Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Vyvoj divadla Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.3.11 Datum vytvoření 10. 11. 2012 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Interpretace literárního díla. Výstup ŠVP Žák interpretuje literární text Anotace DUM Základní charakteristika divadla, jeho vývoj Metodický popis Prezentace určená jako podpora při interpretaci dramatických literárních děl. Vhodná i pro samostatné opakování žáků. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci ji využili i při opakování na písemný test. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Divadlo
Věcný význam slova budova, místnost, prostor - určené k předvádění dramatického díla instituce zabývající se touto činností představení dramatického díla, dramatické umění jako celek
Počátky divadla počátky spjaté s náboženským kultem zejména v Egyptě, Indii a starověkém Řecku
Počátky antického dramatu slavnosti na oslavu boha Dionýsa doprovázeny zpěvem, tancem a recitací vznik základních literárních žánrů – komedie a tragédie jedna postava chóru proměněna v herce představujícího určitou postavu (první herec, protagonista, hrdina) postupně přibývají další postavy většinou tři postavy (zásadně muži), používání masek, hráli více rolí najednou
Chór řecky choros = tanec, taneční rej, osoby tančící a zpívající na oslavách boha Dionýsa později slovo přeneseno na zpívající a recitující sbor (asi 50 osob) v tragédii 12 - 15 členů, v komedii 24 celistvá dramatická osobnost komentující děj a konfrontující postavy s jejich vlastními myšlenkami do děje zasahoval, nebo jej pozoroval a doprovázel
Fraška vždy existence vedle klasického dramatu lidově obhroublé divadelní hry (mímos, atellana) oblíbené v Řecku, jižní Itálii a na Sicílii
Divadlo ve středověku zprvu odmítáno katolickou církví jako pozůstatek pohanství postupně z křesťanských obřadů určité dramatické žánry zejména biblické výjevy ze života Ježíše Krista při významných církevních svátcích (officia) volná součást bohoslužeb, latinsky v kostelích později samostatné hry
Církevní a světské divadelní hry předváděny mimo kostel hrány v národním jazyce mysteria (náměty ze života Ježíše Krista, postupně lidová podívaná) , alegorické morality (mravní naučení, děj předváděl abstraktně pojatou alegorii, personifikaci mravních vlastností - Ctnost, Neřest, Pokora) světské divadelní hry, zejména frašky
Renesance a humanismus obnoven zájem o divadelní hry antiky oblíbeny humanistické školské hry s moralistickou tendencí a komedie v Anglii vznik tzv. alžbětínského divadla a tvorba W. Shakespeare
Baroko barokně výpravné a oslňující jezuitské drama s náboženskou tematikou vznik commedie dell'arte vznik opery
18. století zánik commedie dell'arte vznik činohry – iniciována zájmem o současnost a všední problémy, rozvoj pak v 19. a 20. století v 19. století vznik melodramatu a operety ve 20. století vznik muzikálu
Seznam použitých zdrojů: KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN 80-000-0527-1. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0.