Pilotní projekt ověření prvků „duálního“ vzdělávání v MSK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úloha sektorových rad v systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
2. WORSKHOP „Výměna zkušeností a řešení společných problémů v oblasti dalšího profesního vzdělávání“ Karlovy Vary TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN.
Národní soustava povolání a Národní soustava kvalifikací v praxi , Pardubice.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Sektorové dohody Ing. Zdeněk Liška generální ředitel Svazu průmyslu a dopravy České republiky.
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Příprava pracovníků v Tanex,PLASTY a.s. Ing. Dana Spejchalová, Ph.D.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Integrovaná střední škola technická a ekonomická Sokolov Cheb 23. června 2010 Jednoty 1620, Sokolov.
SEKTOROVÉ DOHODY význam, příprava, realizace. Co je Sektorová dohoda?  Unikátní nástroj umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů v ČR prostřednictvím.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
CZ / /0329 Interní trenéři – klíč k úspěchu malé firmy AIVD ČR AMSP ČR Ondřej Palán, ,
Rozvoj technického vzdělávání Strategie a hlavní cíle týmu 81. zasedání Rady ředitelů (Valná hromada) AutoSAP Brno, 4. dubna 2013 Předkládá: Řídící tým.
Organizační struktura
v centrum celoživotního vzdělávání
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství.
Konference projektu UNIV 2 KRAJE ve Zlínském kraji PhDr. Helena Marinková, Ph.D.
Nástroje daňových úlev
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY VZDĚLÁVÁNÍ PRO PRAXI … PRAXE PRO VZDĚLÁVÁNÍ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Vladimír.
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
PRACOVNÍ SKUPINA VZDĚLÁVÁNÍ A ZAMĚSTNANOST 11. září 2015.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Národní soustava kvalifikací: Zaměstnanci dle představ a potřeb zaměstnavatelů Konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března 2014.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
HLAVNÍ CÍL PROJEKTU Zlepšit podmínky pro výuku strojírenských oborů.
Soulad vzdělávací nabídky a požadavků trhu práce (?) Ing. Miloš Rathouský, sekce zaměstnavatelská,
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Analýza potřeb v území Pardubického kraje Pracovní tým k platformě Kariéra a celoživotní vzdělávání Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě.
ŘEŠENÍ PROJEKTU UNIV 3 Seminář Seč 6. října 2015.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
1 PODPORA DALŠÍHO VZDĚLÁVÁNÍ v Ústeckém kraji Most Role a zapojení sociálních partnerů do tvorby programů DV.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Nový model tvorby trhu práce budovaný partnerstvím zaměstnavatelů – škol a jejich zřizovatelů a úřadů práce Ing. Jiří Herodes.
Budoucnost odborného školství
Škola jako partner firmy
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Jak dále s duálním vzděláváním v MSK?
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE Čtenářská a matematická gramotnost Andrea Nytrová
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Organizační struktura
Duální vzdělávání Co duální vzdělávání je a co to může být.
Výsledky dotazníkovÝCH šetření
Setkání kariérových poradců
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Podpora procesů uznávání
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Systémové řešení – Motivace a vzdělávání pedagogů aktivita Společně na trhu práce CZ /0.0/0.0/16_034/
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Pilotní projekt ověření prvků „duálního“ vzdělávání v MSK Pracovní seminář Zapojení členů OHK Karviná do zkvalitnění odborného vzdělávání s využitím prvků duálního vzdělávání Orlová, 1. října 2018 Petr Czekaj

OSNOVA Charakteristika duálního vzdělávání - Německo, Rakousko, Švýcarsko 2. Odborné vzdělávání na Slovensku Podmínky duálního vzdělávání v ČR 4. Pilotní projekt v MSK, využití výstupů pilotáže, dopady 5. Závěr, další kroky 2

1. Charakteristika duálního vzdělávání (1) Příprava na povolání na dvou místech: u zaměstnavatele a v odborné škole Převážná část (70-80%) ve firmě „učení se praxí“, zbytek ve škole Zpravidla učňovské obory Zákon o odborném vzdělávání, smlouva firma – škola, standardy kvalifikací Zásadní role firem a komor (zkoušky, smlouvy s učni, nábor, motivace) Osvědčení o způsobilosti firem, technické zabezpečení, instruktoři, náklady nese firma 3

1. Charakteristika duálního vzdělávání (2) Německo/Rakousko/Švýcarsko: úzká kooperace a koordinace mezi školou a firmou - žáci ve firmě 3 – 5 dní v týdnu - škola max. 12 hodin teorie týdně, v tom 8 hodin odborná - žáci 1 měsíc prázdnin - učňovská zkouška před experty v oboru 4

2. Odborné vzdělávání na Slovensku (1) Zákon 61/2015 o odborném vzdělávání Učební smlouva mezi firmou a žákem Smlouva o duálním vzdělávání mezi firmou a školou: rozsah, obsah, podmínky Za celé praktické vyučování odpovídá firma, nese veškeré náklady Osvědčení o způsobilosti firmy k praktickému vyučování v oboru (profesní org.) - materiálně-technická, odborná a personální 5

2. Odborné vzdělávání na Slovensku (2) Státní vzdělávací program, vzorové učební plány a vzorové učební osnovy pro systém duálního vzdělávání Odborný výcvik pro učební obory vede mistr odborného výcviku (školy) nebo instruktor OV pro maturitní obory vede učitel odborné praxe nebo instruktor Podíl praxe na výuce: - 50% maturitní obory - 60-80% učňovské obory 6

2. Odborné vzdělávání na Slovensku (3) Vstup do systému DV je dobrovolný Cíl: do 5ti let 30% žáků v odborném vzdělávání formou duálního vzdělávání (2015/16 – 422 žáků; 16/17 – 1121; 17/18 – cca 2000; 20/21 - 30% = 12000 žáků?) Rada zaměstnavatelů pro systém DV – iniciativní role Hlavní obory 2016/17 - strojírenství + elektro 76% míst 7

2. Odborné vzdělávání na Slovensku (4) Silné stránky: - přijetí zákona a zavedení SDV - nabídka učebních míst u zaměstnavatelů - zlepšení motivace žáků (lepší známky, méně absence, zájem) - zlepšení spolupráce zapojených škol a firem - zvýšení zájmu o technické obory Slabé stránky: - nezájem dětí a rodičů o přípravu na technická povolání - nevyhovující struktura učebních oborů a sítě škol - nezájem škol o vstup do duálního vzdělávání - nízká podpora a motivace firem pro vstup do DV - chybí osvěta, schází k zákonu vybudovaný návazný systém 8

2. Odborné vzdělávání na Slovensku (5) Slovensko – ztráty, že lidé nepracují v oboru, který se vyučili/vystudovali odhadnuty na 250 mil EUR/ročně (cca 6,25 mld Kč) Významným tématem je kariérové poradenství na ZŠ – změna systému (dnes 16 sec/žáka/týdně) Duál není o operátorech, na to je drahý – je o kvalifikovanějších pozicích (VW) Škola v duálním vzdělávání má budoucnost Firmy postupně zjišťují výhody Připravuje se novela Zákona o odborném vzdělávání, 1. část červenec 2018 9

3. Podmínky „duálního“ vzdělávání v ČR (1) Duální systém vzdělávání známý z Německa či Rakouska v současnosti není možné komplexně aplikovat v odborném vzdělávání v ČR (velký zásah ve školství v 90. letech – rušení podnikových učilišť, vše má zajistit nezávislá škola) Za celý proces vzdělávání odpovídá škola - školský zákon Některé dílčí prvky lze aplikovat zčásti i nyní – podmínka – motivace a zájem školy i firmy 10

4. Ověření duálního vzdělávání v MSK (1) Hejtman MSK ve spolupráci se zaměstnavateli (SPČR) – nutnost nastartování změny (1/2017) Cíl: Zkvalitnit profesní vzdělávání žáků SOŠ v souladu s potřebami firem v MSK Forma: Rozvoj partnerské spolupráce SOŠ a firem s využitím prvků duálního vzdělávání Koordinace MSPakt, odborná garance Trexima Zlín 11

3. Podmínky „duálního“ vzdělávání v ČR (2) Odborná příprava v prostředí firem - partnerství firmy a školy, využívající prvky duálního vzdělávání v současných podmínkách ČR Klíčové prvky: Společné definování (škola-firma) obsahu vzdělávání podle reálných potřeb firem – budování dlouhodobého partnerství Přenos praktického vyučování v maximálním rozsahu do firmy při zachování požadavků Rámcových vzdělávacích programů a Jednotného zadání závěrečné zkoušky Praktická příprava žáka po celou dobu vzdělávání v jednom podniku Vzhledem k současným možnostem přenosu praktického vyučování do firem - primárně učební obory 12

4. Ověření duálního vzdělávání v MSK (2) Klíčové systémové otázky: Které prvky duálního systému a do jaké míry lze aplikovat v pilotu v MSK? Jak sladit zájmy podniků s podmínkami v RVP (ŠVP, délka praxe, JZZZ, aj)? Jaké jsou možnosti řešení při neexistenci legislativního zakotvení duálního vzdělávání v ČR? KKKtrKK 13

4. Ověření duálního vzdělávání v MSK (3) Postup řešení pilotního projektu (1): Koncepce přípravy pilotáže, materiály, harmonogram Výběr oborů, škol a firem, partnerství Upřesnění požadavků firem – kompetenční profil absolventa s vazbou na RVP, ŠVP a JZZZ Nastavení smluvních vztahů škola-firma (firma-žák) Vymezení Tematického plánu odborného výcviku – TPOV (kdo, co, jak dlouho bude učit) 14

4. Ověření duálního vzdělávání v MSK (4) Postup řešení pilotního projektu (2): 6. Přípravné aktivity školy (úprava ŠVP, TPOV, školení pedagogů, nábor žáků) 7. Přípravné aktivity firmy (zajištění podmínek pro odborný výcvik, technické, materiální, personální) Zahájení pilotáže (v prvním kole vybrané kompetence vyučované v prostředí firmy – 2. ročníky –2017/18) Příprava komplexní pilotáže upraveného TPOV (od 1. ročníku na 3 roky – šk. rok 2018/19) 15

4. Ověření duálního vzdělávání v MSK (5) Zapojené SOŠ v pilotu: Střední průmyslová škola elektrotechnická, Na Jízdárně, Ostrava Vítkovická střední průmyslová škola, Ostrava SOŠ, SPŠ a VOŠ Kopřivnice SŠIE Rožnov p. R. SOŠ, SOU Frenštát p. R 16

4. Ověření duálního vzdělávání v MSK (6) Zapojené firmy v pilotu: Arcelor Mittal Ostrava Brose Kopřivnice ČEZ Distribuce Ostrava Vítkovice Heavy Machinery Ostrava Varroc Lighting Systems Nový Jičín (Tatra Truck Kopřivnice – pozorovatel) 17

4. Ověření duálního vzdělávání v MSK (7) Předpoklady dalšího rozvoje: Memorandum o spolupráci v oblasti duálního vzdělávání mezi MŠMT (ministr), MSK (hejtman) a SP ČR (prezident) Účel: Formalizovat svůj zájem o intenzivnější spolupráci v rámci vzdělávacího procesu žáků středních škol prostřednictvím projektu ověřování systému duálního vzdělávání v MSK. Moravskoslezský pakt zaměstnanosti pověřen koordinací pilotního projektu v MSK 18

5. Využití výstupů pilotáže, dopady (8) Šíření dobré praxe v regionu k dalším potenciálním partnerstvím (zájem dalších firem a škol) Využití metodických materiálů a výstupů pro budoucí potřeby kraje a přenos na národní úroveň Naplňování role a aktivit MSPaktu Přenos získaných zkušeností do dalších oblastí, např. do kariérového poradenství, dalšího vzdělávání, Růst spokojenosti zaměstnavatelů s kvalitou absolventů, rolí SOŠ a Kraje v odborném vzdělávání 19

5. Využití výstupů pilotáže, dopady (9) Rozvoj efektivního partnerství firem a škol Ekonomický rozvoj regionu díky dosažitelné kvalifikované síle Lepší uplatnění absolventů na trhu práce (žáků z pilotáže) – zlepšení image technických profesí Rozvoj a zvyšování kvality středních odborných škol a pedagogů Zlepšení pozice MSPaktu na Kraji, u firem i škol (šíření praxe v krajích ČR přes TPZ) 20

5. Závěr, další kroky (1) Svaz průmyslu a dopravy ČR spolu s Hospodářskou komorou ČR považují zkvalitnění odborného vzdělávání za prioritu SP zadal zpracování: - dotazník pro firmy a SOŠ – „Stav, potenciál a bariéry rozvoje prvků duálního vzdělávání“- Výsledky - příručku „Odborná příprava v prostředí firem“ (prvky duálu, pilot, memorandum – podrobněji prezentace - Dopady do metodiky odborného vzdělávání – návrhy systémových změn 21

5. Závěr, další kroky (3) MPSV připravuje systémový projekt „Mapování budoucích kompetencí jako součást systémových opatření pro vymezení požadavků trhu práce“ (Kompetence 4.0) Nabídka MSPaktu na zapojení se do konkrétního partnerství školy a firmy při zájmu o zkvalitnění vzájemné spolupráce s využitím prvků „duálního“ vzdělávání 22

výkonný manažer MSPaktu Děkuji za pozornost Dotazy? Ing. Petr Czekaj expert MSPaktu pczekaj@msunion.cz 724 613 051 RNDr. Jan Beneš výkonný manažer MSPaktu jbenes@msunion.cz 775 904 384