Stavební fyzika SF01 pravidla hry Jiří Novák FSv ČVUT ZS 2015
cíle absolvent předmětu má: pochopit základní pojmy (teplo, teplota, tepelný tok, kondenzace...) pochopit základní fyzikální principy (šíření tepla, vodní páry...) osvojit si postupy řešení problémů z oblasti tepelné techniky – aby byl schopen samostatně analyzovat a vyřešit libovolný problém (analýza, zjednodušení, sestavení výpočtového modelu, využití el. analogie...) získat přehled o základních, typických problémech tepelné techniky, které se řeší ve stavební praxi (U, y, kondenzace, vzduchotěsnost..) cílem není: příprava na „okamžitý nástup do praxe” naučit se „mechanicky” řešit vybrané nejběžnější problémy z praxe naučit se ovládat výpočtový software (pushbuttonismus...) Jiří Novák FSv ČVUT 2015
cíle základ pro další studium orientované na toerii (TZB, obor BaP...) orientované na praktické využití (KP4..., projekt....) spíše „něco jako pružnost nebo stavební mechanika” ne „beton 3”, „ocel 2” apod. Jiří Novák FSv ČVUT 2015
náplň úvod + základní teorie 1 základní teorie 2 přednášky cvičení úvod + základní teorie 1 základní teorie 2 konstrukce 1 – šíření tepla konstrukce 2 – šíření v.p. + úloha 5 konstrukce 3, detaily + úloha 6 budova - tepelná stabilita, energ. náročnost šíření tepla tepelná bilance zóny vlhkostní bilance zóny kondenzace ve skladbě – Glaserova graf. metoda kondenzace ve skladbě – roční bilance (TEPLO) detail – y a qsi, min (AREA) zadání a výklad ve cvičení zadání a výklad na přednášce (vlastní NTB nainstalovaný software) základní teorie úvod do navrhování a realizace Jiří Novák FSv ČVUT 2015
požadavky obecně pochopit problematiku umět využít získané vědomosti a dovednodti pro samostatné řešení problému zkouška zkouška ověřujíse vědomosti z přednášek a dovednosti ze cvičení příklady budou jiné, než ty ze cvičení nutné pochopit problematiku a umět znalosti použít v obecném případě... cvičení odevzdat zadané úlohy: včas vypracované samostatně správně v požadované formě v požadované kvalitě společné požadavky - kontrolují se vždy další požadavky může stanovit cvičící (např. docházku) kvalita zpracování úloh se klasifikuje Jiří Novák FSv ČVUT 2015
požadavky - cvičení ...včas konkrétní požadavky stanoví cvičící individuállně ...vypracované samostatně pokud student problematiku pochopil, musí být schopen postup vysvětlit a obhájit pokud student není schopen postup vysvětlit a obhájit, může se jednat o důsledek: nedostatečného pochopení problematiky (povrchní přístup...) nesamostatné práce („mechanické” opisování...) pokud student není schopen postup vysvětlit a obhájit, nelze úlohu uznat – bez ohledu na příčinu! kontrolní prostředky zvolí cvičící individuálně (např. doplňující dotazy při konzultaci) Jiří Novák FSv ČVUT 2015
požadavky - cvičení ...správně cílem je pochopit princip řešení jde především o postup řešení – „cesta je cíl” správně musí být především postup řešení o správnost číselného výsledku jde až v druhé řadě drobné nedostatky lze tolerovat (s dopady na klasifikaci...) hrubé nedostatky je potřeba opravit ...v požadované formě neodevzdává se výpočet – odevzdává se zpráva o řešení problému (report)! pro zpracování zprávy se použije předepsaná šablona informace uvedené ve zprávě musí být vždy: čitelné jednoznačné, jasné a srozumitelné přehledně a logicky uspořádané výpočty musí být kontrolovatelné podrobněji – viz komentář k šabloně Jiří Novák FSv ČVUT 2015
požadavky - cvičení ...v požadované kvalitě systematické dodržování předchozích bodů vede k dosažení požadované kvality... celková kvalita je vizitkou zpracovatele a má odpovídat práci budoucího inženýra v praxi má zpravidle kvaliativní úroveň dopad na finanční ohodnocení v tomto cvičení má vliv na klasifikaci úlohy Jiří Novák FSv ČVUT 2015
uzavření předmětu zkouška test – 3 otázky zkouška znalostí 5 min. 6 bodů stanovení průběhu teploty a rizika kondenzace v kci zkouška znalostí i dovedností 15 min. příklad – řešení problému zkouška dovedností (osvojení prac. postupu) 30 min. 8 bodů příklad zadání – viz web předmětu změny vyhrazeny! Jiří Novák FSv ČVUT 2015
uzavření předmětu cvičení - zápočet podmínky získání zápočtu: odevzdání všech úloh splnění požadavků na zpracování úloh – viz výše zápočet není klasifikovaný, ale kvalita cvičení se známkuje! důvody: zpětná vazba pro studenty možnost ocenění kvalitní práce motivace k postupnému zvyšování kvality známka ze cvičení je pouze interní! nepíše se do indexu, nehlásí se studijnímu odd., nezapočítává se do studijního průměru dobrá známka ze cvičení přináší zvýhodnění u zkoušky špatná známka ze cvičení nepřináší znevýhodnění u zkoušky Jiří Novák FSv ČVUT 2015
uzavření předmětu klasifikace cvičení známkuje se každá úloha samostatně známkuje se celková kvalita (správnost postupu, správnost výsledku, formální a grafická úroveň...) známkuje se také iniciativa zpracovatele („přidaná hodnota” - udělal „něco navíc”?) na základě klasifikace jednotlivých úloh rozhodne cvičící o celkové známce úlohy 1 ÷ 4 mají větší váhu v celkové známce může cvičící zohlednit vývoj práce (např. ignorovat špatné známky z prvníh úloh, pokud student v průběhu semestru systematicky zvyšuje kvalitu své práce) – snaha se cení! Jiří Novák FSv ČVUT 2015
uzavření předmětu celková klasifikace cvičení – zvýhodnění u zkoušky známka bodové navýšení další zvýhodnění A 3 body lepší známka v případě nerozhodného výsledku B 1 bod C --- D E F změny vyhrazeny! Jiří Novák FSv ČVUT 2015
klasifikace A B C D E F nadprůměrná kvalita průměrná kvalita jasná přidaná hodnota vynikající zpracování nadprůměrná kvalita zadání zcela splněno postup i výpočty bez nedostatků bez formálních nedostatků B zadání zcela splněno pouze drobné nedostatky (v postupu, ve výpočtech) drobné formální nedostatky průměrná kvalita C zadání zcela splněno řada nedostatků (v postupu, ve výpočtech) formální nedostatky D podprůměrná kvalita neúplná úloha (chybí jen drobnosti) řada nedostatků hrubší formální nedostatky E neakceptovatelná kvalita F Jiří Novák FSv ČVUT 2015