Kompetence kariérových poradců ke kariérovému vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Středisko podpory poradenských služeb
Advertisements

Vzdělávání zaměstnanců v Centru pro podporu zaměstnanců
Poradenské služby podporující vzdělávání dospělých: realita nebo sen?
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Vzdělávání a jeho kategorie
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Vzdělávací a tréninkový program pro kariérové poradce.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Význam odborné praxe v rámci vysokoškolského profesního vzdělávání
Evropské iniciativy pro rozvoj odborného vzdělávání Miroslav Procházka Praha Ustavující konference TTnetu České republiky.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Role škol v kariérovém poradenství z pohledu programu Euroguidance
Program celoživotního učení Ústí nad Labem
Dům zahraničních služeb Vypracovala: Eva Jermanová.
„Sjednocení úřadů práce podpoří spolupráci zaměstnavatelů s kariérovými poradci – realizace Dohody o spolupráci MPSV se Sdružením automobilového průmyslu.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Komplementarita zájmového a profesního vzdělávání dospělých
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
Evropská dimenze odborného vzdělávání Helena Úlovcová Helena Úlovcová Otrokovice 6. – Konference projektu UNIV 2 KRAJE.
EUROPASS EUROPASS PaedDr. Miroslava Salavcová
SLOVO ZA HODNOTITELE SLOVO ZA HODNOTITELE České Centrum Euroguidance Alice Müllerová Konferencia Národná cena kariérového poradenstva októbra.
Implementace EQAVET v ČR
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Jiří Dan Etické cíle vysokoškolského vzdělávání 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol. Současné trendy v hodnocení kvality. Brno
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Aktivizační a vzdělávací centrum Masarykova univerzita.
Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykovy univerzity
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
CV FHS Fakultní setkání, Mgr. Karla Hrbáčková, Ph.D.
2. Systém a organizace profesního poradenství Jakým způsobem lze systém profesního poradenství vytvářet? S odvoláním na integritu poradenských systémů.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní učení Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Pardubického kraje.
Kariérové poradenství a úřad práce Současná situace a perspektivaSoučasná situace a perspektiva.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací Národní ústav pro vzdělávání :
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Bohemia EU Planners, s.r.o. PhDr. Vendulka Raymová
Edukátor Profese učitele
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Podpora polytechnického vzdělávání v Centrech celoživotního učení škol
Kariérové poradenství a podnikavost
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

Kompetence kariérových poradců ke kariérovému vzdělávání Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykova univerzita Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí Kompetence Zahrnují: vědomosti (kognitivní aspekt), dovednosti (funkční aspekt), personální aspekt (chování jedince v konkrétní situaci), hodnoty a postoje, etiku (etický aspekt). Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Vymezování kompetencí Schopnost (předpoklad výkonu) člověka úspěšně jednat a dále rozvíjet svůj potenciál DIFERENCUJÍ VÝKON JEDINCŮ Získávají se učením DIFERENCUJÍ JEDINCE Jsou kontextualizované DIFERENCOVANÉ PODLE KONTEXTU Významné pro každého: životní; klíčové (The definition, 2003; Klíčové, 2006; Rámcový, 2007; Rámcový, 2016; Commission, 2018) přenositelné; transformativní (The Future, 2018); kariérové kompetence x dovednosti řízení kariéry (career management skills) (Graavina, & Lovšin, 2012; Hooley et al., 2013) Odborné (profesní) kompetence: obecné a specifické (Národní soustava kvalifikací) Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Rozvoj kompetencí a kariérové poradenství v rámci kariérového poradenství x v rámci kariérového vzdělávání jako jedna z odborných kompetencí kariérových poradců KDO poskytuje kariérové vzdělávání v ČR? učitel učitel (výchovný poradce, kariérový poradce) kariérový poradce sociální poradce úředník DALŠÍ? KDE se realizuje kariérové vzdělávání v ČR? Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Kariérové vzdělávání v ČR Součást kurikula ve formálním vzdělávání Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2016) Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce Jedna z klíčových kompetencí: pracovní kompetence Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (2007) Jedna z klíčových kompetencí: kompetence k podnikavosti Rámcové vzdělávací programy pro obory odborného vzdělávání Průřezové téma: Člověk a svět práce Jedna z klíčových kompetencí: kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Kariérové vzdělávání v ČR II. Jedna z podob kariérového poradenství nabídka vysokoškolských poraden/center nabídka neziskových organizací – pro vybrané cílové skupiny nabídka Úřadu práce ČR další poskytovatelé „Kurikulum“ kariérového vzdělávání sebepoznání a jeho uplatnění v procesech rozhodování/volby; orientace v možnostech vzdělávání a uplatnění se na trhu práce; vztah k práci a dovednosti podporující uplatnění na trhu práce včetně plánování kariéry (zaměstnání, profesi,…) Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Odborné kompetence pro kariérové vzdělávání Zahrnují: vzdělávání a vyučování; přípravu vzdělávacích programů; evaluaci vzdělávacích programů; podporu učení u různých studentů, klientů/komunit; podporu rozvoje klíčových kompetencí/kariérových kompetencí/ dovedností řízení kariéry. Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Kompetenční přístup ve vzdělávání kariérových poradců Cíl: posílit kvalitu poskytovaných služeb. Kompetence se definují na základě charakteristik vynikajících kariérových poradců. Je založen na zkušenostním a reflektivním učení, situačním učení nebrání se ani dalším způsobům: sociální učení, vyučování. využívá nástrojů jako např.: supervize, mentoring, stínování, rotace práce, uznávání výsledků informálního učení. Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Místo závěru: dvě skupiny otázek Kompetence poskytovatelů kariérového vzdělávání Kompetence kariérových poradců Otázky týkající se odborných kompetencí poskytovatelů kariérového vzdělávání v zahraničí a v ČR Otázky týkající se rozvoje kompetencí u žáků, studentů, klientů Rozvoj kompetencí Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí Otázky týkající se odborných kompetencí poskytovatelů kariérového vzdělávání Odborné kompetence pro výkon zaměstnání/profese x pro zvládání profesní role? Odborné kompetence v profesních standardech (koho) x vzdělávacích standardech (koho)? Příležitosti pro rozvoj odborných kompetencí x nabídka vzdělávacích příležitostí? Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Otázky týkající se rozvoje kompetencí u žáků, studentů, klientů Kompetence v kariérovém vzdělávání: vzdělávací cíl x vzdělávací obsah? orientace na výkon jedince x na profesní/kariérový rozvoj jedince? Rozvoj kompetencí v kariérovém vzdělávání: transferem x kontextová specifika rozvoje kompetencí (školní kontext x poradenský kontext x kontext ÚP ČR)? podporou procesu učení x každý se učí jinak? Možnosti hodnocení rozvoje kompetencí x evaluace služeb kariérového poradenství/vzdělávání Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí Využité zdroje Commission Staff Working Document. Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for LifeLong Learning. (2018).Brusel. Avalable on https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/recommendation- key-competences-lifelong-learning.pdf Graavina, D., & Lovšin, M. (2012). Career Management Skills. Factors in Implementing Policy Successfully. Jyväskylä: ELGPN. The Definition and Selection of Key Competencies: Executive Summary. (2003). Dostupné z http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf Guichard, J. (2001). A Century of Career Education: Review and Perspectives. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 1, 155-176. Hloušková, L. (2018). Přístupy ke vzdělávání kariérových poradců: od obsahu ke kompetencím? Studia paedagogika, 23(3), v tisku. Hooley, T., Watts, A.G., Sultana, R. G. & Neary, S. (2013). The ´Blueprint´ Framework for career management skills: a critical exploration. British Journal of Guidance & Counselling. 41(2), 117-131. Klíčové schopnosti pro celoživotní učení. Evropský referenční rámec. (2006). Příloha Doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 18. prosince 2006. Dostupné z www.msmt.cz/file/40060_1_1/ Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. (2007). The Future of Education and Skills Education 2030. (2018). Dostupné z http://www.oecd.org/education/2030/OECD%20Education%202030%20Position%20Paper.pdf Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018

Děkuji za pozornost! Kontakt: hlouskov@phil.muni.cz Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018