ANOTACE Tento materiál slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, je určen pro opakování, zkoušení, lze jej použít jako test. Text je možno promítat na interaktivní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
Rodina Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Edita Havránková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_8_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_BŘETISLAV A JITKA Název: BŘETISLAV.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno- venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Petr Punčochář NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_13_Česká.
Metodický list: Vyjmenovaná slova po „B, L, M“ - shrnutí Jazykové vzdělávání Jazyk: český Věk: 3. ročník ZŠ Anotace: Tato prezentace slouží k procvičování.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Poláček Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
ČR-test pro 4. třídu první čtvrtletí
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Učivo 4. ročníku oboru obchodník z ČJ 4. ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
SLABIKUJEME S TICHÁČKEM.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Stařec a moře, petr a lucie
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ NETVOŘICE, OKRES BENEŠOV
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor: Mgr. Milada Pleskačová Datum: Název: VY_12_INOVACE_1.2.2ČJ2,3_29.
František Hrubín NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Osudy dobrého vojáka Švejka
Jen tak … Život se sestává z mnoha malých mincí,
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Antoine de Saint Exupèry
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Žít svůj život naplno.
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Psychologie test.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Francouzská literatura mezi válkami
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Moudra s květinou.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŽENA MEZI K V Í T Í M V.B.
Malé povzbuzení pro chvíle volna
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
NEPODMÍNĚNÁ LÁSKA Tento příběh je o vojákovi, který se navrací domů po válce ve Vietnamu. Volá ze San Francisca domů svým rodičům.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Rovnice HRA.
Počátky slovesného umění
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

ANOTACE Tento materiál slouží k rozvoji čtenářské gramotnosti, je určen pro opakování, zkoušení, lze jej použít jako test. Text je možno promítat na interaktivní tabuli či plátno a pracovat společně nebo individuálně. Žáci se nejprve přečtou úvodní text a poté plní jednotlivé úkoly. Každá prezentace obsahuje správná řešení. O jednotlivých otázkách lze diskutovat, nabízené možnosti lze komentovat, připojovat své vlastní názory a myšlenky. Poslední zadání nabízí možnost zpracovat slohově téma, které souvisí s rozebíranou knihou či autorem.

Kdykoli vítr pohnul větvemi, drobná prška kapek zabubnovala „klop! klop!" Lucie byla zamlklá, usměvavá, klidně rozzářená. Oba je naplňovala hluboká radost. „Proč se máme tak velice rádi?" zeptal se Petr. „Ach Petře, jistě mě nemáš rád velice, když se ptáš proč." „Ptám se tě proto, abych od tebe slyšel to, co vím stejně dobře jako ty." „Ty chceš, abych tě chválila, abych ti řekla, proč tě mám ráda. Ale toho se nedočkáš, neboť víš-li ty, proč tě mám ráda, já to nevím." „Ty to nevíš ?" zaraženě se zeptal Petr. „Nevím! (V duchu se smála.) A naprosto to nepotřebuji vědět. Ptáme-li se, proč je to nebo ono, znamená to, že si tím nejsme jisti a že je to špatné. Teď, když miluji, neznám již žádné proč! Již žádné kde, kdy, neboť, nebo, jak! Má láska prostě je, opravdu je. Na ostatním mi nezáleží." Jejich tváře se políbily. Déšť toho využil, vklouzl pod nemotorný deštník a poškádlil je svými prsty po vlasech a po lících; jejich semknuté rty vsály studenou kapičku. Petr řekl: „Ale co ti ostatní?" „Kteří ostatní?" „Ti ubožáci," odpověděl Petr. „Všichni ti, kteří nejsou námi?" „Ať dělají totéž co my! Ať milují!" „A jsou milováni! To, Lucie, nemůže každý." „I může!" , „Nemůže. Neznáš cenu daru, který mi dáváš." „Dávat své srdce lásce, své rty milenci, to je přece totéž jako dávat oči světlu; to není dávání, to je braní." „Ale mnozí lidé jsou slepci." „My je nevyléčíme. Dívejme se místo nich!„ (…) V témž okamžiku se silný pilíř, o nějž se opírali, pohnul a celý kostel se do základů zachvěl. Srdce zabušilo v Lucii tak, že v ní přehlušilo rachot výbuchu a křik věřících; a nemajíc kdy se bát nebo trpět, vrhla se, aby ho jako slepice svá kuřátka zakryla vlastním tělem, vrhla se na Petra, blaženě se usmívajícího při zavřených očích. Mateřským objetím si tu drahou hlavu ze všech sil přitiskla do klína a sklonila se nad Petrem, s ústy na jeho šíji, takže byli schouleni v nepatrné klubíčko. A mohutný pilíř je naráz pohřbil pod svými sutinami.

Co z textu vyplývá? Petr chránil Lucii vlastním tělem. Petr a Lucie zmokli, protože neměli deštník. Petr a Lucie zmokli, přestože měli deštník.

1. KDO JE AUTOR A JAKÝ JE NÁZEV DÍLA? William Shakespeare - Romeo a Julie Romain Rolland – Petr a Lucie Ota Pavel – Smrt krásných srnců

2. KE KTERÉ SVĚTOVÉ LITERATUŘE A DO KTERÉ DOBY LZE DÍLO ZAŘADIT? Francouzská próza 2. pol. 20. století Německy psaná literatura mezi válkami Francouzská próza mezi válkami

3. KTERÁ CHARAKTERISTIKA ODPOVÍDÁ AUTOROVI KNIHY? Prozaik a scénárista, spisovatel, který svým dílem alespoň částečně „naboural“ schematickou vlnu v 50.letech. Byl vynikajícím psychologem, měl dar vyprávění. Historik, spisovatel, znalec hudby. Po 1. sv. válce usiloval o založení jednotné kulturní fronty proti válce a fašismu. Získal Nobelovu cenu. Pocházel ze šlechtické rodiny, během vojenské služby se nadchl pro letectví, později se stal reportérem. Jako válečný letec byl sestřelen německým letadlem nad Středozemním mořem.

4. KTEŘÍ AUTOŘI PSALI VE STEJNÉ DOBĚ ? Anatole France, Henri Barbusse, Antoine de Saint - Exupéry William Shakespeare, Moliére, Miguel de Cervantes Michal Viewegh, Jan Balabán, Petr Šabach

5. Která jiná díla autor napsal? Žid Süss, Židovská válka, Židovka z Toleda Ostrov tučňáků, Historie našich dnů Jan Kryštof, Okouzlená duše, Dobrý člověk ještě žije

6. Jaký je žánr díla? Filozofická pohádka Protiválečná novela se shakespearovským námětem Historický román

7.Jaká je kompozice a forma díla? Chronologická, er - forma Chronologická, er -forma i Ich - forma Retrospektivní, Ich - forma

8.KDY A KDE SE ODEHRÁVÁ DĚJ KNIHY? Děj se odehrává od středy 30. ledna do Velkého Pátku 29. března 1918 v Paříži. Děj se odehrává během vánočních svátků v severoitalském městě Verona. Děj se odehrává během 8 dní na jaře, za 2. světové války.

9.Která z charakteristik vystihuje Petra? Pochází z rodu Monteků, je mladý, smělý, unáhlený, zamilovaný, hrdý, schopen obětovat pro lásku vše. Malý, nevinný, roztomilý, nezkažený, citlivý.Typ zvědavého dítěte. Putuje vesmírem, aby poznal svět. Hodný, milý, přemýšlivý, citlivý, zranitelný, ohleduplný, zamilovaný. Má v sobě velké protiklady - v jednu chvíli je šťastný, za chvíli nešťastný, raduje se a zároveň trpí, na jednu stranu se vzdává, ale na druhou se vzpouzí. Je velmi nervózní a vášnivý.

10.Která z charakteristik vystihuje Lucii? Milá, hodná, něžná, citlivá, má smysl pro humor, zamilovaná, bere život takový, jaký je, vždyť mohl být i horší, nestará se o zítřek. Mladá, krásná dívka. Vystupuje spolu s kouzelníkem ve večerních představeních, pomáhá mu vybírat peníze. Hluboce zamilovaná, tvrdohlavá, pro lásku schopna udělat vše. Pochází z rodu Kapuletů.

SLOHOVÁ PRÁCE Zahrajte si na spisovatele a zkuste napsat jiný závěr novely Petr a Lucie.

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI Z textu vyplývá – C 1.B 2.C 3.B 4.A 5.C 6.B 7.A 8.A 9.C 10. A

Zdroje: ROLLAND, Romain. Petr a Lucie. Překlad Jaroslav Zaorálek. Praha: Český klub, 2000c1999, 93 s. ISBN 80-856-3755-3. PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století: pro výuku na středních školách. Sokolov: O.K.-Soft, 1998, 82 s. ISBN 80-238-2348-5. AUTOR NEUVEDEN. serius.cz [online]. [cit. 31.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.serius.cz/sites/default/files/imagecache/product_full/a0 12602.jpg