Mgr. Martin Pobořil, garant intervence Podpora inkluze a školní akční plán Mgr. Martin Pobořil, garant intervence martin.poboril@nuv.cz Praha, 13. 2. 2019
inkluze obecně
Inkluze ve vzdělávání = společné vzdělávání Priorita vzdělávací politiky ČR (http://www.vzdelavani2020.cz). Rovný přístup ke vzdělávání (odstranění bariér, nejen fyzických). Škola pro všechny. Efektivní rozvoj žáka, dle jeho schopností (respekt k jinakosti, rozvoj nadání, podpora rozvoje dle možností žáka). Úleva versus podpora. Klíčová podmínka – blaho dítěte (reálné hranice inkluze).
Podpora inkluze Cíle: Podpora intervence: účast garantů inkluze/intervence na setkáních realizačních týmů KAP apod., účast garantů intervence na seminářích pro školy k akčnímu plánování a oblastem intervencí, individuální podpora tvorby ŠAP. Mapování stavu inkluze ve vzdělávání - zpráva o stavu inkluzivního vzdělávání na SŠ a VOŠ v určeném kraji, zajišťují garanti inkluze v krajích (odlišnost od ostatních intervencí). Podrobněji o inkluzi v P-KAP: http://www.nuv.cz/p-kap/podpora-inkluze
Inkluze – model nadání J. Renzulli Nadaný žák – vykazuje při adekvátní míře podpory, ve srovnání s vrstevníky, vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, uměleckých, manuálních nebo sociálních dovednostech. Mimořádně nadaný žák – je ten žák, jehož úroveň dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností, popřípadě v jednotlivých oblastech rozumových schopností, ve stejných oblastech, jak výše uvedeno. Nadprůměrná schopnost Tvořivost Zaujetí pro úkol Nadání
Úskalí nadání Identifikace/diagnostika nadaných. Nesoulad mezi pedagogy ve sborovně ve vnímání nadání. Nesoulad mezi žáky – dynamika třídního kolektivu. Obava z výjimečnosti x domnělé „nadání“ vnímané rodiči (neadekvátní očekávání). Skutečná a cílená podpora a pomoc.
Vyhláška č. 27/2016 Sb. v platném znění – podpůrná opatření 1 Vyhláška č. 27/2016 Sb. v platném znění – podpůrná opatření 1. stupně (PO) i bez doporučení ŠPZ a bez navýšení finančních prostředků, práce 1 pedagoga – přímá podpora žáka (individualizace výuky), nepostačuje-li pak spolupráce více pedagogů – plán pedagogické podpory žáka (PLPP): popis obtíží a SVP žáka, PO 1. stupně (přehled), stanovení cílů podpory, stanovení způsobu vyhodnocování naplňování plánu, průběžná aktualizace PLPP, vyhodnocení PLPP nejpozději po 3 měsících realizace, seznámit: žáka/studenta, z. z. žáka/studenta, všechny dotčené pedagogy (podpisy), nezlepšení nebo zhoršení situace žáka/studenta – doporučit ŠPZ.
Vyhláška č. 27/2016 Sb. v platném znění – podpůrná opatření 2. - 5 Vyhláška č. 27/2016 Sb. v platném znění – podpůrná opatření 2.- 5. stupně pouze s doporučením ŠPZ , ředitel školy určí ve škole PP – zodpovídá za spolupráci školy a ŠPZ, škola poskytne ŠPZ PLPP (v případě, že existuje) žáka, zpráva a doporučení ŠPZ do 30 dnů od ukončení posuzování SVP žáka, nejpozději do 3 měsíců od přijetí žádosti, doporučení – automatické předání škole, ŠPZ stanoví lhůtu, kdy vyhodnotí PO – max. 1 rok, ŠPZ stanoví dobu, po kterou je poskytování PO nezbytné – nepřesáhne 2 roky, individuální vzdělávací plán žáka se SVP (jedno z PO).
Vlastní tvorba ŠAP/PA Viz podrobně úvodní prezentace dnes dopoledne… Klíčové body tvorby ŠAP/PA z pohledu intervence: Analytická část. Návrhová část.
Analytická část Zdrojem informací může být: Vlastní analýza problémových okruhů (toho, o čem už teď víte, že vás pálí…). SWAT analýza vaší školy v oblasti inkluze. Výsledky dotazníkového šetření na vaší škole – viz IS P-KAP v úvodní prezentaci. Výstupy mapování stavu inkluze ve vzdělávání na SŠ a VOŠ – pokud již na vaší škole proběhlo – část doporučení. Případně lze zohlednit obecnější dokumenty na krajské úrovni – KAP II, ŠIKK, Krajská zpráva z mapování inkluze ve vzdělávání na SŠ a VOŠ. Analytická část musí mít analytický nikoliv popisný charakter.
Dotazníkového šetření na vaší škole v rámci P-KAP - inkluze Dosažená úroveň Cílená úroveň
Dotazníkového šetření na vaší škole v rámci P-KAP - inkluze
Mapování - příklady častých doporučení vedení školy Podporovat pedagogy a pracovníky ŠPP v dalším vzdělávání v oblasti inkluze zejména účastí na praktických seminářích např. konkrétní práce s konkrétním znevýhodněním, řešení konfliktních situací ve třídě, práce s různorodým třídním kolektivem a jeho mapování, spolupráce s asistentem pedagoga, pedagogická diagnostika, depistáž i metodika práce nadaných, spolupráce s asistentem, administrativa spojená s inkluzí apod. V oblasti zkvalitnění poradenských služeb a rozšíření odborné podpory žáků se SVP a nadáním zvážit možnost rozšíření týmu ŠPP o školního psychologa, resp. školního speciálního pedagoga, čímž by mohla být částečně kompenzována vytíženost výchovných poradců.
Mapování - příklady častých doporučení ped. prac. a zaměstnancům školy Zajišťovat pedagogickou diagnostiku žáků se SVP obecně, zejména pak opomíjenou skupinu nadaných, a obracet se s výsledky na ŠPZ. Identifikovat nadání a využívat v této oblasti podpory neziskového sektoru i podpory krajského koordinátora nadání v rámci NIDV. Využívat plně možnosti podpory plynoucí z platné legislativy, zejména pak vyhlášky 27/2016 Sb. ve znění pozdějších předpisů, s důrazem na žáky s OMJ. Seznámit se s využitím metody formativního hodnocení v plné jeho šíři a snažit se ho využívat v praxi jako prostředek ke snížení porovnávání v rámci třídního kolektivu a naopak zdůraznění úspěchu na úrovni individuálních možností. Věnovat zvýšenou pozornost identifikaci žáků kulturně a sociálně znevýhodněných, nastavit se ŠPZ pravidla spolupráce v této oblasti.
Příklady rozpracování ŠAP – Koordinace inkluze na škole OBECNÝ CÍL 1: Poskytovat v odpovídající kvalitě poradenské služby a společné vzdělávání Příklad konkrétního cíle Kritéria hodnocení Dílčí úkoly směřující k dosažení konkrétního cíle F.1.1 Ustanovit koordinátora inkluze, zajistit funkčnost týmu a nastavit spolupráci, Ve škole funguje tým pro podporu a rozvoj inkluze s jasně definovanými rolemi a rozdělenými úkoly. Na škole je ustanovena pozice koordinátora inkluze. Koordinátor inkluze má sestaven popis činností k náplni své práce. Tým efektivně spolupracuje s pedagogy a asistenty pedagoga. F.1.1.1 Diskusí o významu a potřebách společného vzdělávání motivovat pracovníky školy k podpoře a rozvoji inkluze na škole. F.1.1.2 Realizovat pro vyučující, asistenty a poradce seminář zaměřený na podporu a rozvoj inkluze F.1.1.3 Vytvořit tým pracovníků školy zaměřený na podporu a rozvoj inkluze a ustanovit koordinátora společného vzdělávání. F.1.1.4 Jasně specifikovat role a úkoly jednotlivých členů týmu. F.1.1.5 Informovat pedagogy i žáky a pobídnout je ke komunikaci a spolupráci s týmem.
Příklady rozpracování ŠAP – Podpora nadání OBECNÝ CÍL 1: Poskytovat v odpovídající kvalitě vzdělávání s ohledem na potřeby nadaných a mimořádně nadaných žáků. Příklad konkrétního cíle Kritéria hodnocení Dílčí úkoly směřující k dosažení konkrétního cíle F.1.1 Vytvořit pozici “koordinátor péče o nadané žáky” Na škole je ustanovena pozice koordinátora péče o nadané žáky. Koordinátor péče o nadané žáky má sestaven popis činností k náplni své práce a má vyčleněnou časovou dotaci v úvazku pro konzultaci se žáky, pedagogy i zákonnými zástupci. Koordinátor péče o nadané žáky spolupracuje se ŠPP na škole a o svých aktivitách pro nadané žáky pravidelně informuje vedení školy. F.1.1.1 Vytipovat pracovníka se zkušeností s výukou nadaných žáků a jejich podporou s využitím spolupráce s dalšími institucemi. F.1.1.2 Zadat, nebo vytvořit náplň práce, kde bude mít koordinátor péče o nadané v pracovních povinnostech screening nadání (slouží jako podklad pro vytvoření PLPP s rozpracováním podpory žáku a následně k vyšetření v ŠPZ ke stanovení výše PO), konzultace s pedagogy, zákonnými zástupci, účast na setkáních Krajské koordinační skupiny pro podporu nadání. F.1.1.3 Seznámit rodiče s obsahem typologie, přiblížit učební styly žáků a jejich možnou další profilaci. Spolupracovat v rámci ŠPP s kariérovým poradcem. Pro konzultaci s žáky a zákonnými zástupci připravit alternativy podpory nadání, které škola nabízí, dle zjištěné typologie. F.1.1.4 Nabízet spolupráce s dalšími odborníky - TALNET, SPN, vysokoškolská pracoviště, MENZA, atp. je zajištěna. Nabídka aktivit je předávána žákům a zákonným zástupcům).
Časté chyby v ŠAP Analytická část má spíše popisný než analytický charakter. Závěr analytické části, ze kterého by vyplývalo, co škola považuje za důležité pro svůj budoucí rozvoj v oblasti inkluze ve vzdělávání. Případně SWOT analýzu, která by ovšem neměla skončit vyplněním jejích čtyř kvadrantů, ale vyhodnocením otázek důležitých pro budoucí rozvoj, např: Silné stránky/příležitosti: Jaké jsou příležitosti pro rozvoj silných stránek? Silné stránky/hrozby: Jak lze využit silných stránek k odstranění hrozeb? Celkový logický rámec návrhové části - provázanost Priorita/Obecné cíle/Konkrétní cíle/Úkoly Nevhodné nastavení úrovně obecnosti/konkrétnosti pro Obecné cíle/Konkrétní cíle/Úkoly - porušení logické linky od obecného ke konkrétnímu Nejsou adekvátně použita pravidla SMART pro Dílčí cíle/Kritéria/Úkoly/Termíny Nevhodné nebo zavádějící informace
Příklady k řešení - rozpracování obecného cíle Obecné cíle Dílčí cíle + kritéria Dílčí úkoly F1 F1.1 F 1.1.1 F 1.1.2 F 1.1.3 F 1.1.4 F 1.1.5 F 1.1.6 F1.2 F 1.2.1 F 1.2.2 F 1.2.3 F 1.2.4 F 1.2.5 F 1.2.6 F1.3 F 1.3.1 F 1.3.2 F 1.3.3 F 1.3.4 F 1.3.5 F 1.3.6
Příklady k řešení – detailní rozpracování návrhové části Obecné cíle Dílčí cíle + kritéria Dílčí úkoly Předpoklady realizace Finanční zdroje Termín Zodpovídá F 1 F 1.1 F 1.1.1 F 1.1.2 F 1.1.3 F 1.1.4 F 1.1.5 F 1.1.6 F 1.2 F 1.2.1 F 1.2.2 F 1.2.3 F 1.2.4 F 1.2.5 F 1.2.6
Příklady inspirativní praxe Dny pracovních činností v OU Kelč Odborné učiliště Kelč si je vědomo obtíží, kterým čelí při výběru vzdělávacího programu žáci s deficity nejen v kognitivní, ale i motorické či zdravotní oblasti. Proto pro ně každoročně připravuje Dny pracovních činností, během nichž mohou žáci poznat jednotlivé učební obory. Aktivita vychází z potřeb výchovných poradců ZŠ, samotných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich rodin. Cílí též na prevenci předčasných odchodů žáků ze vzdělávání a následně i ze zaměstnání. Zahraniční praxe s respektem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků V nadsázce lze říci, že slovo „inkluze“ – budící dnes často nemístné asociace a zbytečnou nedůvěru – ve škole v Kladně-Vrapicích není ani třeba používat. Učiliště od svého vzniku v r. 1990 vzdělávalo a připravovalo pro budoucí zaměstnání jak žáky nevyžadující žádné mimořádné přístupy či didaktické postupy, tak děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Vždy zde společně žili – a lze říci spokojeně – žáci i pedagogové tak, že de facto kopírovali přirozený model společnosti se všemi radostmi i problémy. Podrobněji na: http://www.nuv.cz/p-kap/zkusenosti-z-kraju-a-skol
děkuji za Vaši pozornost
Národní ústav pro vzdělávání podpora krajského akčního plánování www.pkap.cz
Podpora krajského akčního plánování (P-KAP) zajišťuje metodickou a supervizní podporu při využívání akčního plánování na úrovni kraje a středních a vyšších odborných škol.
Vzdělávací potřeby pedagogických pracovníků v oblasti inkluze Obecně lze říci, že pedagogičtí pracovníci mají vzdělávací potřeby v celé oblasti inkluze ve vzdělávání nebo-li společného vzdělávání. Mezi klíčové okruhy DVPP (!prakticky orientovaného!) patří především: vyhláška č. 27/2016 Sb. ve vazbě na různé „cílové skupiny“ žáků, včetně žáků nadaných, vzdělávání v oblasti speciální pedagogiky zejména: metody a formy práce s žáky s SPU, SPCH, PAS; moderní a alternativní trendy ve výuce; kompenzační pomůcky (vč. moderních trendů); význam práce asistenta pedagoga, formativní hodnocení – používání, praktické ukázky diferencovaná výuka (ukázky s počtem žáků až do 30, workshopy – sdílení zkušeností, příklady dobré praxe, procvičování modelových situací, vzdělávání v oblasti odborných pojmů ve vazbě na inkluzivní/společné vzdělávání, práce s PLPP a IVP, identifikace nadaných a práce s nadanými.