Vymezení pojmů funkce rodiny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZLOBÍ DĚTI VÍC? DĚTI ZLOBÍ JINAK!
Advertisements

DŮSLEDKY SOCIÁLNÍCH UDÁLOSTÍ V RODINĚ Šimon Plecháček.
Struktura poradenského procesu
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
Obecná a vývojová psychologie dne
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Rodina.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Osobnost v sociálním prostředí sociální aspekty osobnosti.
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Rozdíly mezi osobnostmi
Parametry funkční a dysfunkční rodiny v posouzení
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rodinné prostředí žáka
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální učební materiál
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
Mladší dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
(Presenium) Jiří Vítovec
Pastorace rodiny, dětí a mládeže
Rodina Petr Machala. Co se vám vybaví při vyslovení slova – rodina?
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Vymezení pojmů funkce rodiny
Tréning do předmětu SPR149 Využití filmu v sociální práci
Krize v rodině U3V Mgr. Michaela Vaško.
Zdravotní výchova Mgr. Silvie Šilingerová.
SOUČASNÁ RODINA A MOŽNOSTI HODNOCENÍ SITUACE PHDR. HANA PAZLAROVÁ, PH.D Sociální práce s rodinou 1.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI Část 2. Mgr. Irena Kudláčková.
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Představení SOS centra Diakonie ČCE – SKP v Praze Mgr. Helena Šašková KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH.
P RIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ SKUPINY Mgr. Vladimír Velešík.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Práva a povinnosti mezi manželi
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Slaďování pracovního a rodinného života podle dat VŠPS
Rodina, příbuzenství.
VZTAHY A PRAVIDLA SOUŽITÍ V PROSTŘEDÍ KOMUNITY - Rodina
Struktura poradenského procesu
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
RODINNÁ, PÁROVÁ A INDIVIDUÁLNÍ TERAPIE
Rodina jako sociální instituce
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Psychologie výchovy a vzdělávání
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Rodinná politika Sociální politika II.
Aktuální otázky rodinné politiky
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Vymezení pojmů funkce rodiny Vymezení pojmu - těch je nesčetně mnoho , takže pouze příklady vymezení (každý vždy odpovídá určitému způsobu uvažování - myšlení) Sociálně psychologicky: malá sociální skupina, specifická … Kramer …skupina lidí se společnou historií, současnou realitou a budoucím očekáváním vzájemně propojených vztahů, členové často (ne vždy!) vázáni hereditou, legál. manžel. svazky atd., dále společné uspořádání života v určitém úseku jejich životní cesty… Rieger Zdeněk a Hana Vyhnálková (Ostrov rodiny) – poetická metafora „obyčejná df.“ …malá skupina lidí, která vzniká manželstvím a umožňuje vzájemné soužití mezi oběma manželskými partnery, soužití rodičů a jejich dětí, vztahy mezi příbuznými a také vztahy mezi rodinou a společností… Funkce rodiny http://cs.wikipedia.org/wiki/Rodina užitečný odkaz 

Typy, druhy rodin další pojmy (bez hodnotícího aspektu) V průběhu životní cesty orientační prokreační Podle struktury (rozšíření) základní (též nukleární, jaderná, elementární, manželská, párová) - matka, otec a děti rozšířená - zahrnuje i prarodiče, strýce, tety a další příbuzné Podle struktury (úplnost) úplná – oba rodiče a alespoň jedno dítě neúplná – chybí některý z rodičů

Rodina jako systém tzv. systémový přístup – velmi užitečné soc.– psych. pojetí rodiny, pracovní df.: „systém je soubor částí a vztahů mezi nimi“ Podstatné vlastnosti (rodinného) systému: Míra otevřenosti či uzavřenosti, Struktura, organizace, Složitost, síť vzájemně se ovlivňujících vztahů, Rigidita x chaos, Proměnlivost v čase Adaptabilita (s tím související odolnost vůči zátěži, stabilita …) Informační výměna – komunikace, transmise informací Charakteristiky rodinné komunikace (Riskin, J., Faunce, E., in Matoušek) Jasnost ( x vágnost) Téma (navazuje na předchozí nebo násilné vstupy do tématu??) Svěřování (nejen jestli je možné, ale i jestli se vyžaduje či ne, popř. jestli je odmítáno, …“pseudosvěřování“) Míra souhlasu (v dimenzi jednoznačný – nejednoznačný, „pseudosouhlas“) Vzájemné vztahy (emoce – pozitivní, neutrální, negativní)

Kompetence rodiny Beaversův systémový model Velmi inspirativní: Beaversův systémový model Dvě základní dimenze: Adaptabilita Koheze Rozhodující charakteristiky: Struktura (rozložení moci, rodičovské či jiné koalice, rodinná blízkost…) Mytologie (rodinné mýty, systémy přesvědčení, rodinná paradigmata) Cílově zaměřené chování (strategie řešení problémů) Podporování autonomie (jasnost komunikace, osobní odpovědnost, míra invazivity, „propustnost hranic“ mezi členy rodiny) Emoce (míra expresivity, empatie, stupeň konfliktovosti, „pocitová základna“)

(Ne)Kompetentní rodiny ze zkušeností rodinných psychoterapeutů Virginia Satirová (komunikační a systemická terapie…) Čtyři aspekty rodinného života: Pocity a názory, které má člověk o sobě – sebehodnocení Způsoby, používané pro dorozumění - komunikace Pravidla, kterými se lidé ve svém cítění a jednání řídí – rodinný systém Způsob, jak se lidé chovají k ostatním lidem popř. institucím – společenská vazba U narušených (dysfunkčních) rodin – určité specifické vzorce Příklady – PPP, sch – double bind, závislosti … atp.

(Ne)Kompetentní rodiny ze zkušeností rodinných psychoterapeutů Souvislost s drogovým (obecněji závislostním) problémem (terapeuti, pracující se závislými popř. s rodinami závislých) Čtyři významné znaky – v souvislosti se závislostním problémem: Dítě chtěné nebo nechtěné (odmítání x přijímání) Přístup k bolesti, utrpení, problémům, zátěži, krizi… „výzva nebo hrozba?“, frustrace ne/patří k životu, zbavování se nelibosti za každou cenu nebo – naučit snášet určitou míru frustrace …atd. S tím souvisí mj. např. i přístup k nemocem, k lékům atp. („farmakofilie“) Aktivní (x pasivní) přístup k životu, („naučená bezmocnost“ nebo pocit, že je v mých/našich silách…) Pojetí rodičovské akceptace („bez podmínek“, ale s podporováním nezávislosti)

Vývojový cyklus rodiny Fáze vývoje rodiny Vytváření rodiny (obvykle 1-2 roky) zakládání společné domácnosti, dělení rolí, ukončení této fáze: narození dítěte, Rozšiřování - fáze extenze od narození posledního dítěte Fáze ukončení extenze (od:) první dítě opouští domov (stává se soběstačným) Fáze zúžení odchod posledního dítěte (děti již soběstačné) Fáze ukončeného zúžení jeden z partnerů umírá Uzavření cyklu smrt druhého partnera ….nebo jinak: Přípravná Rodina s malými dětmi Rodina s dětmi školního věku Rodina s dospívajícími dětmi Fáze „prázdného hnízda“ Fáze s 1 partnerem v důchodu

Vývojový cyklus rodiny /Film a sociologie/ Ilustrace: Manželé Ivana a Václav jsou „všedními hrdiny“ úžasně zajímavého časosběrného dokumentu, který začala režisérka Helena Třeštíková natáčet v roce 1979. Jejich společný život zaznamenávala s empatií po dobu dvaceti let a vytvořila unikátní kompaktní celek výpovědí pod názvem Manželské etudy po dvaceti letech. V rozpětí poměrně dlouhé doby vznikla jedinečná a přesná koláž posunů v osobních postojích a na manželský vztah se nabalila léta soužití se všemi jeho aspekty. Výchova dětí, adaptace na novou sociální a ekonomickou situaci české společnosti, překonávání krizí různého druhu, atd. – to vše obsáhl vývoj jedné rodiny …

…na shledanou  za týden