NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_19 avantgarda TEMA: Literatura pro devátý ročník ČÍSLO PROJEKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.
Anotace Výukový materiál je určen žákům základní školy Autor: Mgr. Kateřina Křížová Jazyk: čeština Zaměření: výukový materiál je zaměřen na avantgardní směry, které vznikají na počátku 20. století Klíčová slova: futurismus, kubismus, dadaismus, surrealismus Specifické pomůcky: informace o jednotlivých směrech Klíčové kompetence: kompetenci k učení, k řešení problému, komunikativní Metodické pokyny: žáci se rozdělí dle počtu na 4 skupiny. Každá skupina dostane jeden směr. Dostane text, který si přečtou, vypíší důležité informace a poté je sdělí svým spolužákům. Důležité informace vypisuje vybraný žák z každé skupiny na tabuli a ostatní ze skupiny to komentují tak, aby se zapojili všichni členové. Na výukový materiál reagovali žáci dle očekávání
20. – 30. léta 20. století = předvoj v umění literárním i výtvarném nové myšlenky, techniky důraz na fantazii
znaky 1) krize klasické perspektivy – nerespektování reality 2) abstrakce 3) nové techniky v literatuře i malířství
nové směry Futurismus Kubismus Dadaismus Surrealismus
ve skupině Přečti si pozorně informace o daném směru Vypiš důležité informace, v nichž by mělo zaznít: doba vzniku, typické znaky, hlavní představitelé, (zajímavosti) Poté si zvolte mluvčího a zapisovatele Zapisovatel jde k tabuli a vypíše pro ostatní důležité informace, které mu mluvčí diktuje Ostatní členové skupiny doplňují to, co se v textu dozvěděli