Kompetence kariérových poradců ke kariérovému vzdělávání Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykova univerzita Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí Kompetence Zahrnují: vědomosti (kognitivní aspekt), dovednosti (funkční aspekt), personální aspekt (chování jedince v konkrétní situaci), hodnoty a postoje, etiku (etický aspekt). Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Vymezování kompetencí Schopnost (předpoklad výkonu) člověka úspěšně jednat a dále rozvíjet svůj potenciál DIFERENCUJÍ VÝKON JEDINCŮ Získávají se učením DIFERENCUJÍ JEDINCE Jsou kontextualizované DIFERENCOVANÉ PODLE KONTEXTU Významné pro každého: životní; klíčové (The definition, 2003; Klíčové, 2006; Rámcový, 2007; Rámcový, 2016; Commission, 2018) přenositelné; transformativní (The Future, 2018); kariérové kompetence x dovednosti řízení kariéry (career management skills) (Graavina, & Lovšin, 2012; Hooley et al., 2013) Odborné (profesní) kompetence: obecné a specifické (Národní soustava kvalifikací) Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Rozvoj kompetencí a kariérové poradenství v rámci kariérového poradenství x v rámci kariérového vzdělávání jako jedna z odborných kompetencí kariérových poradců KDO poskytuje kariérové vzdělávání v ČR? učitel učitel (výchovný poradce, kariérový poradce) kariérový poradce sociální poradce úředník DALŠÍ? KDE se realizuje kariérové vzdělávání v ČR? Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Kariérové vzdělávání v ČR Součást kurikula ve formálním vzdělávání Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2016) Vzdělávací oblast: Člověk a svět práce Jedna z klíčových kompetencí: pracovní kompetence Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (2007) Jedna z klíčových kompetencí: kompetence k podnikavosti Rámcové vzdělávací programy pro obory odborného vzdělávání Průřezové téma: Člověk a svět práce Jedna z klíčových kompetencí: kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Kariérové vzdělávání v ČR II. Jedna z podob kariérového poradenství nabídka vysokoškolských poraden/center nabídka neziskových organizací – pro vybrané cílové skupiny nabídka Úřadu práce ČR další poskytovatelé „Kurikulum“ kariérového vzdělávání sebepoznání a jeho uplatnění v procesech rozhodování/volby; orientace v možnostech vzdělávání a uplatnění se na trhu práce; vztah k práci a dovednosti podporující uplatnění na trhu práce včetně plánování kariéry (zaměstnání, profesi,…) Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Odborné kompetence pro kariérové vzdělávání Zahrnují: vzdělávání a vyučování; přípravu vzdělávacích programů; evaluaci vzdělávacích programů; podporu učení u různých studentů, klientů/komunit; podporu rozvoje klíčových kompetencí/kariérových kompetencí/ dovedností řízení kariéry. Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Kompetenční přístup ve vzdělávání kariérových poradců Cíl: posílit kvalitu poskytovaných služeb. Kompetence se definují na základě charakteristik vynikajících kariérových poradců. Je založen na zkušenostním a reflektivním učení, situačním učení nebrání se ani dalším způsobům: sociální učení, vyučování. využívá nástrojů jako např.: supervize, mentoring, stínování, rotace práce, uznávání výsledků informálního učení. Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Místo závěru: dvě skupiny otázek Kompetence poskytovatelů kariérového vzdělávání Kompetence kariérových poradců Otázky týkající se odborných kompetencí poskytovatelů kariérového vzdělávání v zahraničí a v ČR Otázky týkající se rozvoje kompetencí u žáků, studentů, klientů Rozvoj kompetencí Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí Otázky týkající se odborných kompetencí poskytovatelů kariérového vzdělávání Odborné kompetence pro výkon zaměstnání/profese x pro zvládání profesní role? Odborné kompetence v profesních standardech (koho) x vzdělávacích standardech (koho)? Příležitosti pro rozvoj odborných kompetencí x nabídka vzdělávacích příležitostí? Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Otázky týkající se rozvoje kompetencí u žáků, studentů, klientů Kompetence v kariérovém vzdělávání: vzdělávací cíl x vzdělávací obsah? orientace na výkon jedince x na profesní/kariérový rozvoj jedince? Rozvoj kompetencí v kariérovém vzdělávání: transferem x kontextová specifika rozvoje kompetencí (školní kontext x poradenský kontext x kontext ÚP ČR)? podporou procesu učení x každý se učí jinak? Možnosti hodnocení rozvoje kompetencí x evaluace služeb kariérového poradenství/vzdělávání Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí Využité zdroje Commission Staff Working Document. Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for LifeLong Learning. (2018).Brusel. Avalable on https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/recommendation- key-competences-lifelong-learning.pdf Graavina, D., & Lovšin, M. (2012). Career Management Skills. Factors in Implementing Policy Successfully. Jyväskylä: ELGPN. The Definition and Selection of Key Competencies: Executive Summary. (2003). Dostupné z http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf Guichard, J. (2001). A Century of Career Education: Review and Perspectives. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 1, 155-176. Hloušková, L. (2018). Přístupy ke vzdělávání kariérových poradců: od obsahu ke kompetencím? Studia paedagogika, 23(3), v tisku. Hooley, T., Watts, A.G., Sultana, R. G. & Neary, S. (2013). The ´Blueprint´ Framework for career management skills: a critical exploration. British Journal of Guidance & Counselling. 41(2), 117-131. Klíčové schopnosti pro celoživotní učení. Evropský referenční rámec. (2006). Příloha Doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 18. prosince 2006. Dostupné z www.msmt.cz/file/40060_1_1/ Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. (2007). The Future of Education and Skills Education 2030. (2018). Dostupné z http://www.oecd.org/education/2030/OECD%20Education%202030%20Position%20Paper.pdf Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018
Děkuji za pozornost! Kontakt: hlouskov@phil.muni.cz Konference: Kariérové vzdělávání aneb nikdy to nekončí 17. 5. 2018