Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SOCIÁLNÍ INDIKÁTORY V RÁMCI MĚŘENÍ UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚVAHA NAD NEUDRŽITELNÝM STAVEM.
Advertisements

Videotrénink interakcí
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Den otevřených dveří na Národohospodářské fakultě pro obor Národní hospodářství 5. ledna 2013.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Sociální konstruktivismus
Řídící struktury v organizaci
Osvícenství.
VY_32_INOVACE_SVF32360DUD Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Reálné a zobrazené vzory
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Místní Agenda 21 Hodnocení místní udržitelnosti v ČR Ing. arch. Marie Petrová Hradec Králové, 18. února 2014.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
ZÁKLADY TRANSFERU TECHNOLOGIÍ Inovační aktivity a transfer technologií Zdroje, prostředky a dovednosti Význam TT Proces řízení TT Mezinárodní kooperace.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
Otazníky nad terciárním vzděláváním jako předpokladu využití a rozvoje sociálního potenciálu populace Pro konferenci VŠFS – „Lidský kapitál a investice.
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
M ATEMATIKA A BYZNYS I NFORMAČNÍ MANAGEMENT VE FIRMĚ Eva Turnerová Západočeská univerzita
Model transkulturní péče
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Postavení pedagogiky mezi vědami
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Profesní etické kodexy
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Redefinice společnosti vědění V posledních letech pokusy o redefinici. Dva základní poznatky: 1. vědění není statické, ale dynamické 2. jednotlivé společenské.
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
ROZVOJ OS A TŘETÍHO SEKTORU V ČESKÝCH ZEMÍCH Přednáška OS, ZS 2011/12, KAP FF ZČU Lenka Strnadová.
STRATEGIE ČIŽP Rob Bakx
Ing. Veronika Dostálková MBA
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Společensky odpovědné podnikání
Sociální skupiny a role
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Co říkají sociální pracovníci o sociální práci. PhDr
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Základní filozofické otázky
zpracovaný v rámci projektu
Transkript prezentace:

Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti Vladimíra Dvořáková XXV. letní škola – Olomouc Století proměn československé a české státnosti 21.8.2018

Společnost a vzdělání Společenská podmíněnost podoby a významu vzdělání: Potřebnost pro život (domorodé kmeny, modernizace – triviální vzdělání, počítačová gramotnost…) Socializace – vzájemné porozumění, způsoby uvažování, struktura myšlení (modernizace, demokratizace) Řízení a organizace společnosti (astronomie, matematika, (záplavy, vybírání daní…) Ovládání – převzetí komunikačního diskurzu (totalitarismus – specifický přístup k pravdě, talibán)

Společnost a vzdělání Vzdělání a poznání – nevyvíjí rovnoměrně, vrcholy a úpadky (civilizace) – viz antika a pozdější zprostředkování Současná „západní“ civilizace - vzdělání a poznání – pluralitní podoba (role univerzit) Vzdělání a poznání – demokratizace, masifikace vs. elitářství? Jsou potřeba elity? Vzdělání a poznání – etika, hodnoty. Je vyšší vzdělání zárukou etického, hodnotově zaměřeného jednání?

Vztah ke vzdělání Vztah ke vzdělání a kultuře: je součástí politické kultury, ovlivňuje podobu autority (uznávaná moc) má historické souvislosti - Vychází z tradice a ovlivňuje budoucnost má ekonomické souvislosti - Reaguje na ekonomické potřeby a vytváří je

Česká společnost Historické souvislosti: husitství – „brzká“ reformace, tlak na národní jazyky a osobní přístup k interpretaci bible Chybějící národní šlechta po třicetileté válce, „aristokracie ducha“ (tituly!) Role jazyka v národním obrození, jazyk umění, jazyk vědy Vzdělání jako zdroj sociální mobility - (maturita, středoškolský učitel)

Pozitivní obraz vzdělance Česká společnost Pozitivní obraz vzdělance Vzdělání jako zdroj autority v komunitě Učitel, kněz, (bývalý student) Obraz „vzdělance“ jako nositele etických hodnot a odpovědnosti vůči národu (zásadní spory a diskuse, rukopisy, hilsneriáda) Obraz „studentů“ bojovníků za svobodu (1848, 1939, 1948, 1968, 1989)

Negativní obraz vzdělance Česká společnost Negativní obraz vzdělance Nemá životní zkušenost „obyčejných lidí“ Nechápe jasné pravdy, klade si podivné otázky Většinou nepřináší žádné „zisky“ (filosof, historik) Podrývá autoritu těch u moci Kavárenský povaleč, kavárenský intelektuál

Současné problémy a otazníky Dva hlavní problémy: Ekonomický – vše podřízeno okamžité efektivitě, krátkodobá perspektiva Společenský – vytváření elit? Kdo patří do elity? (VIP, celebrity)

Ekonomické otazníky Potřeby trhu Jakého trhu (nyní? Za deset let? Za padesát let?) Financování Vzdělání – soukromý nebo veřejný statek? Jak přepočítávat výsledky (věda, na „hlavu“) Doba politického mandátu (návratnost – výsledky) – montovny vs. technologie

Společenské otazníky Socializační role Integrita a pluralita společnosti Elity, pseudoelity a jejich autorita Kolega nebo klient? Vnímání času, střednědobé a dlouhodobé perspektivy Vzdělání není krátkodobá záležitost (doplnění vzdělání) Nemůže být vnímáno jako bezprostřední naplnění potřeb

Úspěšný a spokojený nový školní rok! Ať se daří! Úspěšný a spokojený nový školní rok!