Železniční doprava 19. stol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nicola Tesla století.
Advertisements

LODNÍ DOPRAVA.
Železniční doprava Lucie Váchová, OA.
Parní stroj Info.
EVROPA PO ZÁMOŘSKÝCH OBJEVECH
Jak se žilo na konci 18. století obyčejným lidem?
Průmyslová revoluce v 18. století
Parní stroj.
Musilová Kateřina – začalo se tu těžit uhlí.
Vývoj člověka Lidé i jejich život na Zemi se postupně mění, vyvíjejí se. Gorila Gorila je jedním z lidoopů, který žije volně v některých pralesích. U nás.
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
DRUHY DOPRAVY Lodní doprava Železniční doprava Letecká doprava
Vývoj železnic Koňské dráhy Parostrojní železnice
Historie MHD I N S T I T U T D O P R A V Y
ÚVOD DO ŽELEZNIC.
III/2 XV A
GEOGRAFIE DOPRAVY II. Martin VRZALA.
Věda a technika konce 19.st.
DOPRAVA Nenahraditelná složka hospodářství každé země – brzdí nebo urychluje ekonomický rozvoj. Poloha uprostřed Evropy – ČR je křižovatkou transevropských.
Významné osobnosti fyziky a chemie James Watt
Historie automobilů OB21-OP-EL-AUM-JEŘ-U Ondřej Jeřábek
Vynález lodě na parní pohon a lodního šroubu
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
(Cena děkana Fakulty dopravní, ČVUT Praha)
Společnost na počátku 19. století
Brno-historie II. Mgr. Hana Hoberlová.
LOKOMOTIVY A ŽELEZNICE
Průmyslová revoluce Klasicismus / Historismus
Michal Petřík, Petr Poremski, Daniela Uhrovičová, Ondřej Šimečka
Parní stroj Parní stroj je nejstarší tepelný motor.
● Téma:Průmyslová revoluce v Anglii, Evropě a českých zemích ● Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod ● OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-M
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_ Čeští vynálezci Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny ČR Číslo.
konec 18. století konec 18. století: české země – hospodářsky nejrozvinutější část HBM nejrozšířenější – textilnictví nejrozšířenější – textilnictví:
Téma: Průmyslová revoluce v Anglii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková, SPŠ Uh. Brod OB21-VVP-HUM-DEJ-MVLK-L
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa města s ulicí Křižíkova: Brno, Liberec, Benešov, Krásná Lípa, Čelákovice, Jičín,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR. LENKA POZDĚNOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_VLASTIVĚDA 5. ROČNÍK_6.VYNÁLEZY A VYNÁLEZCI 18. A 19. STOLETÍ TÉMA:
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
P ARNÍ STROJ Daniel Glosík 8.B. Parní stroj je pístový tepelný stroj, přeměňující tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou. Schéma práce stroje.
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
Anotace Žáci se prostřednictvím prezentace seznamují s vynálezy v 2.pol. 19.století Autor Mgr. Lenka Cílková Datum vytvoření březen 2012 Ročník V. Vzdělávací.
Fyzika - referát Vlaky.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Datum: Název školy: Základní škola Městec Králové
VLAKY Od koněspřežky po super vlaky Autor: Eduard Špička.
Průmyslová revoluce V Anglii.
MANUFAKTURY A PRVNÍ STROJE
Průmyslová revoluce.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_17
Materiálně-technické podmínky železniční dopravy
Koněspřežná dráha České Budějovice - Linec (česká část)
Ivan Kraus.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
VĚDECKÝ A TECHNICKÝ POKROK
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Průmyslová revoluce.
Společnost na počátku 19. století
Manufaktury a první stroje polovina 18. století
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Průmyslová revoluce v Anglii
Transkript prezentace:

Železniční doprava 19. stol. Petr Malaniuk 8.B

Koleje Je známo, že již od 15.století se v dolech používaly dřevěné trámové dráhy, po nichž horníci ručně posunovali vozíky , nebo do nich zapřahali koně. Později byly dřevěné trámy pobíjeny pásy železa aby se snížil odpor a tím se zvýšila tažná síla koní a současně i  rychlost. V Anglii byla vyrobena první železná kolejnice (tzv. Reynoldsova), později litinová s vyvýšenou horní částí. Tyto kolejnice se ukládaly na příčné pražce. 

Tažná síla Na prvních železných drahách se používalo jako hnací síly koní. Kůň utáhne na železničních kolejích náklad až desetkrát těžší než na silnici. První tzv. koněspřežná dráha (železnice) na světe byla postavena  roku 1801 v Anglii. Na evropském kontinentě byla první koněspřežná dráha postavena z Budějovic do LinceTrať byla uvedena do provozu v roce 1832.

Parní stroj Rozvoj železniční dopravy se opíral o vynález parního stroje J.Watt. Wattův parní stroj odstranil závislost na energii, umožnil stavět továrny na místech, kde byly příhodnější podmínky a tím umožnil rozmach tovární velkovýroby.

První parní lokomotivy Vývoj parní lokomotivy byl umožněn vynálezem parního stroje. Vynálezu parní lokomotivy předcházely pokusy s parními vozy. První vůz, pohybující se silou páry, sestrojil francouzský důstojník N. J. Cugnot v roce 1769. První parní lokomotivu, pohybující se po kolejnicích, sestrojil Richard Trevithick v roce 1804. Nejvýznamnějším konstruktérem se ale stal George Stephenson. Později sestrojil například stroj Locomotion, který dal lokomotivám jméno a především slavnou Rocket jež dosahovala rychlosti 32,5 km/h, s níž 8. září 1829 zvítězil v soutěži na trati Liverpool-Manchester. Na Rocket uplatnil principy, využívané pak po celou další dobu existence parních lokomotiv, zejména o konstrukci kotle s žárovými trubkami. Tento princip je zachován u kotlů parních lokomotiv dodnes.

Železnice u nás První parní železnicí na  našem území byla Severní dráha císaře Ferdinanda, která vedla z Vídně přes Břeclav, Brno, Olomouc a Bohumín do Krakova. Vybudování této dráhy vedlo k ohromnému rozvoji průmyslu na Moravě a ve Slezsku, s čímž souvisí i rozmach těžby uhlí na Ostravsku. Stavba dalších tratí u nás velmi rychle pokračovala a tak první  vlak do Prahy přijel roku 1845 na dnešní Masarykovo nádraží.

Přepravní vozy První typy vozů pro přepravu cestujících byly zcela podobné kočárům a dostavníkům. Členily se do 3 až 4 tříd a to podle stupně poskytovaného pohodlí. Cestující v nižších třídách jezdily v zakrytých nebo i otevřených nákladních vozech. Dlouho byly jednotlivé vozy neprůchozí, nastupovalo i vystupovalo se do jednotlivých oddílů přímo z nástupiště. Zvětšování počtu oddílů a tím i délky vozů vedlo ke stavbě vícenápravových vozů s otočnými podvozky. Kolem roku 1880 se vozy začaly podobat dnešním– průchozí ulička, nástupní plošiny se záchody.

Konec parních lokomotiv Vlivem vzrůstajícího technického pokroku se přecházelo od parních lokomotiv (měly malou účinnost – vykonaná práce ve vztahu k dodané energii) k lokomotivám motorovým se spalovacími motory  a  lokomotivám elektrickým. Průkopníkem ve využití elektrické energie Thomas Alva Edison postavil v USA elektrickou lokomotivu roku 1880.

Zdroje https://doprava-info.webnode.cz/vyuka/ https://slideplayer.cz/slide/12264791/ https://cs.wikipedia.org/wiki/Parn%C3%AD_lokomotiva