Úvod do daňového práva AVR100033 Současné daňové předpisy Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 12. října 2017
Úvodní motto „Platit daně je čest, ne trest“ Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. „Daně jsou cena, kterou platíme za civilizovanou společnost“ Soudce Oliver Wendell Holmes, Jr. Nápis na budově Úřadu pro správu daní (IRS), Washington
Není daň jako daň Daň podle teoretického vymezení Daň podle svého názvu Daň podle daňového řádu
Daň (v užším smyslu) z teoretického hlediska Peněžité plnění Nenávratné Nedobrovolné Neekvivalentní Nesankční Ukládané na základě zákona Spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu Veřejný příjem veřejných rozpočtů Zpravidla neúčelové Zpravidla řádné Pravidelné Plánované
Poplatek z teoretického hlediska Peněžité plnění Nenávratné Nedobrovolné Ekvivalentní Nesankční Ukládané na základě zákona Spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu Veřejný příjem veřejných rozpočtů Zpravidla účelové Zpravidla řádné Pravidelné Plánované
Daňový příjem veřejného rozpočtu z teoretického hlediska Peněžité plnění Nenávratné Nedobrovolné Ekvivalentní i neekvivalentní Nesankční Ukládané na základě zákona Spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu Veřejný příjem veřejných rozpočtů Účelové i neúčelové Zpravidla řádné Pravidelné Plánované
Daně v širokém smyslu podle svého názvu Daň v širokém smyslu Daň (v úzkém smyslu) Daně z příjmů Majetkové daně Daň z nemovitých věcí Daň z nabytí nemovitých věcí Daň silniční Daň z přidané hodnoty Spotřební daně Energetické daně Daň z hazardních her Poplatky Soudní Správní Místní Poplatky sui generis Vodní poplatky Za komunální odpad Poplatky podle atomového zákona a další… Jiná obdobná peněžitá plnění Clo Odvody Odvod z elektřiny ze slunečního záření Veřejná pojistná Příspěvky
Spotřební a energetické daně 150,34 Výnos daně SR 2016 (v mld. Kč) DPH 245,68 Spotřební a energetické daně 150,34 Daně z příjmů PO 111,19 Daně z příjmů FO 112,95 Správní poplatky 1,29 Majetkové daně 12,53 Poplatky za uložení odpadů 1,23 Odvod za odnětí půdy ze zeměděl. půdního fondu 0,32 Odvody z loterií 4,39 Ostatní daňové příjmy 2,12 Celkem 642,03 Zdroj: http://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2017/stat-v-roce-2016-hospodaril-s-rekordnim-27109
Daňové právo Součást finančního práva × samostatné právní odvětví Alternativní názvy berní právo právo povinných peněžitých plnění právo daňových příjmů veřejných rozpočtů Vnitřní diferenciace daňové právo poplatkové právo celní právo
Vymezení daňového práva vymezení v užším smyslu soubor právních pravidel upravujících příjmy veřejných rozpočtů označené jako daně (formální pojetí) vymezení v širším smyslu soubor právních pravidel upravujících daňové příjmy veřejných rozpočtů, tj. daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění
Systém daňového práva Daňové právo Obecné Zvláštní
Systém daňového práva Daňové právo Hmotné (konstrukční prvky) Procesní (správa daní)
Prameny daňového práva Ústavní pořádek Čl. 2 odst. 3 Ústavy, čl. 4 a 11 Listiny Mezinárodní smlouvy Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění Mezinárodní spolupráce (Štrasburská úmluva, TIEA, FATCA, Arbitrážní konvence) Právní předpisy Evropské unie Zákony a zákonná opatření Senátu Nařízení vlády Vyhlášky Obecně závazné vyhlášky obcí Vedle toho: interní normativní instrukce (zejm. pokyny D), judikatura, …
Ústavní základy daňového práva Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona. Čl. 11 odst. 5 Listiny Obdobně v Ústavách 1920, 1948 a 1968. Zdanit lze v zásadě cokoliv TULÁČEK, Michal. Vybrané ústavněprávní aspekty daní a jejich uchopení v judikatuře a praxi. Daně a právo v praxi, 2016, 21 (6), 2-6. ISSN 1211-7293.
Daně v judikatuře ÚS Pravomoc ukládat daně (Pl. ÚS 63/04): Daně a poplatky lze stanovit pouze zákonem Obec tedy nemůže uložit daň či poplatek, který zákon nepředpokládá, i kdyby spadaly do její samostatné působnosti obec může uložit pouze místní poplatky předvídané zákonem o místních poplatcích kraje v současné době nemohou ukládat žádné daně a poplatky
Daně v judikatuře ÚS Široký prostor pro rozhodování o předmětu, míře a rozsahu daní (Pl. ÚS 7/03): Nutnost posoudit dodržení kautel plynoucích z ústavního principu rovnosti Rovnost neakcesorická (čl. 1 Listiny, vyloučení svévole) Rdousící efekt daně Protiústavní je daň s konfiskačními dopady ve vztahu k majetkové podstatě Rovnost akcesorická (čl. 3 odst. 1 Listiny) ve vztahu k majetku Protiústavní je taková daň, která není v racionálním vztahu k účelu zákona, tzn. pokud není schopna účel zákona ovlivnit. Poznámka: ESLP zkoumá pouze porušení akcesorické rovnosti (čl. 14 Úmluvy) Také ESLP formuloval doktrínu rdousícího efektu: pokud na dotyčného nakládá nesnesitelné břemeno nebo rozvrací jeho finanční situaci
Daně v judikatuře ÚS Princip relativní rovnosti (Pl. ÚS 22/92): nerovnost musí být racionálně odůvodněna výkonnější subjekt může odvádět vyšší daně méně výkonnému subjektu však nelze stanovit vyšší daně zákaz daňové degrese méně výkonnému subjektu ale lze stanovit nižší daně Různé zdanění různých skutečností (Pl. ÚS 29/08): Nestejné procesy a věci nelze z důvodu respektování principu rovnosti upravovat stejně Různé zdanění tak nemůže být považováno za svévolné
Daně v judikatuře ÚS Retroaktivita I (Pl. ÚS 33/01): Nepravá Až na výjimky povolená Pravá Až na výjimky zakázaná Retroaktivita II (Pl. ÚS 9/08): Bez závažného důvodu nelze měnit pravidla k tíži daňového subjektu v průběhu zdaňovacího období Změna v průběhu zdaňovacího období ale nemusí být vždy retroaktivní (odkaz do BVerfGE 2 BvL 2/83)
Daně v judikatuře ÚS Koncepce daňové politiky (Pl. ÚS 33/01): Koncepce daňové politiky je věcí státu, který určuje, jaké bude daňové zatížení poplatníka konkrétní daně Konstrukční prvky musí být v zákoně (Pl. ÚS 3/95, „malé pivovary“): daně je možno stanovovat pouze na základě zákona ÚS se vymezuje proti neurčitému zmocnění k vydání prováděcího předpisu Racionalita uložených daní (Pl. ÚS 29/08): Iracionální kroky zákonodárce bez dalšího neznamená protiústavnost daně, pokud není daň rdousící nebo neporušuje princip rovnosti
Daně v judikatuře ÚS Zákaz extrémní disproporcionality (Pl. ÚS 29/08): Na posuzování daní se nepoužívá test proporcionality In dubio mitius – v pochybách mírněji (IV. ÚS 666/02): Daňový proces nespadá pod čl. 6 Úmluvy Spadá ale pod čl. 36 odst. 2 Listiny V případě možného dvojího výkladu jsou OVM podle čl. 4 odst. 4 Listiny povinny šetřit podstatu a smysl práv a svobod v pochybnostech je třeba postupovat mírněji
Daně v judikatuře ÚS Test přímé diskriminace (Pl. ÚS 31/13): Jde o srovnatelného jednotlivce nebo skupiny? Je s nimi nakládáno odlišně na základě některého ze zakázaných důvodů? Je odlišné zacházení dotyčnému jednotlivci k tíži (uložením břemene nebo odepřením dobra)? Je toto odlišné zacházení ospravedlnitelné? Tj. sleduje legitimní zájem a je přiměřené? „Míra podezřelosti“ důvodu pro odlišné zacházení, od které se posléze odvíjí intenzita přezkumu ze strany soudu.
Daně v judikatuře ÚS Interpretace daňového zákona (Pl. ÚS 31/13): interpretace daňového zákona nesmí vést k tomu, aby se předmětem zdanění zdalo něco co zákon za předmět daně s žádoucí mírou určitosti nepředpokládá při změně obsahu regulace je nutné poskytnout dostatečný časový prostor pro adaptaci
Zákony Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád Jednotlivé daňové zákony Obecný předpis pro správu daní v širokém smyslu Jednotlivé daňové zákony Hmotné právo (konstrukční prvky) Zvláštní procesní ustanovení Daně v úzkém smyslu – zpravidla 1 daň 1 zákon Kodexy pro soudní, správní a místní poplatky Poplatky sui generis a jiná peněžitá plnění obdobná daním a poplatkům napříč právním řádem zpravidla u odpovídající právní úpravy Rozpočtové určení Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní Zákony č. 218/2000 Sb. (velká rozpočtová pravidla) a č. 250/2000 Sb. (malá rozpočtová pravidla) Místy i přímo u dané daně
Daňový systém Soustava daní Souhrn jednotlivých daní Systém institucí zabezpečujících správu daní Systém uplatňovaných nástrojů, metod a pracovních postupů
Jiná obdobná peněžitá plnění Základní členění daní Daně v širokém smyslu Daně Přímé Důchodové Majetkové Ležící majetek Transferové Ostatní Nepřímé Všeobecné Selektivní Poplatky Státní Soudní Správní Místní Ostatní (sui generis) Jiná obdobná peněžitá plnění Cla Veřejná pojistná
Základní konstrukční prvky daní Vymezují základní parametry zdanění Kdo? subjekt daně Co? předmět daně Kolik? Základ Sazba Výpočet Jak často? Zdaňovací období Do kdy? Splatnost Komu? Rozpočtové určení
Subjekt daně Subjekt daně Poplatník Plátce Osoba nebo jednotka bez právní osobnosti, která je povinna daň platit Subjekt daně × daňový subjekt Daňový subjekt je pojem správy daní! Subjekt daně Poplatník Plátce
Předmět Hospodářská skutečnost, na jejímž základě je možné uložit subjektu daně daňovou povinnost Příjem Věc (např. pes) Jednání, úkon Činnost Přechod přes hranici Může jím být zásadně cokoliv
Základ daně Základ daně Valorický Specifický Předmět daně vyjádřený v peněžních nebo jiných jednotkách Základ daně Valorický Specifický
Sazba daně Sazba Jednotná Diferencovaná Měřítko, podle kterého se stanoví z daňového základu daň Sazba daně Poměrná Lineární Progresivní Klouzavá Stupňovitá Degresivní Pevná Sazba Jednotná Diferencovaná
Výpočet daně Přesný postup, jak spočítat výši daně Dílčí daně Například: Daň z nabytí nemovitých věcí se vypočte jako součin základu daně zaokrouhleného na celé stokoruny nahoru a sazby daně. Dílčí daně Výchozí a výsledné veličiny Často chybí
Bez zdaňovacího období (jednorázová) Zdaňovací období Období, ke kterým se váží všechny konstrukční prvky a za které se daň platí Typicky rok, čtvrtletí, měsíc Daň Se zdaňovacím obdobím (opakující se daň) Bez zdaňovacího období (jednorázová)
Splatnost daně Okamžik, se kterým právní předpis spojuje provedení platební povinnosti subjektem daně Splatnost daně Jednorázově Ve splátkách Zálohově
Rozpočtové určení Veřejný rozpočet, který do kterého plyne výnos daně Státní (+ státní finanční aktiva a rezervní fond organizační složky státu) Územního samosprávného celku Státního fondu Národního fondu Evropské unie … Daně Výlučné Státní Státní rozpočet Státní fondy Místní Sdílené
Další konstrukční prvky osvobození věcné, osobní daněprosté minimum paušální daň minimální základ daně sleva na dani daňové zvýhodnění minimální výše daně, maximální výše daně
Klasifikace daní I Podle dopadu Přímé Nepřímé Podle vztahu plátce a poplatníka (v ekonomickém smyslu) Plátce = poplatník Plátce je odlišný od poplatníka (možná se nově pro plátce v ekonomickém smyslu bude používat pojem odvodce)
Klasifikace daní II Podle subjektu Fyzicá osoba Korporace Účastníci sdružení typu konsorcium Domácnost Plný splitting – daň odvádí hlava rodiny Částečný splitting – např. spolupracující osoby Manželé
Klasifikace daní III Podle předmětu Důchodové daně Majetkové daně Transferové daně Subjektové daně (daně z hlavy) Reálné (výnosové daně) Obratové daně kaskádovité Obratové daně z přidané hodnoty Spotřební daně
Klasifikace daní IV Podle šíře zachycení předmětu Analytické Syntetické Podle způsobu placení daní Daně vybírané srážkou Daně vybírané na základě daňového tvrzení Daně vybírané na základě jiné skutečnosti
Klasifikace daní V Podle způsobu výpočtu daně Sazbové Repatriační – kontingenční Podle osobní situace poplatníka Subjektové (respektující situaci poplatníka, in personam) Objektové (ignorující situaci poplatníka, in rem) Podle stanovení hodnoty daně vzhledem k daňovému základu Daně jednotkové Daně ad valorem (k hodnotě)
Příští přednáška: Správa daní a daňový řád Děkuji za pozornost