Železniční doprava 19. stol. Petr Malaniuk 8.B
Koleje Je známo, že již od 15.století se v dolech používaly dřevěné trámové dráhy, po nichž horníci ručně posunovali vozíky , nebo do nich zapřahali koně. Později byly dřevěné trámy pobíjeny pásy železa aby se snížil odpor a tím se zvýšila tažná síla koní a současně i rychlost. V Anglii byla vyrobena první železná kolejnice (tzv. Reynoldsova), později litinová s vyvýšenou horní částí. Tyto kolejnice se ukládaly na příčné pražce.
Tažná síla Na prvních železných drahách se používalo jako hnací síly koní. Kůň utáhne na železničních kolejích náklad až desetkrát těžší než na silnici. První tzv. koněspřežná dráha (železnice) na světe byla postavena roku 1801 v Anglii. Na evropském kontinentě byla první koněspřežná dráha postavena z Budějovic do LinceTrať byla uvedena do provozu v roce 1832.
Parní stroj Rozvoj železniční dopravy se opíral o vynález parního stroje J.Watt. Wattův parní stroj odstranil závislost na energii, umožnil stavět továrny na místech, kde byly příhodnější podmínky a tím umožnil rozmach tovární velkovýroby.
První parní lokomotivy Vývoj parní lokomotivy byl umožněn vynálezem parního stroje. Vynálezu parní lokomotivy předcházely pokusy s parními vozy. První vůz, pohybující se silou páry, sestrojil francouzský důstojník N. J. Cugnot v roce 1769. První parní lokomotivu, pohybující se po kolejnicích, sestrojil Richard Trevithick v roce 1804. Nejvýznamnějším konstruktérem se ale stal George Stephenson. Později sestrojil například stroj Locomotion, který dal lokomotivám jméno a především slavnou Rocket jež dosahovala rychlosti 32,5 km/h, s níž 8. září 1829 zvítězil v soutěži na trati Liverpool-Manchester. Na Rocket uplatnil principy, využívané pak po celou další dobu existence parních lokomotiv, zejména o konstrukci kotle s žárovými trubkami. Tento princip je zachován u kotlů parních lokomotiv dodnes.
Železnice u nás První parní železnicí na našem území byla Severní dráha císaře Ferdinanda, která vedla z Vídně přes Břeclav, Brno, Olomouc a Bohumín do Krakova. Vybudování této dráhy vedlo k ohromnému rozvoji průmyslu na Moravě a ve Slezsku, s čímž souvisí i rozmach těžby uhlí na Ostravsku. Stavba dalších tratí u nás velmi rychle pokračovala a tak první vlak do Prahy přijel roku 1845 na dnešní Masarykovo nádraží.
Přepravní vozy První typy vozů pro přepravu cestujících byly zcela podobné kočárům a dostavníkům. Členily se do 3 až 4 tříd a to podle stupně poskytovaného pohodlí. Cestující v nižších třídách jezdily v zakrytých nebo i otevřených nákladních vozech. Dlouho byly jednotlivé vozy neprůchozí, nastupovalo i vystupovalo se do jednotlivých oddílů přímo z nástupiště. Zvětšování počtu oddílů a tím i délky vozů vedlo ke stavbě vícenápravových vozů s otočnými podvozky. Kolem roku 1880 se vozy začaly podobat dnešním– průchozí ulička, nástupní plošiny se záchody.
Konec parních lokomotiv Vlivem vzrůstajícího technického pokroku se přecházelo od parních lokomotiv (měly malou účinnost – vykonaná práce ve vztahu k dodané energii) k lokomotivám motorovým se spalovacími motory a lokomotivám elektrickým. Průkopníkem ve využití elektrické energie Thomas Alva Edison postavil v USA elektrickou lokomotivu roku 1880.
Zdroje https://doprava-info.webnode.cz/vyuka/ https://slideplayer.cz/slide/12264791/ https://cs.wikipedia.org/wiki/Parn%C3%AD_lokomotiva