Předsudky a stereotypy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Environmentální výchova pro základní školu
RASISMUS Zuzana Dvořáková.
Zlepšování jakosti.
P OSTOJE Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
Vyplývání a propoziční postoje Lucie Vondráčková
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Sociální psychologie Sociální skupiny.
Vymezení, funkce, zdroje
Nebezpečí racionální diskriminace VŠFS.
Rasismus.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
OSOBNOST.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Psychologie štíhlé postavy
Konflikt sociálních rolí
Proces vnímání v komunikaci
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Prace : Alish Sarsenali Kontrol: Ingrid Matošková Praha 2014 Predmet : Psyhologia.
Průřezová témata.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Metaetika Shrnutí.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Rovnost a zákaz diskriminace ve veřejné správě. Rovnost ve veřejné správě ideologický požadavek rovnosti všech lidí - hluboké filozofické a náboženské.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
MUSÍ BÝT KOMUNITNÍ TLUMOČNÍK STEJNÉHO POHLAVÍ JAKO KLIENT?
Žák. Osobnost určitý člověk, individuum odlišné od ostatních ve vlastnostech, zkušenostech atd.
Chyby při vnímání druhých lidí
INTERKULTURNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
ZÁKLADY MEZILIDSKÉ KOMUNIKACE
Psychologické aspekty zdraví
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Virtuální realita.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_84 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Práva národnostních etnických menšin. Slovníček pojmů Příslušník=člen nějaké skupiny /přísluší k ní/ Formulovat=vyjádřit, zpracovat Národ=společenství.
Etnografie a národnostní politika ČLR
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Místní demokracie a participace na veřejném životě
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Mediální obsahy a sdělení
Sociologie pro SPP/SPR
Tolerance k národnostním menšinám
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
KYBERŠIKANA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Náročné životní situace
Témata kognitivní psychologie
Základní filozofické otázky
Škola základ občanského života
Transkript prezentace:

Předsudky a stereotypy Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/14.0147)

Předsudek a stereotyp: jaký je mezi nimi rozdíl? různá pojetí: podle některých společenských vědců: předsudek = stereotyp v českém prostředí častější: předsudek = negativní, záporný stereotyp

Obrázek: předsudky 1

Myšlení ve stereotypech Myšlení ve stereotypech je běžnou lidskou reakcí. Každý člověk myslí ve stereotypech! Lidé vyvozují nové informace ze starých zkušeností: např. pokud jsem měl špatnou zkušenost s určitou skupinou (např. okradli mě feťáci), není divu, že budu při dalším kontaktu podezíravý (tj. budu si pevně držet tašku, pojede-li se mnou v autobuse někdo – podle mého názoru – oblečený a chovající se jako narkoman).

V čem je problém se stereotypy? Obrázek: předsudky 2

V čem je problém se stereotypy? Problémem není to, že stereotypy vznikají, a že myslíme ve stereotypech – to je běžným projevem lidského myšlení. Problém nastává ve chvíli, kdy se naše stereotypy utvrdí, kdy zatuhnou v určité podobě, a my je již nehodláme měnit – tedy když nejsme schopni nebo ochotni opustit určitý stereotyp ani při opakované odlišné, nebo i zcela opačné zkušenosti.

Jak definovat stereotypy? Hodnocení někoho na základě našich představ o určité skupině, k níž podle nás jedinec patří, bez posouzení toho, co o něm skutečně víme. Šablonovité způsoby vnímání, které nevychází z naší přímé zkušenosti. Jsou běžnou součástí vnímání lidí, umožňují nám rychlou orientaci ve světě, vytvářejí pocit bezpečí. Mají silný emocionální náboj a jsou racionálně nezdůvodněné či nezdůvodnitelné.

Co jsou pozitivní stereotypy? Poznámka, komentář nebo hodnocení, které obsahuje zevšeobecňující soud o určité skupině, a které má kladný náboj. Například: Němci mají smysl pro pořádek nebo: Moraváci jsou dobrosrdeční.

Jaké jsou negativní stereotypy neboli předsudky? Mají záporný náboj a často jsou nepřátelsky laděny. Z pohledu příslušníka určité skupiny, která je obětí těchto předsudků, bývají tyto poznámky vnímány jako urážky, osočování či nadávky. Předsudky jsou východiskem všech forem diskriminačního jednání. Např.: Černoši jsou líní nebo: Blondýny jsou hloupé.

Obrázek: blondýna

Stereotypy a předsudky existují vůči různým typům skupin tyto skupiny jsou vymezeny na základě: etnicity, národnosti či rasy věku nebo pohlaví náboženství profesní skupiny fyzického vzhledu či postižení/handicapu sexuální orientace ekonomické situace, jazyka/dialektu, či lokální příslušnosti.

Předsudky a stereotypy Nejsou většinou vyvolány jednáním určitého člověka, ale jde o projev bezdůvodné nenávisti vůči lidem, kteří patří k nějaké skupině (etnické, náboženské, národnostní apod.), nebo které my do této skupiny přiřadíme. Uráží a nebo veřejně ponižují dotyčného člověka, aniž by dal on sám k útoku nějaký podnět. Mohou mít různou podobu, od přímé urážky po nenápadnou poznámku, která se traduje tak často, že si její negativní náboj ani neuvědomujeme.

Předsudky a stereotypy Stávají se základem nepochopení a zdrojem konfliktů mezi různými skupinami. Následně jsou zdrojem rasistických a netolerantních postojů. Jejich správným zhodnocením a pochopením je možné podobným konfliktům předejít.

K čemu mohou vést předsudky?

Jak naložit s našimi stereotypy? Zevšeobecňování, tedy i myšlení ve stereotypech, můžeme jen těžko opustit, pomáhá nám řešit nové i komplikované situace. Měli bychom si ale tohoto procesu být vědomi. Měli bychom dokázat své stereotypy měnit a vyvarovat se tak jejich zkostnatění. Měli bychom si být vědomi toho, že je nějaký náš soud předsudkem, a umět se na situaci podívat kriticky: opravdu tento člověk patří k určité skupině, nebo se to jen domnívám? Opravdu je pro všechny členy této skupiny příznačné, že se chovají určitým způsobem?