení potřeb Identifikace potřeb Popis potřeb Vypracovaní analýzy nákladů a přínosů 3. Tržní konzultace 4. Vypracovaní zadávací dokumentace a přidělení zakázky Identifikace organizačních modelů a strategií veřejné zakázky Vypracovaní zadávací dokumentace Zadávací řízení 5. Uskutečnění smlouvy a posmluvní otázky
Hlavní kroky zadávaní zakázek na inovativní řešení (PPI)
Proč používat národně přizpůsobené PPI2Innovate nástroje? Zlepšená kvalita a / nebo efektivita veřejných služeb skrz „chytré“ využívání peněz daňových poplatníků Veřejní zadavatelé, kteří zastávají roli prvních kupujících, mohou signalizovat přijetí inovačních řešení na trhu, a tím povzbudit i další subjekty ke koupi inovativních řešení a zakázek Veřejní zadavatelé mohou identifikovat (navrhnout řešení) pro své nenaplněné potřeby, předložit je novým dodavatelům a poskytovatelům služeb a dosáhnout tak inovativního úsporného řešení, jak pro krátké období, tak i pro dlouhodobý efekt do budoucna Dodavatelé mohou získat kontakt s cennými klienty z veřejného sektoru, získat příležitost pro uplatnění výsledků z výzkumu, komercializovat své nápady a zároveň mají možnost obeznámit se s výzvami a prioritami veřejného sektoru
Národně přizpůsobené PPI2Innovate nástroje Vzniklo 18 nástrojů přizpůsobených národním podmínkám a legislativě Tři nástroje v jazyce každé partnerské země České verze k dispozici na adrese: ICT http://www.interreg-central.eu/Content.Node/PPI2Innovate/PPI2Innovate-chytre-IKT.pdf Energie http://www.interreg-central.eu/Content.Node/PPI2Innovate/PPI2Innovate-chytra-energie.pdf Zdraví http://www.interreg-central.eu/Content.Node/PPI2Innovate/PPI2Innovate-chytre-zdravi.pdf
Chytrý PPI2Innovate nástroj pro ZDRAVÍ Snaha o zlepšení kvality zdravotní péče a hledání potenciálních úspor.
Chytrý PPI2Innovate nástroj pro IKT Velmi rychle se rozvíjející trh, kde veřejný sektor musí být schopen dostatečně rychle reagovat. Nutnost sledovat aktuální trendy v IKT.
Chytrý PPI2Innovate nástroj pro ENERGII Potřeba reagovat na snahu o zajištění udržitelnosti spotřeby energie.
Obsah chytrých nástrojů 1 TEORETICKÉ POZADÍ 1.1 Veřejné zakázky jako hybná síla pro inovace 1.2 Přístup k inovativním veřejným zakázkám: PCP (Veřejné zakázky v předobchodní fázi) a PPI (Veřejné zakázky na inovativní řešení) 1.2.1 Veřejné zakázky v předobchodní fázi (PCP) 1.2.2 Veřejné zakázky na inovativní řešení (PPI) 1.3 Kontext politiky EU 1.3.1 Kontext politiky EU v oblasti IKT 1.4 Hlavní překážky PPI 1.4.1 Hlavní překážky PPI v oblasti IKT 1.5 Cíl této příručky
Obsah chytrých nástrojů 2 PRAKTICKÝ PŘÍSTUP 2.1 Obecné poznámky 2.2 Předběžné aktivity 2.2.1 Rámec politiky inovativních veřejných zakázek 2.2.2 Určení týmu projektového managementu 2.2.3 Stanovení hranic 2.3 Identifikace a vyhodnocení potřeb 2.3.1 Identifikace potřeb 2.3.2 Popis potřeb 2.4 Předběžná tržní konzultace a uveřejnění předběžného oznámení 2.4.1 Vlastnosti předběžné tržní konzultace a uveřejnění předběžného oznámení specifické pro IKT
Odkazy na praktické dokumenty Pro seznámení se s řízením o inovačním partnerství je možné využít Metodiku pro využití řízení o inovačním partnerství, vytvořenou Magistrátem hl. m. Prahy dostupnou na http://penizeproprahu.cz/wpcontent/uploads/2017/06/MHMP_Metodika-IP_final.pdf Rozsáhlé školení pro zadavatele veřejných zakázek respektující legislativu ČR je dostupné na Portálu o veřejných zakázkách Ministerstva pro místní rozvoj na adrese http://www.portal-vz.cz/cs/Informacni-systemy-a-elektronicke-vzdelavani/Vzdelavani/Archiv/Skoleni-ZZVZ Jakýkoliv PPI projekt musí odpovídat legislativním podmínkám ČR a je tedy vhodné, aby se realizátoři podprobně seznámili se zmíněným školením.
Obsah chytrých nástrojů 2 PRAKTICKÝ PŘÍSTUP 2.5 Strategie zadávání veřejných zakázek při nákupu inovativních řešení: realizace zadávacího řízení 2.5.1 Identifikace modelu organizace (KDO BUDE NAKUPOVAT) a následná strategie veřejné zakázky (JAK NAKUPOVAT) 2.5.2 Vypracování zadávací dokumentace 2.5.3 Vyhodnocení nabídek a přidělení zakázky 2.5.4 Vlastnosti vyhodnocování nabídek a přidělení zakázky specifické pro IKT 2.6 Provedení zakázky a otázky jejího plnění 2.6.1 Provedení zakázky na IKT a otázky jejího plnění
Odkazy na legislativu ZAMĚŘENÍ: UVEŘEJNĚNÍ PŘEDBĚŽNÉHO OZNÁMENÍ Uveřejnění předběžného oznámení není povinné (článek 48 směrnice Evropské unie č. 24/2014) a stejným způsobem je na něj nahlíženo i v národní legislativě o veřejných zakázkách (článek 246 zákona o veřejných zakázkách č. 120/2016). Existují dvě výhody, které by měly být brány v potaz: - uveřejnění předběžného oznámení snižuje časové limity na podání nabídek v dalších fázích procesu PPI, - možnost posouzení zájmů relevantních zúčastněných stran, které jsou součástí procesu PPI veřejných zadavatelů.
Obsah chytrých nástrojů 3 ŘÍZENÍ RIZIK 3.1 Identifikace rizik 3.2 Vyhodnocení rizik 3.3 Řízení rizik 3.4 Povaha rizik v každém kroku tendru 3.4.1 Vyhodnocení potřeb 3.4.2 Plánování a organizace 3.4.3 Dialog s trhem 3.4.4 Implementace strategie zadávání veřejné zakázky a zadávací řízení 3.4.5 Následná evaluace 3.5 Rizika specifická pro oblast IKT
Konkrétní příklady Příklad z ČR v oblasti IKT: Projekt ELZA - ELEKTRONICKÉ ZPRACOVÁNÍ ARCHIVÁLIÍ (https://www.tacr.cz/index.php/cz/elza.html) Technologická agentura ČR vyhlásila dne 27. 2. 2014 veřejnou zakázku na Řešení výzkumné potřeby Ministerstva vnitra České republiky. Cílem veřejné zakázky je vytvoření volně dostupného software pro popis archiválií, který bude určen všem archivům a dalším tzv. paměťovým institucím v ČR. Veřejná zakázka byla poprvé v ČR vyhlášena metodou PCP (zadávání veřejných zakázek v předobchodní fázi, anglicky „precommercial procurement“).
Děkuji za pozornost Dotazy?