Základní pojmy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Technická obsluha výroby
Advertisements

VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V BRNĚ FAKULTA STAVEBNÍ ÚSTAV GEODÉZIE
Metoda QFD metoda plánování jakosti založená na principu maticového diagramu umožňuje transformaci požadavků zákazníků do navrhovaného produktu a procesu.
11 Udržovatelnost a servisní logistika
Digitální učební materiál
Provoz a údržba vodních toků
Modely řízení zásob Základní pojmy Deterministické modely
1 © Sämtliche Rechte wie z.B. Kopier- und Weitergaberecht bei der TROST AUTO SERVIVE TECHNIK SE- 8/25/ :25 AM - 1 Quelle: TROST AUTO SERVICE.
ÚDRŽBA A JEJÍ HLAVNÍ CÍLE
Digitální učební materiál
Řízení jakosti Číslo předmětu: Na cvičení je nutno nosit: - vlastní přezůvky, -kalkulačku se základní statistikou Cvičení budou v laboratoři.
Spolehlivost a diagnostika (vsd)
Ing. Jana Korytárová, Ph.D.
SEKUNDÁRNÍ TRH UŽITKOVÝCH VOZIDEL
Rozdíl mezi kluznými a kuličkovými ložisky
Předmět: Odborný výcvik Ročník: 2. a 3. Téma: Pěstování Rostlin
Digitální učební materiál
nedokončená výroba a polotovary výrobky zvířata zboží
VŠB - TU Ostrava, Fakulta Elektrotechniky a Informatiky Rozvoj RCM v elektroenergetice Ing. Jan Gala.
Údržba vozidel. Údržba vozidel Údržba vozidel Kontrola motorového oleje Kontrola chladící kapaliny Kontrola tlumičů Kontrola tlaku pneumatik Kontrola.
Výuka předmětu automobily
© Emotron AB Účinný a spolehlivý provoz Ventilátory Kompresory Dmychadla.
EKONOMIKA DLOUHODOBÝ MAJETEK Ing. Hana Kročová
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Dlouhodobý hmotný majetek - oceňování Vypracoval : Ing. Jana Šustrová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Autor:Petr Koblížek Předmět/vzdělávací oblast: Provozuschopnost dopravních prostředků Tematická oblast:Konstrukční skupiny dopravních prostředků Téma:Kontrola.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Servisní prohlídky – druhy, úkony
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Optimalizace logistického systému a řetězců
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Technická diagnostika "dia-gnozis" - "skrze poznání" Zkoumá technické objekty za účelem posouzení jejich technického stavu, tj. schopnosti vykonávat určenou.
Tvorba simulačních modelů. Než vznikne model 1.Existence problému 2.Podrobnosti o problému a o systému 3.Jiné možnosti řešení ? 4.Existence podobného.
Tato prezentace byla vytvořena
ZKUŠEBNICTVÍ A KONTROLA JAKOSTI 01. Experimentální zkoušení KDE? V laboratoři In-situ (na stavbách) CO? Modely konstrukčních částí Menší konstrukční části.
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Spojka třecí kotoučová – diagnostika
Kamov KA 50 „Hokum“ (Rusko). Spolehlivost strojních systémů Hlediska posuzování strojů: funkční ekonomické ekologické výtvarné spolehlivostní Standardy.
Digitální učební materiál
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Autor:Petr Koblížek Předmět/vzdělávací oblast: Provozuschopnost dopravních prostředků Tematická oblast:Konstrukční skupiny dopravních prostředků Téma:Kontrola.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Vztahy mezi útvary charakter průběhu hlavní podnikatelské činnosti
MODERNIZACE AUTOBUSŮ FORST Štěpán, ŠÍMA Radim, VEDRAL Lukáš
Úvod do podnikových financí
Experimentální metody (qem)
9 Hodnocení udržovatelnosti strojů a zařízení
Opravy strojů Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Moravec. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
ZPV Industrial, s.r.o. zajišťuje
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
ŽIVOTNOST STROJNÍCH SOUČÁSTÍ (základní pojmy) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Moravec. Dostupné z Metodického.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
TEXTAR produktové informace Technické školení TEXTAR
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
ŘÍZENÍ STAVEBNÍHO DÍLA I Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Účtování zásob (zboží, výrobků, materiálů, ….). Zásoby mají podobu a tak se i v účetnictví rozlišují: Materiál – suroviny (základní materiál), pomocné.
Palivová soustava vznětového motoru OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U
KARBURÁTOR OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Obsah  Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu Význam karburátoru v automobilu  Princip.
INTEGROVANÝ SYSTÉM MĚŘENÍ A OBRÁBĚNÍ DVOJKOLÍ KOLEJOVÝCH VOZIDEL.
Strojírenské výrobky Zbožíznalství 1. ročník Strojírenské výrobky ➔ Tvoří výrobní základnu každého průmyslově vyspělého ➔ státu ➔ Výroba navazuje na.
ČSN EN Výbušné atmosféry – Část 37: Neelektrická zařízení pro výbušné atmosféry – Neelektrické typy ochrany bezpečnou konstrukcí „c“, hlídání.
Zdanění provozu motorových vozidel v České republice
TECHNICKÁ DIAGNOSTIKA
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Signály a jejich vyhodnocení
TECHNICKÁ ÚDRŽBA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Moravec. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Obnova dvou bloků Garantovaný parametr DISPONIBILITA
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
Opravy pneumatik Vyvažování kol
Základní pojmy.
Transkript prezentace:

Základní pojmy

Optimální jakost konstrukce Náklady s rostoucí jakostí konstrukce rostou progresivně a efekt z užívání výrobku roste degresivně. Mimo vyznačené pásmo bude běžný (neluxusní) výrobek špatně prodejný: zleva – nebude splňovat požadavky většiny zákazníků zprava – bude příliš drahý přičemž efekt z užívání bude jen o málo vyšší, než u levnějších výrobků konkurence

Vliv údržby a provozních podmínek na spolehlivost Úroveň spolehlivosti Vliv údržby a provozních podmínek na spolehlivost Úroveň spolehlivosti je ovlivněna: Výrobcem kvalitou konstrukce hovoříme o tzv. inherentní spolehlivosti (výrobcem do stroje vložené) Uživatelem úrovní péče náročností provozního nasazení

Provozuschopnost Stroj se může nacházet ve třech stavech: Bezvadný stav bez opotřebení = splňuje parametry dané při výrobě Provozuschopný stav vlivem opotřebení došlo ke zhoršení parametrů, ale stále dokáže plnit požadované funkce Poruchový stav opotřebení je natolik vysoké, že stroj nevyhovuje požadovaným parametrům

přeřazení na výrobu výrobků s větší povolenou tolerancí Provozuschopnost Bezvadný stav - splňuje parametry dané při výrobě Provozuschopný stav - stále dokáže plnit požadované funkce Poruchový stav - nevyhovuje požadovaným parametrům Pro lepší pochopení si představme soustruh, u kterého výrobce garantuje přesnost ± 0,02 mm. U vyráběného výrobku je požadována přesnost ± 0,05 mm. Bezvadný stav – výrobky splňují toleranci ± 0,02 mm. Provozuschopný stav – vlivem opotřebení tolerance překročila ± 0,02 mm, ale výrobky jsou stále vyhovující. Poruchový stav – opotřebení vzrostlo natolik, že rozměry výrobků nesplňují požadovanou toleranci ± 0,05 mm. oprava ŘEŠENÍ přeřazení na výrobu výrobků s větší povolenou tolerancí U motorových vozidel mohou být sledovaným parametrem například celkové provozní náklady.

Technická diagnostika technologický postup sloužící ke zjištění technického stavu (např. změření tloušťky brzdového kotouče pomocí posuvného měřítka) Diagnóza vyhodnocení technického stavu (šířka kotouče je 8 mm, opotřebení je rovnoměrné) Prognóza předpověď dalšího vývoje technického stavu (určení zbývající životnosti) a nebo rozhodnutí o okamžité obnově (oprava / výměna) Přímá metoda – přímo měříme zjišťovanou veličinu Diagnostika Nepřímá metoda – z důvodu nižší pracnosti měříme snadněji měřitelnou veličinu

Technická diagnostika Pro zjištění opotřebení válce motoru změříme jeho vnitřní průměr dutinoměrem = nutnost rozebrání motoru. Pro zjištění opotřebení válce změříme kompresní tlak = bezdemontážní metoda. Přímá metoda – přímo měříme zjišťovanou veličinu Diagnostika Nepřímá metoda – z důvodu nižší pracnosti měříme snadněji měřitelnou veličinu

Měřitelnost opotřebení Vícestavový objekt opotřebení je měřitelné a obvykle lze stanovit zbývající životnost výrobku například brzdové obložení, vůle v nápravě, opotřebení válce motoru… opotřebení lze měřit přímou metodou (změřit průměr válce) nebo nepřímou metodou (měření komprese) nepřímé metody umožňují diagnostiku bez demontáže = úspora Dvoustavový objekt opotřebení nelze vypozorovat, z funkčního stavu přechází skokově do poruchového typickým příkladem je žárovka v případě žárovky provedeme výměnu po poruše, v případě rozvodového řemene preventivně, neboť jeho selhání znamená vážné poškození dalších dílů motoru

Stanovení optimálního okamžiku obnovy ŠKODA OCTAVIA 1,6 TDI raději vůbec nepoužívej Cena nového vozu - 530 000 Kč Provozní náklady (pojištění, pravidelná údržba, opravy…) Cena po jednom roce - 320 000 Kč Cena po dvou letech – 290 000 Kč Cena po šesti letech – 210 000 Kč používej co nejdéle

Stanovení optimálního okamžiku obnovy Náklady obnovy NO (Kč) - jednorázové vklady zmenšené o jednorázové zisky. (část pořizovací hodnoty, která byla v uplynulém období spotřebována a musí být při obnově nahrazena) NO = cena nového motoru + náklady na jeho výměnu - zůstatková hodnota starého motoru. Náklady na provoz NP (Kč) - suma veškerých položek s provozem souvisejících. NP = náklady za benzín, olej, filtry, seřizování, opravy, pneumatiky, pojištění … t u(t) [Kč/w] raději vůbec nepoužívej NO NP používej co nejdéle Zjednodušeně nastane optimální okamžik tehdy, když NO překročí NP tO Optimální okamžik obnovy nastane, když součet obou funkcí dosahuje minima.

Typy údržby Z hlediska okamžiku, kdy se údržba provádí, rozlišujeme tyto typy údržby: Preventivní údržba Provádí se v předem stanovených intervalech bez ohledu na technický stav. (výměna rozvodového řemene, výměna oleje …) Údržba dle technického stavu Nejprve se zjistí technický stav a na jeho základě se rozhodne, zda je vhodné údržbu provést. Údržba po poruše Řeší se až v případě výskytu závady.

Seskupování úkonů údržby Automobil se skládá z řady komponent, které vyžadují údržbu. Optimální okamžik údržby je pro jednotlivé komponenty různý. V praxi je však nemyslitelné, abychom po 15 000 km jeli na výměnu oleje a za další měsíc na výměnu rozvodového řemene a o něco později na výměnu brzdové kapaliny. Výrobce proto při sestavování plánu údržby jednotlivé úkony seskupuje. Další seskupování se provádí v případech, kdy pracnost a časová náročnost technických operací dosahuje takového rozsahu, že cena práce přesahuje hodnotu zbývající životnosti některého komponentu (například při výměně kotouče spojky je nutné demontovat z vozu převodovku a tak zároveň vyměníme i spojkové ložisko bez ohledu na jeho technický stav).

Seskupování úkonů údržby Optimální okamžik dle továrních zkoušek: motorový olej …………………..15 000 km nebo 1,25 roku brzdová kapalina …………….. 2 roky rozvodový řemen …………….. 98 000 km Servisní plán po seskupení: motorový olej …………………..15 000 km nebo 1 rok rozvodový řemen …………….. 90 000 km (6 x 15 000 km)

Zkouškové otázky: Co zahrnuje pojem údržba? Znázorněte graficky vliv údržby a provozních podmínek na provozuschopnost stroje. Jak hodnotíme provozuschopnost stroje? Objasněte pojmy diagnostika, diagnóza a prognóza. Dvoustavový a vícestavový objekt. Uveďte typy údržby včetně praktických příkladů. Seskupování úkonů údržby.