Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny Sčítání s přechodem přes základ v oboru do dvaceti VY_32_INOVACE_1C_04 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1101 Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Identifikátor materiálu: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT, 04 Anotace Žáci se na názorných příkladech učí funkčnímu rozkladu čísel pro nácvik sčítání s přechodem přes základ. Tato sada učí přičítat k číslu čtyři, tři a dva, dále si žáci procvičí, zopakuji, přičítání k devíti, osmi, sedmi, šesti i pěti v oboru do dvaceti. Žáci vidí na stránce obrázky, spočítají je a z nabídnutých řešení vyberou výsledek. Zopakují si porovnávaní čísel, vyřeší slovní úlohu. Správné řešení odkrývá úsměv. Kliknou-li na chybné řešení, odkryje se zamračený obličej, žáci mají možnost na názorných obrázcích dopočítat se ke správnému výsledku a již bezchybně vybrat řešení – kliknutím na výsledkové terčíky. Průřezová témata – hlasité čtení s porozuměním u slovní úlohy, rozbor úlohy, pracujeme společně. Při názorném sčítání používejte i slova nadřazeného významu. Autor Období vytvoření materiálu Mgr. Z. Kubešová Srpen 2011 Speciální vzdělávací potřeby ADHD, dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, MP Vzdělávací oblast Vzdělávací obor Matematika a její aplikace Matematika Druh učebního materiálu Interaktivní DUM Druh interaktivity Využití interaktivní tabule a práce s PC Cílová skupina Žák - s lehkým mentálním postižením Stupeň a typ vzdělávání Základní škola praktická Typická věková skupina 8 – 10 let/ 3. ročník
Přičítání k číslu 4 v oboru do 20 Znázornění součtu Doplň do desíti a zbytek rozkladu napiš za desítku 4 + 6 + 1 = 11 4 + 7 = 4 + 6 + 2 = 12 4 + 8 = 4 + 6 + 3 = 13 4 + 9 = Záměna pořadí sčítanců: 9 + 4 = 11 12 13 10 11 12 11 12 13 13 12 11
Přičítání k číslu 3 v oboru do 20 Doplň do desíti a zbytek rozkladu napiš za desítku Znázornění součtu 3 + 7 + 1 = 11 3 + 8 = 3 + 7 + 2 = 12 3 + 9 = Záměna sčítanců: 9 + 3 = 8 + 3 = 11 12 13 13 12 11 12 11 10 13 12 11 9 10 11
Přičítání k číslu 2 v oboru do 20 Doplň do desíti a zbytek napiš za desítku Znázornění součtu 2 + 8 + 1 = 2 + 9 = Záměna sčítanců: 9 + 2 = 2 + 1 + 8 = 1 + 8 + 2 = 11 10 9 9 10 11 12 11 12 9 10 11 10 11 12
Procvičování sčítání s přechodem přes základ v oboru do 20 9 + 6 = 6 + 9 = 8 + 5 = 5 + 8 = 7 + 4 = 4 + 7 = 6 + 8 = 8 + 6 = 2 + 9 = 9 + 2 = 16 15 14 14 15 16 13 12 11 11 12 13 10 11 12 11 12 13 14 13 12 15 14 13 13 12 11 12 11 10
Sčítání v oboru do 20, procvičování 3 + 8 = 7 + 5 = 6 + 6 = 2 + 9 = 9 + 6 = 8 + 7 = 4 + 8 = 3 + 9 = 5 + 6 = 13 11 15 2 + 11 = 12 + 7 = 5 + 14 = 17 + 2 = 3 + 15 = 6 + 3 = 1 + 19 = 4 + 7 = 20 + 0 = 2 + 6 = 11 13 11 11 12 13 11 11 19 10 11 12 19 11 11 11 7 12 11 11 19 17 16 15 11 11 18 14 15 16 11 9 11 14 13 12 20 11 11 12 11 10 17 14 11 11 16 15 11 11 20 13 12 11 8 16 14
Doplň <, >, = Číselná řada: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, Vzor řešení: 5 > 0, 10 < 20, 7 = 7, 2 < 3, 9 > 8, Pět je více než nula, deset je méně než dvacet, sedm se rovná sedmi, 15 13 11 8 10 16 12 9 17 > = < 13 6 10 18 9 17 12 14 16 = > < > < = < = > < > = = > < = < > > = < < = >
Eliška přečetla o 8 pohádek více než Ota a Radim přečetl jako Ota 3 pohádky. Radim a Ota přečetli stejný počet pohádek. Kolik pohádek přečetl Ota? Kolik pohádek přečetl Radim? Kolik pohádek přečetla Eliška? Kolik pohádek přečetli žáci celkem? Ota: Radim: Eliška: Celkem bylo přečteno: Ota přečetl 3 pohádky. Radim přečetl také 3 pohádky. Eliška přečetla 3 a 8 pohádek. Pohádek bylo celkem přečteno: 3 + 3 + 3 + 8 = 17 18 19
Zdroje http://office.microsoft.com/klipart