Celoživotní vzdělávání knihovníků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Nýřany Nýřany
Advertisements

Opava, Kniha v 21. století, 16. – Zlata Houšková.
Národní projekt Úspěšný ředitel Model vzdělávání vedoucích pracovníků škol a školských zařízení.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Nabízíme všem účastníkům projektu Posílení oborové zaměstnanosti absolventů Vytvoření poradenského servisu a aktivit pro stávající studenty, zájemce o.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Praha, Sekce vzdělávání Zlata Houšková.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. Vysoká škola podnikání, a.s. Tento projekt je spolufinancován Evropskou Unií a.
NSK A SEKTOROVÉ DOHODY JAKO NÁSTROJE PRO PROVÁZÁNÍ POTŘEB ZAMĚSTNAVATELŮ A VZDĚLAVATELŮ Ilona Šimarová, Svaz průmyslu.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Seminář na MZ Bezpečnost zdravotních služeb - současná priorita MZ MUDr. Markéta Hellerová Ministerstvo zdravotnictví.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené rodiny a děti Pardubice, 25. říjen 2012 MPSV.
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
FULBRIGHTOVA STIPENDIA
VÝKON REGIONÁLNÍCH FUNKCÍ V ROCE 2016
Jsou venkovské školy horší než městské?
VÝKON REGIONÁLNÍCH FUNKCÍ V ROCE 2016
Ing. Kateřina Lichtenberková
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Plánování ve školní tělesné výchově
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 01 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-Vlastivěda.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Absorpční kapacita Jihomoravského kraje
Vyšší odborná škola a Střední škola, Varnsdorf, příspěvková organizace
Hlavní město praha a integrace cizinců
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Implementace Krajského akčního plánu Jihočeského kraje I
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Zpráva o činnosti za rok 2007
Aktivity a činnosti úseku služeb v oblasti dalšího vzdělávání
Náměty pro činnost Národního fóra
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Vzdělávací projekt v prostředí příspěvkové organizace kraje
Zlata Houšková, Vít Richter
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
MAP II. MAP Praha 12 pokračuje
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
Propagace FZS TUL a jejich stávajících i nově akreditovaných oborů
Zpráva o činnosti Renata Schejbalová
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Ing. Stanislava Správková
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Projekt Komplexní program podpory ke zvýšení zaměstnanosti žen na trhu práce v Ústeckém kraji PRÁCE PRO KAŽDOU Registrační číslo projektu.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
Ochrana osobních údajů ve firmách v době účinnosti Obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) - Podpůrné aktivity MPO pro podnikatele Ing. Pavel.
Dotazníkové šetření II – koncepce a nastavení
Souborný katalog ČR a báze ANL
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Právo, Účetnictví, Webový design a grafika, Ekonomika a mezinárodní obchod, Reklamní a marketingová komunikace, Právo Evropské unie, Veřejné finance, Firemní.
Inovace VOV informace o projektu
Profesionalizace sociální práce v ČR
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Bezpečnostní vzdělávání v ČR
Transkript prezentace:

Celoživotní vzdělávání knihovníků Mgr. Roman Giebisch, Ph.D. Národní knihovna ČR

Knihovnické školy V ČR je v současné době možné studovat knihovnictví na třinácti středních a dvou vyšších odborných školách a dále na čtyřech vysokoškolských pracovištích. Upozorňujeme, že ne všechny (především střední) školy do daného oboru přijímají studenty každý rok. Aktuální informace jsou zveřejňovány na webových stránkách jednotlivých škol.

Střední školy Kraj Název školy Hl. m. Praha Gymnázium, Střední odborná škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené, Praha 2, Ječná 27 Střední odborná škola pro administrativu Evropské unie, Praha 9, Lipí 1911 Střední škola knižní kultury, o.p.s. Střední škola designu a umění, knižní kultury a ekonomiky Náhorní Jihočeský kraj Střední škola obchodu, služeb a řemesel a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Tábor, Bydlinského 2474 Jihomoravský kraj Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola Brno, příspěvková organizace Karlovarský kraj Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace Královéhoradecký kraj Střední průmyslová škola, Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové Olomoucký kraj Střední odborná škola Olomouc spol. s r.o. Pardubický kraj Gymnázium, Moravská Třebová, Svitavská 310 Plzeňský kraj Střední průmyslová škola strojnická a Střední odborná škola profesora Švejcara, Plzeň, Klatovská 109 Středočeský kraj Integrovaná střední škola, Mladá Boleslav, Na Karmeli 206 Zlínský kraj Střední odborná škola Luhačovice

Vyšší odborné školy Kraj Škola Hl. m. Praha Vyšší odborná škola informačních studií a Střední škola elektrotechniky, multimédií a informatiky Jihomoravský kraj Obchodní akademie, Střední odborná škola knihovnická a Vyšší odborná škola Brno, příspěvková organizace

Vysoké školy Kraj Škola Hl. m. Praha Ústav informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy Jihomoravský kraj Kabinet informačních studií a knihovnictví na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity Moravskoslezský kraj Ústav bohemistiky a knihovnictví na Přírodovědecko-filozofické fakultě Slezské univerzity v Opavě Ústav informatiky na Přírodovědecko-filozofické fakultě Slezské univerzity v Opavě

Další vzdělávání Koncepce Celoživotního vzdělávání knihovníků (schváleno Ústřední knihovnickou radou ČR na 38. zasedání dne 5. 12. 2016) DOPLNĚNÍ (ZMĚNA) KVALIFIKACE - Cíl: Do 15 let dosáhnout plné kvalifikovanosti na odborných knihovnických místech OBNOVOVÁNÍ KVALIFIKACE - Cíl: Dlouhodobě udržet, resp. obnovovat odbornou kvalifikaci na odborných knihovnických místech PROHLUBOVÁNÍ A ROZŠIŘOVÁNÍ KVALIFIKACE - Cíl: Zajistit a garantovat kvalitu specializačního vzdělávání pro knihovnické profese, jeho úplnost, aktuálnost a začlenění do systému CŽV ZVYŠOVÁNÍ KVALIFIKACE - Cíl: Udržet kombinované formy vysokoškolského studia na bakalářské i magisterské úrovni na všech oborových vysokých školách a ovlivnit vysokoškolské oborové studijní programy tak, aby respektovaly požadavky praxe

DOPLNĚNÍ (ZMĚNA) KVALIFIKACE Připravit jednotný obsah kurzů pro středoškolské pozice Připravit jednotný obsah kurzů pro pozice VOŠ a Bc. Připravit jednotný obsah kurzů pro vysokoškolské pozice Připravit potřebné e-learningové moduly studia Zahájit pořádání face-to-face kurzů Doplnit požadavek rekvalifikace, resp. certifikované zkoušky NSK do NSP jako kvalifikační požadavek odborné komunity Zavést povinné dvacetihodinové školení pro veškerý personál knihoven na úrovni THP

OBNOVOVÁNÍ KVALIFIKACE Zpracovat systém inovačních kurzů pro jednotlivé specializace Zpracovat obsahy inovačních kurzů na léta 2017 – 2020 Zahájit inovační kurzy

PROHLUBOVÁNÍ A ROZŠIŘOVÁNÍ KVALIFIKACE Vytvořit a v intervalu 4 – 5 let pravidelně aktualizovat strukturu akreditovaných specializačních kurzů pro jednotlivé knihovnické pozice Vytvořit systém garance kvality těchto kurzů Spustit akreditované kurzy v systému

ZVYŠOVÁNÍ KVALIFIKACE Konstituovat společný koncepční orgán knihoven a oborových škol Iniciovat změny oborových kurikulí dle požadavků praxe Iniciovat vznik kurzů CŽV, zejména specializačních, na oborových školách

Rekvalifikační kurzy Rekvalifikační kurzy (kurzy pro knihovnické pozice z Národní soustavy povolání) pořádají: Knihovnický institut Národní knihovny ČR, Moravská zemská knihovna, Knihovna Jiřího Mahena v Brně, Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě /zatím bez bližších informací/

Další vzdělávací akce Vzdělávací akce pro knihovníky pořádají také krajské knihovny, viz jejich stránky věnované vzdělávání: Jihočeská vědecká knihovna v Českých Budějovicích, Krajská knihovna Františka Bartoše ve Zlíně, Krajská knihovna Karlovy Vary, Krajská knihovna v Pardubicích, Krajská knihovna Vysočiny, Krajská vědecká knihovna v Liberci, Městská knihovna v Praze, Moravská zemská knihovna, Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, Severočeská vědecká knihovna v Ústí nad Labem, Středočeská vědecká knihovna v Kladně, Studijní a vědecká knihovna Plzeňského kraje Studijní a vědecká knihovna v Hradci Králové, Vědecká knihovna v Olomouci.

Další vzdělávací akce Z ústředních specializovaných knihoven se oblastí vzdělávání zabývají zejména: Národní lékařská knihovna, Národní technická knihovna.

Další vzdělávací akce Vzdělávací akce pořádají také knihovnické spolky a sdružení a již zmiňovaný Knihovnický institut Národní knihovny ČR. Akce jsou obvykle zařazovány i do Seznamu plánovaných akcí na webu Svazu knihovníků a informačních pracovníků ČR (SKIP). Pozvánky na vzdělávací akce jsou rovněž zasílány do knihovnických elektronických konferencí – do konference Knihovna i do dalších konferencí, viz především server ČVUT (některé konference jsou však pouze interní).

Samostudium Pro samostudium je možné využít zdroje doporučené v přehledu Studijní texty a e-learning. Najdete v něm mj. upozornění na: web Studijní pomůcky pro knihovníky, e-learningové kurzy dostupné na serveru Univerzity Karlovy (jedná se o kurzy Národní knihovny ČR a Národní lékařské knihovny) a na serveru kurzy.knihovna.cz (server spravuje Moravská zemská knihovna, kurzy připravilo více institucí), na základní příručku pro knihovníky z dílny Moravské zemské knihovny, na příručku Knihovnické minimum připravenou Krajskou knihovnou Františka Bartoše ve Zlíně.

Nepřehlédněte Zájemci o problematiku vzdělávání se také mohou přihlásit do elektronické konference Vzdělávání, která byla založena v březnu 2018, popř. se zapojit do činnosti Sekce vzdělávání SKIP. Doporučení týkající se vzdělávání budou začleněna i do příručky o personální práci v knihovnách (zatím v přípravě). Přehled o vzdělanostní struktuře pracovníků knihoven v ČR je k dispozici v analýzách mzdové, věkové a vzdělanostní struktury pracovníků knihoven v ČR (nejnovější analýza se vztahuje k roku 2016).

E-LEARNING V ČESKÝCH KNIHOVNÁCH Vzdělávání pracovníků knihoven je podporováno mj. z programu VISK 2 (http://visk.nkp.cz/visk-2) E-learningové projekty v rámci tohoto programu jsou realizovány již více než deset let Za období let 2006 až 2016 bylo realizováno celkem 17 e-learningových projektů V roce 2017 jsou realizovány další dva elearningové projekty (Moravská zemská knihovna, Národní lékařská knihovna

Žadatelé o dotaci Kabinet informačních studií a knihovnictví FF MU KISK FF MU 1 Moravská zemská knihovna MZK 3 Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě MSVK 1 Národní knihovna ČR NK ČR 4 Národní lékařská knihovna NLK 5 Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK ÚISK FF UK 2 Vysoké učení technické VUT 1 Celkem 17

Použité softwarové řešení Všechny dále uváděné kurzy jsou zpřístupňovány v systému Moodle: Open source (licence GPL) Web projektu Moodle: https://moodle.org/

KISK FF MU (VÝBĚR) – NEJVÍCE ELEARNINGOVÝCH KURZŮ Autorský zákon v kontextu školního prostředí Kurz základů knihovnické angličtiny (eLKA) 2010 Kurz knihovnické angličtiny pro pokročilé Architektura a zařizování knihoven Citace pro knihovníky 2012 Fantastika v současné české literatuře 2014 Kurz počítačové gramotnosti 2013 Informační bezpečnost 2013 Nástroje pro on-line výzkumy 2013 Využití webinářů v knihovnách 2013 Designové myšlení pro knihovníky 2013 Citační kurz projektu e:citace 2013 …..

TYPY ELEARNINGOVÝCH KURZŮ V kurzech pořádaných MZK, MSVK a NLK je vždy přítomen tutor (učitel) V případě KISK FF MU je tutor přítomen pouze u některých kurzů Kurzy NK ČR jsou bez tutorů

Vzdělávejme se systematicky Dílna Vzdělávejme se systematicky se uskutečnila v NK ČR a zúčastnili se jí zástupci sedmi knihoven. Výsledkem byla formulace seznamu deseti kroků usnadňujících zavedení systematického vzdělávání pracovníků knihoven. Tytéž knihovny byly letos po cca roce a půl od doby konání dílny osloveny, aby podle deseti kroků zhodnotily svůj pokrok v oblasti zvyšování systematičnosti vzdělávání svých pracovníků. Cílem workshopu Na konferenci KS 2018 bude identifikovat největší problémy v oblasti dalšího vzdělávání knihovníků v ČR a navrhnout způsob jejich řešení. Závěry, ke kterým účastníci workshopu dospějí, využije Sekce vzdělávání SKIP jako podklad pro svou další práci.

Vzdělávejme se systematicky Vytvořit a pravidelně aktualizovat popisy pracovních pozic Vytvořit a pravidelně aktualizovat kompetenční profily pro jednotlivé pracovní pozice Zpracovat pro jednotlivé zaměstnance plány osobního rozvoje Provázat kompetenční profil s plánem osobního rozvoje Stanovit priority (rozlišit povinná a doporučená školení) a minimální rozsah školení Formalizovat adaptační proces včetně zpětné vazby Evidovat účast na školeních v elektronické podobě Sjednotit způsob předávání poznatků ze školení ostatním pracovníkům Zakotvit vztah vzdělávání k odměňování Zajistit dostatečné financování

kroky, které se daří realizovat velmi dobře: Vytvořit a pravidelně aktualizovat popisy pracovních pozic Evidovat účast na školeních v elektronické podobě Sjednotit způsob předávání poznatků ze školení ostatním pracovníkům Zajistit dostatečné financování

kroky, které se daří realizovat částečně: Vytvořit a pravidelně aktualizovat kompetenční profily pro jednotlivé pracovní pozice Stanovit priority (rozlišit povinná a doporučená školení) a minimální rozsah školení Zakotvit vztah vzdělávání k odměňování

kroky, které se zatím příliš nedaří realizovat: Zpracovat pro jednotlivé zaměstnance plány osobního rozvoje Provázat kompetenční profil s plánem osobního rozvoje Formalizovat adaptační proces včetně zpětné vazby

Standard pro vzdělávání knihovníků Profesionální pracovník – 48 hodin ročně Pracovník v neprofesionální knihovně – 8 hodin ročně

Zapojte se do aktivit Sekce vzdělávání SKIP