Obchod, trh Základy hospodaření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Advertisements

 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
Trh a jeho zákonitosti.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
Vznik, vývoj a formy peněz
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
Ekonomická gramotnost
PENÍZE Historie peněz Hlavní funkce peněz Domácí a zahraniční měna
VY_32_INOVACE_EKO_03 MARKETING A TRH. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: trh,
2. Tržní systém A. Zboží B. Peníze C. Nabídka, poptávka D. Konkurence.
Ekonomie, trh Uč. Str Ekonomie Ekonomie je věda, která zkoumá podstatu a fungování hospodářských vztahů.
Mikroekonomie I Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
Mikroekonomie I Formování trhu
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Tržní hospodářství I. Petr Machala.
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh Pavel Šuranský.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 2.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_08/3/3 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Test z ekonomiky Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Úvod do financí Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Tržní ekonomika, peníze, banky, burzy. Test - učitel
8. Marketing.
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
Peníze, jejich funkce a vývoj platidel Výchova k občanství 7. ročník.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Obchod, trh Základy hospodaření.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Transkript prezentace:

Obchod, trh Základy hospodaření

Základní škola a mateřská škola Bohdalov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Výchova k občanství ROČNÍK: 8. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_19_4Ov_Obchod, trh AUTOR: Mgr. Michaela Janošťáková DATUM TVORBY: 18. květen 2014 OVĚŘENÍ: 19. květen 2014 ANOTACE: Materiál slouží k prezentaci učiva na dané téma. Zaměřuje se na základní popis fungování trhu a obchodu a na funkci a vývoj peněz.

Trh původně místo, kde se prodávalo a nakupovalo zboží dnes je to spíše systém, tržní transakce probíhají prostřednictvím moderní techniky trh umí vyřešit základní otázky ekonomiky – co, jak a pro koho vyrábět

Na trh vstupují: Domácnosti nabízí práci kupují zboží Podniky

Na trh vstupují: Stát snaží se odstranit některé negativní jevy na trhu, např. kartel (dohoda o cenách mezi firmami), monopol prodává např. cenné papíry kupuje prostřednictvím státních zakázek

Trh určují: Nabídka - zboží, které výrobci dodávají na trh při určité ceně Poptávka – zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu poptávka ovlivňuje nabídku vyšší poptávka nabídka roste nižší poptávka nabídka klesá

Tržní cena cena ovlivňovaná vztahem nabídky a poptávky: čím vyšší nabídka, tím nižší cena čím nižší nabídka, tím vyšší cena dokážete vysvětlit, proč tomu tak je?

Konkurence významně ovlivňuje cenu zboží cenová – snížení ceny vede ke zvýšení prodeje necenová – další prostředky vedoucí ke zvýšení prodeje – znáte nějaké? reklama, letáky, servis, delší záruka…

Obchod směna zboží nebo služeb za peníze (barterový obchod) cílem je zisk v minulosti docházelo ke směně zboží za zboží (směnný obchod)

Obchodníci zprostředkovatelé obchodu používají triky za účelem co nejvyššího prodeje znáte nějaké triky obchodníků? letáky do domu, slevové akce, odměny za nákup urč. hodnoty, akce 2+1, rozmístění zboží – zákl. potraviny na opačném konci od vchodu, dražší zboží na úrovni očí, levnější níž, regály u pokladen, velké vozíky, ochutnávky…

Peníze funkce peněz: všeobecný prostředek směny, platidlo určují cenu, hodnotu zboží uchovávají hodnotu

Peníze druhy peněz: hotovostní – mince, bankovky bezhotovostní – vklady u bank, lze je kdykoli přeměnit v hotovostní, mají stejnou hodnotu

Peníze vývoj peněz jako platidla: komoditní – všeobecně ceněné věci – obilí, mušle, plátno zlato, stříbro v jakékoli formě mince z drahých kovů bankovky

Shrnutí – doplňte věty: Trh je … Trh ovlivňuje ekonomiku tím, že … Na trh vstupují 3 subjekty: ... Nabídka je … Poptávka je … Čím vyšší nabídka, tím …. cena. Čím vyšší poptávka, tím …. cena.

Shrnutí – doplňte věty: Konkurence ovlivňuje cenu zboží: čím větší konkurence, tím …. cena. Barter je … Peníze slouží jako … Komoditní peníze jsou … Bezhotovostní peníze jsou …

Shrnutí – řešení: Trh je systém prodeje a nákupu zboží. Trh ovlivňuje ekonomiku tím, že určuje, co, jak a pro koho se bude vyrábět. Na trh vstupují 3 subjekty: domácnosti, podniky, stát Nabídka je zboží, které obchodníci nabízí za urč. cenu. Poptávka je zboží, které jsou zákazníci ochotni za urč. cenu nakoupit. Čím vyšší nabídka, tím nižší cena. Čím vyšší poptávka, tím vyšší cena.

Shrnutí – řešení: Konkurence ovlivňuje cenu zboží: čím větší konkurence, tím nižší cena. Barter je směna zboží za peníze. Peníze slouží jako prostředek směny, určují a uchovávají hodnotu. Komoditní peníze jsou věci všeobecně uznávané jako cenné. Bezhotovostní peníze jsou peníze, které máme v bance, při placení používáme např. platební kartu.

Citace a zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Janošťáková. Obrázky: kliparty http://www.clker.com (public domain)