Konference dopravní infrastruktura JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

stlačený zemní plyn vs. nafta
Nová zelená úsporám 2013 možnosti využití výrobků f. DAFE-PLAST.
TZ 21 – navrhování otopných soustav
Vysoké učení technické v BrněFakulta stavebníANALÝZA VLHKOSTNÍCH PROCESŮ OBALOVÝCH KONSTRUKCÍ ANALÝZA VLHKOSTNÍCH PROCESŮ OBALOVÝCH KONSTRUKCÍ Ing. Ondřej.
Tepelné čerpadlo 3.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
STAVEBNĚ – TECHNICKÝ AUDIT
Zážehový motor 1,4 l / 92 kW TSI
ALTERNATIVNÍ PALIVA ČESKÁ ASOCIACE PETROLEJÁŘSKÉHO PRUMYSLU A OBCHODU Pracovní skupina pro bezpečnost petrolejářského průmyslu a obchodu.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
FAKULTA TECHNOLOGIE OCHRANY PROSTŘEDÍ Ústav plynárenství, koksochemie a ochrany ovzduší Emisní charakteristiky vodíku se zemním plynem SEMESTRÁLNÍ PROJEKT.
zdroj: zpracovala: Ema Conevová, VI.B
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
JAK NEJLÉPE IZOLOVAT DŮM
Inovace systémů vytápění Možnosti úspor při vytápění a přípravě teplé vody TRONIC CONTROL® s.r.o. Ing. Vít Mráz.
PROPAN - BUTAN CH3 – CH2 – CH3 CH3 – CH2 – CH2 – CH3.
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Adsorpční sušení zemního plynu za zvýšeného tlaku
Podpora dopravních společností provozující CNG autobusy Svaz dopravy – sekce silniční dopravy, SOR Libchavy Lubomír Kolman, Project Manager RWE.
Úspory energie a regenerace
Přetlak, podtlak, vakuum
Projekt: UČÍME SE V PROSTORU Oblast: Stavebnictví
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
NBU2 LS2015 / BYDLENÍ Petr LÉDL KATEDRA ARCHITEKTURY BYTOVÝ DŮM
Možnost kombinace dotací s EPC v rámci OPŽP
Hydráty methanu příslib nebo hrozba?. Hydráty methanu 1. Úvod 2. Vlastnosti 3. Výskyt a původ 4. Energetické využití methanu 5. Skleníkový efekt a hydráty.
Název přednášky Společnost Funkce, mail, případně další vhodné informace Zemní plyn - CNG a LNG - v nákladní dopravě E.ON Energie, a.s. – Jiří Šimek, Michal.
Informace o spalovacích pecích k likvidaci kadáverů MVDr. Marek Žižlavský, Ph.D. SEVARON.
Legislativa v dopravě na LNG pro Evropu a ČR Václav Chrz, Chart Ferox, a.s. Výstava Czechbus Kulatý stůl „LNG v dopravě“ Praha – výstaviště,
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
DOPRAVNÍ PROSTŘEDKY – POHON CNG Z POHLEDU VÝROBCE Josef Jeleček TEDOM.
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
Obchodník s elektřinou a plynem Partner pro bydlení a podnikatelské prostory Dr. Tomáš Křížek Ekonomický ředitel.
Vodíkové aktivity Linde Gas
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
PRAVIDELNÉ TECHNICKÉ PROHLÍDKY SILNIČNÍCH VOZIDEL.
Asociace dodavatelů montovaných domů Dokument národní kvality pro dřevostavby Zasedání odborné sekce Rady kvality ČR "Kvalita v průmyslu a stavebnictví",
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Regionální operační program regionu soudržnosti Střední Morava Seminář pro žadatele Výzva č. 32/ Fyzická revitalizace území 22. ledna 2013 Olomouc.
1 / 21 Metody pro odstranění zápachu v lokalitách vyústění tlakové kanalizace Ing. Stanislav Malaník, Ph.D.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR OČEKÁVANÉ EFEKTY PODPORY BYTOVÝCH.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR INTEGROVANÝ REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Požární ochrana 2015 BJ13 - Speciální izolace
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Snídaně starostů , Jedlí
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
3. kolo Programu rozvoje venkova 2014 – 2020
Management projektu Fakulta sportovních studií MU Brno 2013 Ing
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.16_PALIVA Název: Paliva.
Nový zákon o ochraně ovzduší
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
Operační program životní prostředí
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
ZDRAVOTNÍ RIZIKO PŘI UŽÍVÁNÍ PLASTOVÝCH OKEN V DOMECH PRO SENIORY
Vývoj CNG v České republice
Oddělení politiky a strategií ŽP Podpora MŽP v oblasti čisté mobility SUMP – Olomouc Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií.
Paliva Benešová Markéta 2015/16.
VLIV KANALIZACE NA ČIŠTĚNÍ ODPADNÍCH VOD
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních, středních školách CZ.1.07/1.1.07/ CZ.1.07/1.1.07/
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Tepelné motory - proudové a raketové motory
Konference Vodní cesty pro 21. století JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D.
Transkript prezentace:

Konference dopravní infrastruktura JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D. Využití LNG v dopravě Konference dopravní infrastruktura 15.5.2019 JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D. Zdroj obrázku: Shell LNG Outlook 2019

Shell LNG Outlook 2019 MTPA = Metric tonnes per annum V roce 2018 bylo v EU 155 tankovacích stanic na LNG Očekává se 280.000 kamionů na LNG v Evropě v roce 2030 Zdroj grafů: Shell LNG Outlook 2019 https://www.shell.com/energy-and-innovation/natural-gas/liquefied-natural-gas-lng/lng-outlook-2019.html?utm_source=linkedin&utm_medium=social-image&utm_campaign=shell_lng_outlook_2019&utm_content=image_link_post_lng_outlook_02_china_air_250219&cid=Social:LINKEDIN_COMPANY:Shell+LNG+Outlook+2019_Feb-Mar2019:2158357633:LINKEDIN:Shell&linkId=64029378

Shell LNG Outlook 2019 BCMA = billion cubic meters per annum MTPA = Metric tonnes per annum Zdroj grafů: Shell LNG Outlook 2019 https://www.shell.com/energy-and-innovation/natural-gas/liquefied-natural-gas-lng/lng-outlook-2019.html?utm_source=linkedin&utm_medium=social-image&utm_campaign=shell_lng_outlook_2019&utm_content=image_link_post_lng_outlook_02_china_air_250219&cid=Social:LINKEDIN_COMPANY:Shell+LNG+Outlook+2019_Feb-Mar2019:2158357633:LINKEDIN:Shell&linkId=64029378

LNG fyzikální vlastnosti LNG zaujímá 600 krát menší objem v porovnání s plynným zemním plynem. Hustota zkapalněného zemního plynu je přibližně 400 kg/m3. Zemní plyn je v kapalné podobě udržován při teplotě mínus 162 °C. Spalování zemního plynu vzhledem ke složení metanové molekuly produkuje nejmenší množství CO2 na jednotku uvolněné energie ze všech fosilních paliv. Zemní plyn je nekorozivní, netoxický, neagresivní, bezbarvý, bez zápachu s výhřevností 50 MJ/kg. Oktanové číslo pro spalovací motory 120 – 130.

LNG vs. NG + 600 x menší objem LNG v porovnání s NG  menší objemy zásobníků; ve zkapalněné podobě můžeme LNG uchovávat při atmosférickém tlaku  jednoduchá konstrukce zásobníků; + LNG je nositelem „chladu“  může při odpařování větších výkonů posloužit současně jako chladivo; + ve srovnání s nádržemi na CNG  vycházejí LNG nádrže: lehčí, menší, ale s většími nároky na tepelnou izolaci a technické provedení odolávající velkým výkyvům teploty. - Zkapalnění je energeticky značně náročné  zvyšuje cenu. LNG přepravované do terminálů v kapalné podobě je energeticky výhodné distribuovat v kapalné podobě dále; - nízká skladovací teplota  nutné užívat dobře izolovaných zásobníků; - dochází ke kontinuálnímu odparu  vhodné pro aplikace s pravidelným odběrem NG.

Skladování LNG Zásobníky LNG jsou primárně válcové velkoobjemové nádoby skladující LNG při atmosférickém tlaku nebo mírném přetlaku, čemuž odpovídá teplota varu LNG -162°C. LNG zásobníky jsou jednoduché konstrukce s kvalitní tepelnou izolací tvořící vnější plášť zásobníku. Tepelná izolace omezuje tepelný tok z okolního prostředí do zásobníku. Tepelný tok není možno zastavit zcela a jisté množství tepelné energie ustáleně vstupuje z okolí do zásobníku. Tento nežádoucí tepelný tok způsobuje var jistého množství LNG. V průběhu varu je tepelná energie spotřebována na změnu skupenství, čímž je zajištěno udržení nízké teploty obsahu LNG v zásobníku. Odpařený plyn musí být odveden ze zásobníku, aby nedocházelo ke zvyšování vnitřního tlaku. Odpařený plyn je s výhodou využíván jako plynný NG pro další využití. Pokud není využití odpařeného plynu možné nebo technicky proveditelné, může docházet k jeho únikům ze zásobních nádrží do atmosféry. Množství odpařeného plynu odpovídá běžně 0,17% LNG za den.

Ukázka zásobníku Zdroj: www.feroxparts.com

Ukázka tankovací stanice - Hamburg

LNG vs. Diesel EURO 6

Snížení emisí Zdroj: Národní akční plán čisté mobility, str. 56

Národní akční plán čisté mobility Národní akční plán čisté mobility, který byl schválen vládou v listopadu 2015, hovoří o počtu 5 LNG plnicích stanic v roce 2025. 

Začarovaný kruh Není dostatečná nabídka automobilů Nejsou zákazníci Nejsou tankovací stanice

Operační program doprava V dubnu 2018 byla vyhlášena výzva č. 38 v rámci Operačního programu Doprava na podporu výstavby plnících stanic na LNG. Alokace 100 mil. Kč. Podáno několik žádostí. Dokončuje se administrace výběru projektů. Projekt musí být dokončen nejpozději do 30 měsíců od vydání právního aktu o poskytnutí podpory. Zvažuje se druhá výzva s menší finanční alokací.

Projekt TAČR Théta Od 09/2018 započato řešení projektu podpořeného TAČR s názvem Projektování a bezpečné provozování LNG čerpacích stanic. Hlavním řešitelem je VUT v Brně. Výstupem mají být dokumenty, které detailně rozvedou normu ČSN EN ISO 16924 Plnící stanice na zemní plyn – LNG stanice pro plnění vozidel – od této normy se nyní schvaluje oficiální český překlad. Dokumenty mají sloužit projektantům pro návrh, následně stavebním úřadům pro schvalovací procesy a po té provozovatelům pro provozování.

Německé předpisy – český překlad

Základní technické požadavky Návrhy dokumentů budou vycházet z následujících obecných požadavků na budovy a stavby: a) Čerpací stanice LNG musí být umístěny na odpovídajících základových konstrukcích. Návrh čerpací stanice musí odpovídat platným normám s přihlédnutím k místním podmínkám – vítr, srážky, zemětřesení. b) Konstrukce budovy a stavby musí být taková, aby nedocházelo k žádným únikům LNG: - do kanalizace a povrchových vod nebo do jiné podzemní infrastruktury (např. kabely nebo vodní díla); - do dalších míst s nebezpečnými látkami; - do přístupových komunikací. Musí být zajištěno, aby nedocházelo k hromadění LNG pod transferovým bodem, pod tankerem, případně pod vozidlem plněným LNG.

Základní technické požadavky c) Konstrukční a designové řešení povrchu a prostoru čerpací stanice musí brát v úvahu veškerá zatížení, odvodnění, dešťovou vodu a likvidaci LNG v případě náhodného uvolnění. Povrch a pracovní prostor, dlažby nebo jiné povrchy a další stavební části musí být z nehořlavého materiálu. d) Zvláštní pozornost musí být věnována přístupnosti LNG čerpací stanice pro požární techniku. e) Běžnou praxí je instalovat kryogenní čerpadla (odstředivá nebo pístová) nebo skladovací nádrže pod širým nebem. Nicméně, někde toto může mít nepřijatelné vlivy, například na bezpečnost a hlučnost. V případě požadavku na ochranu proti povětrnostním vlivům může být zvažováno použití uzavřeného prostoru s dostatečným větráním. Kryogenní čerpadla (odstředivá nebo pístová) a skladovací zařízení, včetně jejich příslušných přídavných zařízení, mohou být umístěny ve stejném prostoru.

Základní technické požadavky f) Oplocení a zastřešení, použité k ohraničení prostoru LNG čerpací stanice, nesmí sloužit k jinému účelu. g) Pokud je v prostorách LNG čerpací stanice z důvodů snížení požadovaných odstupů vybudována protipožární stěna, její konstrukce musí být ohnivzdorná 60 minut (dle ČSN požadavek na EI 60DP1, příp. REI 60DP1). Protipožární stěny nesmí omezovat přístup pro hasiče a jejich vybavení.

Začarovaný kruh rozetnut Bude dostatečná nabídka automobilů Budou zákazníci Od 2022 budou tankovací stanice

Publikační činnost

Kurzy BIM Kurz CŽV akreditovaný ČKAIT. Pilotní kurz 09/2019 na VUT v Brně. Rozsah 30 hodin. Kurz vnikl spoluprací všech tří stavebních fakult v ČR 1.

JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D. – ředitel centra Děkuji za pozornost JUDr. Ing. Zdeněk Dufek, Ph.D. – ředitel centra dufek.z@fce.vutbr.cz Tel.: 724 232 779 www.admas.eu