Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti Vladimíra Dvořáková XXV. letní škola – Olomouc Století proměn československé a české státnosti 21.8.2018
Společnost a vzdělání Společenská podmíněnost podoby a významu vzdělání: Potřebnost pro život (domorodé kmeny, modernizace – triviální vzdělání, počítačová gramotnost…) Socializace – vzájemné porozumění, způsoby uvažování, struktura myšlení (modernizace, demokratizace) Řízení a organizace společnosti (astronomie, matematika, (záplavy, vybírání daní…) Ovládání – převzetí komunikačního diskurzu (totalitarismus – specifický přístup k pravdě, talibán)
Společnost a vzdělání Vzdělání a poznání – nevyvíjí rovnoměrně, vrcholy a úpadky (civilizace) – viz antika a pozdější zprostředkování Současná „západní“ civilizace - vzdělání a poznání – pluralitní podoba (role univerzit) Vzdělání a poznání – demokratizace, masifikace vs. elitářství? Jsou potřeba elity? Vzdělání a poznání – etika, hodnoty. Je vyšší vzdělání zárukou etického, hodnotově zaměřeného jednání?
Vztah ke vzdělání Vztah ke vzdělání a kultuře: je součástí politické kultury, ovlivňuje podobu autority (uznávaná moc) má historické souvislosti - Vychází z tradice a ovlivňuje budoucnost má ekonomické souvislosti - Reaguje na ekonomické potřeby a vytváří je
Česká společnost Historické souvislosti: husitství – „brzká“ reformace, tlak na národní jazyky a osobní přístup k interpretaci bible Chybějící národní šlechta po třicetileté válce, „aristokracie ducha“ (tituly!) Role jazyka v národním obrození, jazyk umění, jazyk vědy Vzdělání jako zdroj sociální mobility - (maturita, středoškolský učitel)
Pozitivní obraz vzdělance Česká společnost Pozitivní obraz vzdělance Vzdělání jako zdroj autority v komunitě Učitel, kněz, (bývalý student) Obraz „vzdělance“ jako nositele etických hodnot a odpovědnosti vůči národu (zásadní spory a diskuse, rukopisy, hilsneriáda) Obraz „studentů“ bojovníků za svobodu (1848, 1939, 1948, 1968, 1989)
Negativní obraz vzdělance Česká společnost Negativní obraz vzdělance Nemá životní zkušenost „obyčejných lidí“ Nechápe jasné pravdy, klade si podivné otázky Většinou nepřináší žádné „zisky“ (filosof, historik) Podrývá autoritu těch u moci Kavárenský povaleč, kavárenský intelektuál
Současné problémy a otazníky Dva hlavní problémy: Ekonomický – vše podřízeno okamžité efektivitě, krátkodobá perspektiva Společenský – vytváření elit? Kdo patří do elity? (VIP, celebrity)
Ekonomické otazníky Potřeby trhu Jakého trhu (nyní? Za deset let? Za padesát let?) Financování Vzdělání – soukromý nebo veřejný statek? Jak přepočítávat výsledky (věda, na „hlavu“) Doba politického mandátu (návratnost – výsledky) – montovny vs. technologie
Společenské otazníky Socializační role Integrita a pluralita společnosti Elity, pseudoelity a jejich autorita Kolega nebo klient? Vnímání času, střednědobé a dlouhodobé perspektivy Vzdělání není krátkodobá záležitost (doplnění vzdělání) Nemůže být vnímáno jako bezprostřední naplnění potřeb
Úspěšný a spokojený nový školní rok! Ať se daří! Úspěšný a spokojený nový školní rok!