Připraveno pro vystoupení na Moravském dopravním fóru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Akční plán pro Evropu a resortní koncepce výzkumu a vývoje – návrh opatření v kompetenci jednotlivých resortů.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Příprava programového období Aktuální proces přípravy programového období Zpracoval: Nazim Afana Datum: duben 2013.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
FONDY EU Programové období
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
FONDY EU Programové období
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
ENERGETICKÁ POLITIKA EU: udržitelná, bezpečná a dostupná energie Petr Zahradník, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a EPOS při MMR.
Obsah prezentace 1.Co to ITI přesně je? Stručné přiblížení. 2.Jak jsme připravovali strategický plán? 3.Jakou má Ostravsko strategii? 4.Jaké investice.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Příprava na programovací období východiska a přístupy.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Dotační programy v období DRAHOSLAV CHUDOBA, DABONA s.r.o. 1.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Operační program URBACT III.  (Operační) program Evropské územní spolupráce kofinancovaný z Evropského fondu pro regionální rozvoj  Navazuje na program.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Doporučení k nápravě vývoje v inženýrském stavitelství
Rozpočtová a fiskální politika
Fondy vnější spolupráce EU – finanční nástroje rozvojové spolupráce
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Nástroj změny v místním prostředí
EU Moravskoslezský kraj a příležitosti budoucí kohezní politiky
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Rozpočtová a fiskální politika
VENKOV SPOV ČR
Rozpočtová a fiskální politika
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
Transkript prezentace:

Připraveno pro vystoupení na Moravském dopravním fóru Perspektivy financování projektů dopravní infrastruktury ze zdrojů EU po roce 2020: komplexní příprava je klíčová Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na Moravském dopravním fóru Olomouc, duben 2019

MAKROEKONOMICKÝ VÝVOJ A JEHO VÝCHODISKA Pozvolné zpomalování i měnící se role jednotlivých složek poptávky; vysoká úroveň spotřeby domácností i investic, záporný příspěvek zahraničního obchodu, zvyšující se význam spotřeby vlády Prostor pro hospodářskou politiku – rozumné a připravené investice s významným dopadem a vysokou návratností; bez ohledu na to, zda čelíme cyklické korekci; potřeba realizace strategicky významných aktivit – částečně řešení restů z minulosti, částečně pak potřeba typicky rozvojových projektů

MAKROEKONOMICKÝ VÝVOJ A JEHO VÝCHODISKA 2019 2020 HDP 2,5 2,8 Investice 3,1 3,0 Spotřeba domácností 3,3 Spotřeba vlády Saldo veřejných rozpočtů 1,1 0,9 Veřejný dluh 32,1 31,4 Inflace 2,3 2,0 Míra nezaměstnanosti Běžný účet 0,5 0,6

MAKROEKONOMICKÝ VÝVOJ A JEHO VÝCHODISKA Jádro budoucího ekonomického předurčení: Investiční aktivita – soukromá i veřejná; Potřeba kvantifikovat investiční potřebu České republiky v příslušných časových horizontech a stanovení strategie jejího naplňování (Národní investiční plán může představovat zásadní součást této strategie); Zásadní je též vymezení kritérií, podle kterých se bude investiční strategie řídit a NIP provádět (řešení případů tržních selhání, strategické rozvojové projekty, ale i naplňování sociální funkce a rovnoměrné a férové rozdělování bohatství); Velký problém investic v České republice – nízká míra jejich výnosnosti a omezený rozsah jejich dopadů

INVESTICE

STAVEBNICTVÍ

REALISTICKÝ KONVERGENČNÍ SCÉNÁŘ A INVESTIČNÍ POTŘEBA Založen na předpokladu přibližně 2,5% průměrného reálného růstu pro období příští dekády, s příslušným cyklickým výkyvem do roku 2030, udržování vysoké míry investic na HDP a respektování poměru mezi soukromými a veřejnými investicemi (dlouhodobě přibližně v poměru 6:1, v období cyklického zpomalení přibližně 4,5:1, kdy zvýší váhu veřejné investice); Do roku 2021 (2019 – 2021) by měl objem veřejných kapitálových výdajů pro udržení konvergenční trajektorie dosáhnout alespoň na 600 mld. CZK; do roku 2025 činí tato investiční potřeba alespoň 1.500 mld. CZK; do roku 2030 pak přibližně 2.400 mld. CZK

OBLASTI OBSAHOVÉHO ZAMĚŘENÍ INVESTIC: DOMÁCÍ ÚKOLY Odstranění stávajících restů (Konvergenční aktivity – především dopravní infrastruktura, aktivity spojené s podstatným zefektivněním veřejné správy, náprava nevyvážené vlastnické struktury ekonomiky ve směru cílené podpory malých a středních podniků); Naplňování výzev moderní ekonomické a společenské organizace (Rozvojové/ růstové aktivity – digitalizace, virtualizace ekonomických činností, efektivní nakládání s energetickými zdroji, součinnost vzdělávacího, výzkumného, vývojového a aplikačního procesu); Zajištění moderního sociálního standardu (Sociálně zaměřené/ welfarové aktivity – zajištění standardu občanské vybavenosti, sociálních a zdravotních služeb)

FINANCOVÁNÍ INVESTIC Identifikace disponibilních veřejných zdrojů národních, případně regionálních; Potřeba překonání zažitého názoru, že jediným představitelným veřejným zdrojem pro investice veřejného charakteru je jednorázová účelová dotace; Využití možností Rozpočtu EU a finančního rámce 2021 – 2027; poslední šance využít z pozice země kohezního charakteru; přesto silná potřeba neulpívat pouze na kohezní politice a nejen se poohlížet po jiných kapitolách tohoto zdroje; Nalezení možností efektivního zapojení soukromých finančních zdrojů (nejen PPP a financování založené na konceptu návratných finančních nástrojů, nýbrž též nalezení citlivého a tržně konformního způsobu řešení problému chronického deficitu bilance výnosů, tedy odlivu zisků); Odhad výše a struktury veřejného majetku a určení jeho potřebnosti

REALIZACE INVESTIC Potřebnost bez ohledu na fázi hospodářského cyklu; Nepřijde-li krize, pouze zpomalení tempa růstu – odstraní se resty, jež vesměs brání zdravému rozvoji a podkopávají růstový potenciál; Přijde-li krize, především investice do veřejné infrastruktury mohou významně změkčit její průběh; Pozemní stavitelství – daleko více závislé na hospodářském cyklu; Inženýrské stavitelství – nejvýznamnější oblast, kde stát může vylaďovat svoji investiční politiku a ovlivňovat tak vývoj cyklu; Klíčová je připravenost investiční strategie (v nejširším slova smyslu) – klíč k úspěchu a zajištění kvantitativní i kvalitativní proměny investičních aktivit u nás, případně k nezdaru k uskutečnění této proměny

KOHEZNÍ POLITIKA 2021 - 2027 5 investičních priorit: Inteligentnější Evropa (inovace, digitalizace, ekonomická transformace a podpora malých a středních podniků); Zelenější a bezuhlíková Evropa (transformace energetiky, podpora obnovitelných zdrojů, opatření k naplňování klimatických cílů); Propojenější Evropa (strategické dopravní a digitální sítě); Sociálnější Evropa (provádění Evropského pilíře sociálních práv, podpora zaměstnanosti respektující kvalitativní rozměr vytvářených pracovních míst, vzdělávání, dovednosti, sociální začleňování a rovný přístup ke zdravotní péči); Evropa bližší občanům (podpora místně vedených strategií rozvoje a udržitelného rozvoje měst v EU); Celkem pro kohezní politiku pro celou EU 330,6 mld. EUR; Česká republika – 17,8 mld. EUR

KOHEZNÍ POLITIKA 2021 - 2027 Posílení tematické koncentrace (65% - 85% zdrojů ERDF a Kohezního fondu na první dvě investiční priority; 3 kategorie regionů (méně rozvinuté, přechodové, rozvinutější); Míra kofinancování: 70% méně rozvinuté; 55% přechodové; 40% rozvinutější); 6% ERDF na udržitelný rozvoj měst; Zvýšení podílu ESF+ z 23% na 27% celkového objemu prostředků na kohezní politiku

KOHEZNÍ POLITIKA 2021 - 2027 Schválena podoba nových Operačních programů: Konkurenceschopnost (MPO); Doprava (MD); Životní prostředí (MŽP); Výzkum a vzdělávání (MŠMT); Lidské zdroje (MPSV); Integrovaný regionální (MMR); Technická pomoc a kvalita správy (MMR)

CENTRÁLNĚ ŘÍZENÉ PROGRAMY A DOPRAVA/ MOBILITA Nástroj pro propojení Evropy (CEF): 30,615 MLD. EUR na rozvoj transevropských dopravních sítí TEN-T Program InvestEU: 11,5 MLD. EUR záruka na rozvoj udržitelné infrastruktury (projekty na podporu rozvoje dopravní infrastruktury TEN-T, včetně městských uzlů, multimodálních terminálů a jejich napojení na hlavní sítě; inteligentních a udržitelných projektů městské mobility, železniční infrastruktury, infrastruktury pro alternativní paliva)

Děkuji za Vaši pozornost Petr Zahradník, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru, poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky, ekonomický poradce, Česká spořitelna pzahradnik@email.cz